Status
Tråden går ej att kommentera.
Glufsglufs skrev:
Nä, jag tycker inte argumenten håller utan att det mest handlar om att du tycker att det är fel att ett företag tjänar på att du handlar av dom.
Nej, helt fel igen. Jag har försökt att tydligt beskriva vad jag tycker, men du lyckas än en gång tolka det till något helt annat och jag orkar inte göra ett tredje försök att nå fram med min åsikt just nu. Om du nu anser att mina argument inte håller eller att du helt enkelt inte begriper vad jag vill få fram är sak samma, men att då istället själv hitta på vad jag egentligen tycker är helt menlöst och tillför inget av värde.
 
Anna_H skrev:
Klart man kan lämna offert på löpande. Det är ju bara att skriva tex "800 kr per arbetstimme" istället för "totalpris 8000 kr för hela arbetet". En bra hantverkare skriver i båda faleln med hur många timmar man beräknar att arbetet ska ta, så att man i första falelt har hum och lsutpriset, i andra fallet har hum om timpriset.

Om man har "rent mjöl i påsen" alltså och inte skäms för hur man debiterar. Flera här har ju vittnat om att de fått detaljerade specas, kopior på inköp med adderad procent osv. Ändå envisas andra att säga att det inte funkar så.

När vi bytte trappa i somras innehöll offerten både fast pris för trappa med montering och rörligt pris för rivning innan, då vi inte visste hur mycket vi skulle hinna själva. Inga konstigheter alls, trots att "man" enligt dig inte lämnar offerter på löpande arbete.

Varför du gör en massa ritningar gratis förstår jag inte, det tar man väl också betalt för?
Jag tror inte du förstår riktigt. Man lämnar inte offert på det viset. Visst kan man sätta på pränt vad timpriset är om man vill det och samma sak gällande de artiklar som ska användas men det är inte offert i den bemärkelsen som man gör vid anbudsförfrågan. De gånger det är löpande jobb så är det för min del till 99% mindre projekt det handlar om. Men för att återgå till ett av ämnena i tråden så är ju också då accepterade priser givna och diskution om vad som är påslag eller prutning är ju då förbi.
Sen tror jag du inte förstår hur många olika saker hantverkare håller på med, vissa saker kan även jag lämna ett fast pris för att jag vet exakt hur lång tid det tar samt vad för material jag ska använda men hur många kunder tror du accepterar ett pris på "800 kr per timme inkl material" jämfört med tex "475 kr per timme plus material"?....typ ingen kan jag berätta för om någon möjligtvis skulle förstå att de 800 verkligen innehåller material också så ifrågasätts i alla fall timpriset och materialpriset och samma runda börjar igen. Därför är det ebnklare för kund att förstå vad det kostar per timme och vad sen materialet kostar om dom är intresserade av det.

Ingen har nog sagt att det inte funkar med att lämna spec på allt bara det att alla företag vill inte jobba på det viset då man inte anser att kunden har med inköpspris att göra då det inte är relevant för det priset företaget vill ha för att göra jobbet. Är man som företagare för dyr enligt kund så får man ju som företagare sänka priserna om det är så återkommande annars så går dom bara vidare till nästa kund som accepterar priserna, jag gör så utan att skämmas för jag vet vad jag lämnar efter mig, både på stora och små projekt med goda referenser från både enskilda kunder, projektledare, byggfirmor och annat.

Gällande trappan så fick ni offert enligt anbud på en del som företaget visste med säkerhet vad dom kan ta betalt för, sen om det är skäligt är ju bara upp till er att bedömma. Det andra är en reservation i offerten då tillkommande sidojobb som företaget inte kan med säkerhet säkerhetsställa tid och omfattning på. Så ser offerter ut. Ett pris på det man har uträknat och klart för sig och reservation med löpande timkostnad på det andra, därtill kan det ju tillkomma material om det visar sig att det behövs också.

