Verkar som pannan blir lokalt het i toppen, kan du inte sätta i en lägre termostat i laddpaketet?
Har 60 grader nu, och den håller mellan 57-63 grader in i pannan tills botten på tanken är varmare.. Tror inte det har med den att göra :(

Kan vara så att efter dom 2 timmarna så började det övertända i pannan, men jag provade nu att köra mina korta vedpinnar längst fram i pannan sedan kapade jag några för att fylla utrymmet längst in, men jag har inte öppnat för att kolla mer än nu på slutet och då brann det då för fullt i hela vedutrymmet fast det var ju kanske vara 5-6 förkolnade vedpinnar kvar, ska det göra det?
 
Redigerat:
Märkte idag att en av mina linkopplingar närmast pannan läcker lite efter min senaste ombyggnad, det börjar droppa lite smått när tempen är över 85 grader.. Så jag måste riva ner allt igen för att få det tätt =/

Så frågan är ju den om jag ska fortsätta hoppas att mitt övertrycksfria kommer att fungera eller om jag ska börja titta på någon annan lösning?

Kan ju lika gärna vara övertändningen som gör det kanske? Har ingen aning om det är därför, funderade lite idag på om för dåligt drag i skorstenen kunde skapa en övertändning?
 
Kan du inte låna/skaffa fram lite ved med RÄTT längd o prova?Har du ju uteslutit vedlängden iallafall...
 
Med bara 5-6 pinnar blir det svårt att få dom att inte övertända.

Jag tror också att det är strålningsvärmen i kombination med mycket okyld plåt i taket på pannan som får det att koka. Lite konstigt att en premiumpanna ska lokalkoka vid så låg temp. När mätarn visar 80 grader och det kokar så är det ju minst 20 grader mer där det kokar.

Jag har knappt 0,5 bar i mitt system och eldar över 100 grader utan problem. Skulle då vissa partier hålla 120 grader så skulle det koka av bara f-n.

Om du ändå ska mecka med rören så höj pannan i bakkant så mycket du trivs med, då kommer ångan att gå ur lättare, jag tror att det fixar problemet.

Du skulle även kunna svetsa dit muffar på varje sida i framkant på pannan och ansluta laddkretsen dit så att cirkulationen förbättras.

Ett prov du kan göra är att lägga på en bit gipsskiva på veden när det kokar. Den kommer att minska strålningsvärmen rejält.
 
Jo, nog är det mystiskt minsann..

Snackade med en rörmockare av det äldre gardet idag som tydligen hade byggt övertrycksfria system långt tillbaks i tiden, och han tyckte att jag skulle prova med diskmedel i systemet för han påstod att cirkulationspumpen kan jobba lättare i det låga trycket då och för att luften inte skulle "sjuda" lika lätt, han hade tydligen gjort det i ganska många system?

Det man gör är väl att eliminera ytspänningen vad jag kan förstå?

Lite drygt nu när man måste vänta så länge innan man kan elda..

Kollade idag med tempmätare på toppen av tanken ovanför isoleringen, 90 grader i tankens topp och 28 grader ovan isoleringen så det smyger ut en del värme..

Jag har höjt pannan redan när jag gjorde senaste renoveringen, så nu lutar den ganska mycket men det blev nog bara marginellt bättre..

Jag har ingen större lust att behöva ändra på en panna som ska vara fulländad ;)
men jag ska prova detdär med gipsskiva nästa gång om c:a 5 dagar om fenomenet uppstår igen, men som du säger så är det ju skumt att inte en av världens bästa pannor ska klara att värma lite vatten på ett fungerande sätt ;)
 
Redigerat:
Rätt vedlängd GROV så tätt det går- finare ved vill gärna övertända
Prov med att lägga en eldfast sten över en del av eldhålet/springan
-när veden är för kort drar man med luft förbi eldhålet =håller ett syreöverskott i vedmagasinet=övertändning
Så var det de här med genomströmning av vatten i bypass stryp mera så mindre del varmt blandas med större del kallt ,termostaten ska reglera att vattnet in inte underskrider X grader i början av eldcykel
när temperaturen i botten av tank överstiger dessa X grader är termostaten fullt öppen om nu bypass inte är strypt kommer en större del av vattnet efter pannan att åter blandas i laddventilen
Hoppas du förstår hur jag menar :S
Varmt vatten stiger tar alltid den lättaste vägen men har man en pump som tvingar/påverkar
naturlagen kan underliga fenomen uppstå
Diskmedel i pannvattenq(;^;)p +kokning :D
 
Redigerat:
jadu, jag har för kort mellan 40-45cm bitar och dom flesta är hyfsat finklyvna, så jag har mer eller mindre bara finklyven ved i pannan, jag vill ju gärna tro att övertändningen är problemet men jag måste hitta någon ved som jag kan prova med..

