Vi ska byta kök och planlösning i vår vill och har nu fått offert från en firma. Skulle vara kul att få lite åsikter om offerten. Den hantverkare vi kontaktat har bra referenser och ger ett väldigt bra intryck vilket känns viktigt.
Det vi ska göra är följande.
*Vatten och el ska kopplas ur i befintligt kök. Rivning av köket gör vi själva
*En vägg på 4m mellan kök och vardagsrum ska rivas
*Fläkten ska flyttas ca 50cm i sidled + ny fläkt ska monteras
*Sänkning av taket på en yta av ca 8m2 + installation av spottar och dimmer
*Framdragning av jordkabel till 5 el-uttag + nya uttag
*Framdragning av el till köksö
*Utsättning och fastmontering av 4 högskåp och 7 bänkskåp (köksö + skåp längs en vägg).
*Montering av handtag på alla luckor. Täcksidor och takanslutningar
*utsågning för häll och montering av ugn/diskmaskin/micro
*Jordfelsbrytare

Priset vi fått är på 55000kr efter ROT, timpriset är 500kr och materialet står för ca halva kostanden. Det jag kan tycka känns saftigt är materialkostnaden. Vad säger ni bu eller bä :)
 
Om priset är rimligt eller inte är väldigt svårt - eller snarare omöjligt att avgöra utifrån de uppgifter vi har fått se. Bara en sådan sak som att riva en vägg - det kan utan vidare variera i tidsåtgång med en faktor av 10 beroende på omständigheterna.
Materialet - vad ingår där? 4 högskåp och 7 bänkskåp? Spottar? Fläkt?
 
500kr i timmen är i alla fall inte överpris om det är en seriös firma.

Tycker det varkar vara en ganska rimlig offert om de använder bra material.
 
Så, före rotavdrag är typ arbetet 60000:- och materialet 25000:- som jag tolkar det...

Då är det beräknat att de behöver 120 timmar för att göra det du beskriver vilket låter helt rimligt om det är mitt i en storstad och en lägenhet på sjunde våningen utan hiss och de ska frakta dit allting...
I övrigt låter det väldigt lång tid tycker jag...

Men som någon skrev... Det är inte lätt utifrån den informationen vi fått, att bedömma hundraprocentigt...
 
Nja det är i en villa i en mellanstor stad. Fläkt och köksskåp ingår inte i materialet utan det består av spottar, transformatorer, dimmers, uttag, kabel, jordfelsbrytare,rör/kopplingar, gips/reglar osv. Väggarna består av spånskiva och den vägg som ska rivas är inte bärande. Offerten är en grov uppskattning och vi kommer att köra på löpande räkning så timmarna är inte räknade i detalj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.