Klart är i denna tråd att många av er som kunder inte vet skillnaden mellan offert, löpande, takpris, avvikelser, reservationer och annat som hantverkare arbetar med dagligen så det vore ju kul om ni läste igenom tråden igen och såg att hantverkarna förklarar olika processer i ett anbudsförfrågan/prisförfrågan istället för att haka upp er på att hantverkarna försöker skydda någon typ av hemlig prishantering.

Jag skrev inget om "gratis ritningar" men jag kan ju svara som så att när det gäller de konsulterande bitarna för min del inkl att komma ut och bedömma jobbet så ingår det sen oftast i timpriset (har hänt att jag har haft det separat men då var det enorma projekt) och ska kund hålla på att pruta och greja så blir ju den tiden gratis i de fallen. Det finns som det skrivits i så många andra trådar en del arbetstid på ett projekt som inte är direkt effektiv arbetstid på plats.
 
Glufsglufs skrev:
Man lämnar inte offert på löpande, när offert är lämnad så är det inte löpande längre utan ett fast pris på ett anbudsförfrågan från kund.
Jomen visst. När man lämnar en offert på löpande arbete med ett takpris som inte får överskridas så vet jag inte vad som i grunden skiljer det priset från ett fast pris eller ett ungefärligt pris (som får överskridas med max 15 %).
 
Redigerat:
bra-byggare skrev:
Okej, så att försöka jämföra hantverkare med avseende på totalpris om man vill ha jobbet på löpande är med andra ord omöjligt? Jag hade nog förväntat mig att du som är i branschen hade haft några kreativa förslag som vi konsumenter inte har tänkt på om hur du hade gjort för att jämföra åtminstone elektriker?
Men hör upp nu....vi är överens om att får man ett offertpris på det totala från X antal firmor så kan man enkelt jämföra dom för firmorna har mängdat material och sen kalkylerat in arbetstimmar. Det är ett offererat jobb.

Ska man köra löpande så svävar ju den totala timtiden då ingen vet med exakthet, på ett ungefär kan man säkert få reda på men inte exakt jämt. Då får man ju jämföra timkostnad mellan företagen. Är man sen orolig för att det skiljer mycket på materialpriset eller att företagen är svindyra och att man kan hitta materialet billigare själv om man upptäcker det så får man ju fråga vad grejerna kostar. Det är löpande jobb.

Sen kan man som ovan jämföra timkostnader och få det ungefärligt samt ett ungefärligt totalpris på materialet men bekräftat att det inte borde stiga över X antal kronor. Det är ett takpris.

Om man sen har siffror på pränt genom ett kontrakt eller annat så kan man också räkna med att avvikelser kan förekomma då det kan dyka upp saker som är omöjliga att förutse och då har man ett fast timpris på det.

Samma som när en bil är på service, de vet på just din modell hur lång tid det tar att byta olja och liknande samt hur mycket som går åt, du får ett pris (offert). Sen kanske dom upptäcker att dina skivbromsar är på tok åt helvete och dom frågar dig om du vill byta och du får ett maxpris på det för man vet inte hur hårt grejerna sitter (takpris). Men om du sen säger att du skulle vilja ha en buckla fixad så får du ett pris vad det kostar per timme för det är omöjligt att säga hur lång tid det tar för ingen har kanske fixat det på din modell eller just på det stället på bilen (löpande).

Jag kan ärligt säga att jag förstår inte vad exakt du vill ha reda på när det gäller löpande arbeten mer än vad vi förklarar här.
 
