Hej,
Vi har i vår Brf. skaffat bergvärme, och vi har en fast IP adress som vi köper från Telia, för att man skall kunna logga in på bergvärmesystemets dator oavsett var man fysiskt sitter. Min fråga är om man måste ha en fast IP-adress? Funkar inte en dynamisk IP? Det kostar oss 10' om året för denna "internettjänst" och vad jag vet knappt används, man kan lika gärna gå ner i källaren o läsa värden. I för sig så har firman som skruvat ihop systemet tillgång att logga in också i datorn under den första 2årsperioden då dem skall intrimma systemet o hålla en viss service ett tag. Bäst vore om det gick med en vanlig uppkoppling, men fick höra att det nog inte går, men vill med säkerhet veta.
 
A
Redigerat:
eller http://www.dyndns.com/

Det är helt bortkastade pengar att betala för en fast IP-adress i det här fallet.
Vilken uppkoppling som helst duger.

För små datamängder, t.ex ett textbaserat terminalfönster, kan jag rekommendera ett 3G-modem och en 3G-router. Tele2 har ett abonnemang som bara kostar 19:- + moms per månad i minimidebitering (79 öre / MB).
Det marknadsförs dåligt, för jag kan inte hitta det på deras hemsida. Ring och fråga!

I det här fallet är det väl ännu smartare att koppla in värmepumpen på något annat abonnemang som ändå ska betalas. Alla dagens routrar kan styra ett visst portnummer till värmepumpen.

/Hasse
 
För att dyndns skall funka måste man köra en klient på en dator, det fixar med all säkerhet inte värmepumpen.

Gör som b_hasse förslår och lägg det på något existerande abonnemang. Det krävs dock en del datorvana för att installera dyndns-klienten och konfigurera portar.

Mobilt kan vara en lösning, men jag undrar om man kan få det med fast IP?
 
mycke_nu skrev:
För att dyndns skall funka måste man köra en klient på en dator, det fixar med all säkerhet inte värmepumpen.

Gör som b_hasse förslår och lägg det på något existerande abonnemang. Det krävs dock en del datorvana för att installera dyndns-klienten och konfigurera portar.

Mobilt kan vara en lösning, men jag undrar om man kan få det med fast IP?
Det finns många routrar med stöd för dyndns och no-ip. Det kanske vore bra att ha en extra säkerhet (i form av brandvägg) framför er bergvärmedator (tråkigt att bli hackad).

Är det någon form av separat dator eller liknande som man kan logga in på lokalt eller via t.ex. SSH/Telnet? Om det är något linuxbaserat så finns det ju klienter till detta.

Det är ju värt 10000kr om året att undersöka dessa två alternativ.
 
Det finns säkert olika lösningar, men till min Nibe är det en liten specialburk med web-snitt. Inget man kan programmera själv. I varje fall så finns det ingen dokumentation.

En router med inbyggd dyndns skulle ju vara perfekt för TS.
 
Routern Dovado 4GR har stöd för dynamisk DNS (bl.a. no-ip och dyndns) samt går att ansluta till ett USB-modem för mobilt bredband.

Den har även stöd för tellstick vilket gör att du kan stänga av och sätta på olika el-applikationer (via sms, web, eller android-app). Kanske onödigt i detta fall, men helt klart en läcker feature. :)
 
Hade sen Dovadoingenjörerna tänkt lite längre än näsan är lång så hade de placerat usb-uttagen lite längre från varann. Då hade man kunnat ha både 3G-sticka och Tellsticken i samtidigt... :)
 
Förvisso...

För egen del har jag löst det genom att ha en liten USB-förlängning på modemet. Då får allt plats utan problem.

Oftast vill man ju ändå placera modemet där det är bäst mottagning och det är ju inte alltid man har sådan tur att den bästa mottagningen finns precis där routern står. :)
 
Intressanta svar, dock är mina IT kunskaper begränsade. Skall se hur jag kommer vidare i mina funderingar.
 
Kolla då med exvis Telia om dom inte kan ge er en bättre deal på den fasta IP-adressen.

Normalt kostar fast IP endast 75 kr extra per månad hos Telia. Tycker inte anslutningen det borde kosta mer än 200 kr/månad totalt.
 
mycke_nu skrev:
Kolla då med exvis Telia om dom inte kan ge er en bättre deal på den fasta IP-adressen.

Normalt kostar fast IP endast 75 kr extra per månad hos Telia. Tycker inte anslutningen det borde kosta mer än 200 kr/månad totalt.
Juridiskt så är en Brf. ingen företag, men hos Telia går vi som företag, går inte att ändra till Privat, deras regler. Där av det saftiga priset. Ringde Telia o de hade ingen koll på just våran lösning, vem som installerat den eller annan info. 3 års bindningstid har vi också, helt makalöst, 3 år!!
Telia va inte intresserade av att se alternativa lösningar, troligtvis har de inga andra lösningar.
 
Juridiskt är Brf en speciell sorts ekonomisk förening inom associationsrätten. Enda undantaget för att få 'privat' är en enskild firma med bara en person i vissa fall kan ändra till 'privat' i Telia.

Telia-tjänster M2M (maskin-till-maskin) för företag borde fungera som bra alternativ och bli billigare än en ansluten fast lina.
 
En Dovado 4GR router och en dongel med Tele2's billiga abonnemang är nog oslagbart om förbindelsen sällan används. Som sagt, 79 öre/MB, minimum 19:- per månad + moms.
Kan tecknas av företag och uppkoppling utifrån fungerar, vilket inte är fallet med abonnemag från alla operatörer. I Dovadon sätter man upp t.ex DynDNS så får man en enkel URL som alltid fungerar. Vill man inte riskera att obehörig trafik skapar kostnader kan man öppna och stänga Dovadon med SMS. Den kan ta emot SMS även när det mobila bredbandet är nerkopplat.

Det enda problemet är att jag inte hittar Tele2's billiga abonnemang på deras hemsida. Jag vet att det finns för jag har ett själv! I värsta fall har de tagit bort möjligheten att nyteckna det och då kan det billigaste vara 79:- per månad + moms.

I vilket fall som helst så är kostnaden för fast IP bortkastade pengar. Med en tjänst typ DynDNS får man samma funktion med vilket abonnemang som helst, utom vissa mobila bredband som inte tillåter uppkoppling utifrån.

/Hasse
 
Du kan teckna vilket mobilabb som helst och köra 3G data på det med en dongel eller telefon.
Om du har en befintlig internetanslutning som du kan använda så är det bara att kofa routern till att styra in port 80 på rätt ip om det nu var ett webgränssnitt som skulle kommas åt.

Om du är osäker på routerkonf så kan jag rekommendera att ta in en nätverkstekniker som hjälper dig konigurera upp miljön. Det tar max en timme, och om det tar längre tid är teknikern värdelös. 10000 om året är en onödigt dyr lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.