Jo, jag vet hur bypassen fungerar och jag brukar stänga den helt när botten är runt 65 grader, för det är vad bottentempen brukar vara efter första varvet.

DIskmedel är alltså inget jag ska prova med andra ord?

Grov ved är väl förhoppningsvis boten, för strålningsvärmen som Matss pratade om kan nog vara boven.

En till sak jag glömt nämna är att fast pannan körde på lägsta effekt så kokade det i pannan men är väl bra mycket effekt i vedutrymmet med om det brinner för fullt där inne..

Hoppas att det löser sig före vintern, annars vet jag inte vad jag gör ;)
 
En till sak jag glömt nämna är att fast pannan körde på lägsta effekt så kokade det i pannan men är väl bra mycket effekt i vedutrymmet med om det brinner för fullt där inne..
Hur regleras effekten -fläktvarv -pump ?
Effekten i vedutrymmet är troligtvis en del av problemet -ska vara pyrolys mindre med primärluft
ofullständigare förbränning
går det att justera om spjäll/täcka för något så att mera undertryck skapas i vedkammare ?
(Vet hur det känns när man inte vågar lämna pannan utan uppsikt längre tid
hade samma dilemma med kok problem rör bypass osv.dock trycksatt system )
Inte så tätt mellan eldningar nu så man hinner fundera /ändra och testa tar bara lååång tid
men till hösten har du säkert en lösning;)
 
Pannan jobbar mot inställd temp som jag väljer, så om det är inställd på 80 grader så kör den på full effekt tills panntempen överskrider 80 grader fast laddpumpen går på maxvarv, då sänker den farten på fläkten gradvis och justerar helatiden primär/sekundär så att Syrehalten 8% bibehålls, på lägsta effekt har jag 120 i rgt och mellan 170-175 på max effekt..
 
Hmm.. Om jag sänker börvärdet för syrehalten till typ 6%, borde inte pannan tillföra mindre luft då? Fast det kanske är mest sekundärluften som regleras då.. Kan vara värt ett försök iallafall.
 
Lyxigt ! :O
många parametrar att laborera med -tar sin tid
? hur mycket syre "smiter" förbi i vedutrymmet
Tror du ska göra ett försök där
sekundärluften regleras först räcker inte det regleras primär av styrningen, eller?
 
Tror att primären i första hand är reglerad eftersom det är den som "ökar" effekten, sedan jobbar nog sekundären mot rätt syrehalt, men jag vet inte riktigt säkert är inte så bra beskrivet i dokumentationen..

Det finns en hel del parametrar, har klickat runt en hel del i menyerna nu ;)

Nya CTC V40 har 6% som fabriksinställning såg jag..
 
Troligtvis regleras det så -men det förutsätter att man har "rätt" ved storlek/längd
Bara som test går det att minska primär eller skapa ett större undertryck i vedkammare på
ett enkelt återställbart sätt
Enklast är väl att prova med rätt ved förstås :D
 
Har märkt att rätt fukthalt på veden är minst lika viktigt, hade också problem med övertändning när jag eldade för torr ved. Mäter inte fukthalten i veden men tar och blandar olika sorter av ved och torrhalt. Gäller att hitta rätt balans i primärluften också. Men man ska ju inte behöva blöta ner veden för att övertändning skall utebli. Hade i höstas björkved som gått i virkestork, jösses vilket drag det va i den fick nästan stänga alla spjäll helt för att inte hela klabbet skulle övertända.
 
Där har vi ännu en anledning då, min ved är:

* För kort
* För finkluven
* Och för torr, den är torkad ett år utomhus och 2 år inomhus så den kan nog inte bli torrare =/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.