Henri skrev:
Jomen visst. När man lämnar en offert på löpande arbete med ett takpris som inte får överskridas så vet jag inte vad som i grunden skiljer det priset från ett fast pris eller ett ungefärligt pris (som får överskridas med max 15 %).
En offert med ett fast pris har ett totalpris som gäller (avvikelser kan förekomma men då ska det stå med som reservationer också i offerten) Så har man räknat fel på 40 timmar så får man ju snällt stå för det som företag.
Arbeten med takpris är ju som sagt ett totalpris som man vet på ett ungefär var det ska hamna men inte 100% säker men man lovar att det inte ska överskrida X antal kronor plus 15% marginal (avvikelser kan förekomma men man måste ju även där reservera sig då) så har man räknat fel på 40 timmar så kanske de 15% täcker upp den felräkningen.
Löpande arbeten är ju som det låter, man arbetar på efter en timkostnad och materialet tillkommer på det, har man inte lovat hur lång tid det ska ta så jobbar man ju bara på helt enkelt med jobbet plus eventuella saker som gått som avvikelser i de andra debiteringsformerna och/eller de 40 timmarna som i de andra formerna varit felräknade.

Sen är det ju olika från företag till företag vad dom tycker är rimligt att hantera de olika debiteringsformerna i för prisklasser. Visst kan man lämna offert på allt om man vill.

Får jag tex förfrågan om att byta 6 st lysrörsarmaturer så vet jag ju på ett ungefär hur lång tid det tar och säger det till kund samt vad materialet och armaturerna kostar, då vet kund var vi hamnar i för prisklass. Ska jag vara med på en helrenovering så lämnar jag en offert på ett totalpris och ska jag till någon och installera en dimmer så kör jag löpande.
 
Men för att återigen förklara, håller man på med försäljning av varor (som jag gör) i kombination av försäljning av tjänster så kan man inte bara sikta in sig blint på en sak. Jag hade utan tvekan bara sålt varor om det hade varit tillräckligt vinstgivande men under tex 2008 så var varuförsäljning utan koppling till tjänsteutövande endast 5% av omsättningen.
Jag vet ju vad företaget måste ha in i omsättning för att få det gå runt, ökar mina kostnader så måste jag ju öka omsättningen på något vis och där spelar ju materialhanteringen en stor roll. Timpriser går inte att höja hur mycket som helst om behovet av att öka omsättningen skulle infinna sig tex, då får man inga kunder.
Om jag köper in 100 st enheter av en artikel så koster det mig X antal kronor och jag vet ju då för att hålla snurr på företaget hur mycket jag ska sälja dessa för per styck. Får jag tex ett större jobb där det går åt 200 av dessa grejer så får jag troligen bättre pris i inköp och kan gå ner i försäljningspris för jag vet ju att jag säljer alla enheter och kostnaden för dessa har blivit lägre. Ska jag däremot lagerhålla dessa 200 så kostar ju det med och utpriset gick upp igen. Sen finns ju alternativet att man aldrig gör vinst på material men man måste ändå hålla uppe omsättningen för kostnaderna försvinner ju inte men då måste jag höja timpriset på löpande arbeten och eftersom så gott som alla kunder stirrar blint på det så är det svårt att fightas med andra firmor. Lämnar man däremot en offert så kan man ju ha material som självkostnadspris om man vill och ta igen det på timtiden i totalen men det finns ju revisorer som grymtar över det också.
 
Gg, snickarboden m.fl.

Det finns ingenting som säger att man inte kan/får/bör diskutera en offert efter accept, det är snarare väldigt vanligt i större projekt. Har varit med om husbyggen, större renoveringar med mera. I nästan alla fall har man diskuterat materialkostnader mm efter projektets början. Varför? Jo för att frågor uppkommer som man inte hade tänkt på, kunden vill ha lite finare virke, kunden vill ha billigare, kunden vill göra vissa moment själv, ja listan kan göras lång...

Av det ni skriver låter det inte riktigt som att ni får nöjda kunder, vissa kunder vill ni inte ha och det betyder väl egentligen bara att efterfrågan idag tyvärr är lite för stor jämfört med tillgången på bra hantverkare. I andra brancher skulle ni vara borta för länge sen om ni inte lyssnade på kunders önskemål...

