Hej alla glada!

Håller på att bygga en ny entre (13m2) till mitt hus. Huset står på torpargrund. Nybygget ska bli gjuten platta med lecamur runt omkring.

Min fråga är kort och gott: Hur gör man mot huset?

Precis i den höjden som plattan ska gjutas sitter träsyllen på huset. Gjuter man den nya plattan dikt an syllen? någon plast mot syllen i så fall? Eller ska man ha någon form av luftspallt, och i så fall hur?

Det ska muras en rektangel på utbygget av leca. De understa lecablocken tänkte jag mura fast i stenarna som hela torpargrunden står på. Men sedan de översta lecablocken är jag fundersam över, det känns fel att gjuta plattan dikt av syllen.

Tacksam för hjälp och tips!
 
Jag hade nog sänkt plattan så att du fick syllarna i samma höjd. Vad hade du annars tänkt att fästa golvbjälkarna i ?
 
Jag gjöt också en platta för en hall mot min gamla krypgrund. Höjden för min platta är gamla innergolvens höjd - 1cm (eftersom jag ville ha samma nivå på golven, la klinkers i hallen). Själv använde jag sådana där block med frigolit som ram, och mellan gamla grunden och nya la jag asfaboard för att sklija grunderna åt. Tror jag fick tipset att grunderna inte skall sitta ihop....
 
andi_j skrev:
Jag hade nog sänkt plattan så att du fick syllarna i samma höjd. Vad hade du annars tänkt att fästa golvbjälkarna i ?
Sänka plattan funkar inte alls i mitt tycke. Då kommer hallgolvet 15cm längre ner än köksgolvet.

emaengs skrev:
Jag gjöt också en platta för en hall mot min gamla krypgrund. Höjden för min platta är gamla innergolvens höjd - 1cm (eftersom jag ville ha samma nivå på golven, la klinkers i hallen). Själv använde jag sådana där block med frigolit som ram, och mellan gamla grunden och nya la jag asfaboard för att sklija grunderna åt. Tror jag fick tipset att grunderna inte skall sitta ihop....
Precis så jag tänkt göra också!
Hur gjorde du med glipan som blev mellan krypgrunden och de nya blocken?
Var la du asfaltsboarden?

Den största frågan jag har är: Hur gjorde du med luftspalten som blev mellan gamla husets golv och den nya plattans golv? För där kommer ju bli några cm glipa.
 
En bild säger mer än tusen ord.

Precis där syllen är ska plattan vara. Vad ska jag avskilja syllen/plattan med? Kan jag bara spika asfaltsboarden rakt på syllen och sedan gjuta plattan rakt mot asfaltboarden?

PS. Den ni ser i ovan kant är en dörr.
 
  • syll.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag gjorde var att lägga asfaboarden mot syllen, så att den ligger mellan betongen och syllen. Sen murade inte jag upp något mot gamla grunden, utan asfan låg också mellan gamla stengrunden och den nya betongen. Jag använde också frigolit som isolering, vilket gjorde att det var inte mycket betong som gick mot gamla grunden...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.