En offert är en offert, take it or leave it... Vad är det för skitsnack? En sån firma vill man ju verkligen inte ha att göra med, stor varning!!!

Sen materialgrejen då. Om du säger jag bygger din altan för 100kkr så är detta ok. Det är ditt pris. Om du säger att du tar 100kkr varav 50kkr är material så är det däremot oklart om materialkostnaden är en faktiskt materialkostnad eller en ren försäljning av material. Men givet är att det är ett enkelt sätt att skinna kunder på pengar och är det bara det man tycker är viktigt så går det ju bra enligt nuvarande lagar och regler. Lyckligtvis tänker de flesta större företagen lite längre än så...

Så mitt generella tips i dessa frågor är väl att vända sig till den stora firman även för mindre ärenden. Det kanske tar längre tid att få det gjort, men du slipper allt småfixartjabbel och får jobbet vettigt utfört...

GG, så gått som alla kunder stirrar blint på timpriset... Så är det knappast efter införandet av ROT, alla ROT-jobb är det ju snarare tvärt om, det är materialet man kollar på... Men du kanske ligger ett par år efter...
 
A
Glufsglufs skrev:
Men för att återigen förklara, håller man på med försäljning av varor (som jag gör) i kombination av försäljning av tjänster så kan man inte bara sikta in sig blint på en sak. J
Okej, men jag är bara intresserad av att betala för elektrikerns kompetens per timme och däri ligger hans förmåga att välja korrekt material till mitt projekt. Jag är dock totalt ointressead av att köpa material av elektrikern till tredubbla priset mot i vanliga handeln eftersom jag inte får någonting för prisskillnaden. Det är grossisten som gör det stora jobbet med att se till att material finns lagerhållet, har ett stort urval, kan få fram specialgrejor och kan leverera snabbt, och ha butiker på tillgängliga ställen, inte elektrikern. Och grosistpriset är i det flesta fall lägre eller i paritet med priset hos bygghandlarna (om man bortser från listpriserna utan verklighetsförankring). Elektrikern tillför ju i princip inget annat än transporten av materialet från grossisten till mitt hus, och den får man ju ändå betala timpris till elektrikern för, och milpengar.

Lägg därtill det svåra i att veta vad man kommer få betala. Det är elektrikern som har kompetensen att välja materialet så kunden måste förlita sig på det. Om kunden hade kompetensen skulle han kunna sitta och hitta leverantörer och förhandla priser själv, men måste förlita sig på sin elektriker. Och vad gör elektrikern, jo han väljer den dyraste leverantören i stan, som till råga på allt är elektrikern själv :O!? Är det att ta tillvara kundens intressen?

Har du verkligen inte någon förståelse för varför just materialpriser från hantverkare kan sticka i ögonen på folk?
 
... och utöver att du blir blåst på överpris på material så får du inte heller ROT för den delen, och blir blåst en gång till :)
 
qrz skrev:
Om du säger jag bygger din altan för 100kkr så är detta ok. Det är ditt pris. Om du säger att du tar 100kkr varav 50kkr är material så är det däremot oklart om materialkostnaden är en faktiskt materialkostnad eller en ren försäljning av material.
Det är här jag tycker du "kör i diket" i resonemanget.
Hantverkaren säljer materialet till dig och säljer han det till dig för 50 kkr så är det 50 kkr du betalar för materialet och det är den faktiska materialkostnaden. Materialkostnaden är det pris du får betala för det använda materialet från den som levererar det.
Vad säljaren betalar eller vad det kostar hos en annan leverantör har inte med saken att göra.
På din faktura skulle det ha stått "materialkostnad 50 kkr".

Att man i förväg vet hur mycket man kan göra ROT-avdrag för kan man se som en bonus.
 
L. Mäkinen skrev:
Det är här jag tycker du "kör i diket" i resonemanget.
Hantverkaren säljer materialet till dig och säljer han det till dig för 50 kkr så är det 50 kkr du betalar för materialet och det är den faktiska materialkostnaden. Materialkostnaden är det pris du får betala för det använda materialet från den som levererar det.
Vad säljaren betalar eller vad det kostar hos en annan leverantör har inte med saken att göra.
På din faktura skulle det ha stått "materialkostnad 50 kkr".

Att man i förväg vet hur mycket man kan göra ROT-avdrag för kan man se som en bonus.
Du ser inte alls att det är möjligt att tolka det som att man får materialet till självkostnadspris?

För mig är det inte det minsta naturligt att se det som att hantverkaren säljer varan till mig, det enda han gör är att beställa för min räkning och få det levererat till mig... Hantverkaren driver ju inte en bygghandel, det vore kanske skillnad om han gjorde det... Men oavsett så borde det inte kosta kunden mer att köpa det genom hantverkaren än direkt från brädgården, om det gör det så är det något ruttet.

Sen finns det ju gott om exempel där man får med en kopia på leverantörsfakturan utan att ens fråga så resonemanget att kunden inte har med saken att göra är ju bara skitsnack. Det handlar bara om att man vill mörka för att kunna sno åt sig mer än man borde...
 
Redigerat:
qrz skrev:
Du ser inte alls att det är möjligt att tolka det som att man får materialet till självkostnadspris?

För mig är det inte det minsta naturligt att se det som att hantverkaren säljer varan till mig, det enda han gör är att beställa för min räkning och få det levererat till mig... Hantverkaren driver ju inte en bygghandel, det vore kanske skillnad om han gjorde det... Men oavsett så borde det inte kosta kunden mer att köpa det genom hantverkaren än direkt från brädgården, om det gör det så är det något ruttet.
Varför skulle någon hantera en vara utan att tjäna något på det? Hantverkaren tillhandahåller material som behövs för att utföra ett arbete. Hela hanteringen runt materialet kostar och det är inte tid som är direkt relaterad till arbetet hos kunden. Den hanteringen måste också generera pengar.
Allt man gör som företagare måste ge vinst till företaget. Det är bara inom statlig eller kommunal förvaltning man kan spendera tid på att göra saker som inte genererar inkomster till verksamheten.
 
En kommentar:
Både takpris och ungefärligt pris är beräkningar på arbeten med löpande räkning.
 
Där kom den igen... detta eviga tjat om att företag ska tjäna pengar. JAG VET!

Men det finns ju inget som helst hinder att tjäna pengar på materialet på ett ärligt och öppet sätt, t.ex. genom att ta betalt x timmar för materialhantering, beräkning etc. Eller bara ha ett generellt nettopåslag på 10%. Det är ok man har 100% påslag också, bara man talar om det...

Varför någon skulle hantera en vara utan att tjäna något på den? Hmm, ska vi tänka efter lite... Kan det vara så att man kanske kan tjäna pengar när materialet väl används? Finns väl ganska gott om välmående firmor som enbart tar betalt för sitt arbete och som hanterar diverse material...

Och, NEJ, NEJ, NEJ, allt man gör som företagare behöver inte ge vinst till företaget. Med en sån attityd ser man inte skogen för alla träd...
 
Glufsglufs skrev:
Man lämnar inte offert på löpande, när offert är lämnad så är det inte löpande längre utan ett fast pris på ett anbudsförfrågan från kund. På löpande får man helt enkelt fråga efter timpris och pris på aktuella artiklar.
Det här var mycket märkligt. Man kan lämna offert på fast pris eller löpande räkning.
När anbudet är taget så är fast pris = fast pris och löpande räkning = löpande räkning.

Om företaget har kundperspektiv:
I offerten på löpande räkning redovisas timkostnad och x% påslag på materialet (på hantverkarens inköpspris). Då finns det en rimlig chans för kunden att jämföra mellan olika hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.