Är det någon som kan tipsa om ett bra och lätt program som man kan bygga sitt hus i? 3D
 
Testa sketch up. Inget ritprogram egentligen, snarare ett skissprogram, bra komplement. Instruktiva filmer och program (med tidsbegränsad användningsmöjlighet) kan laddas ner, http://www.sketchup.nu :D
 
Jag har använt både SketchUp och Autodesk Revit.
Sketchup till att, ja som det låter, rita snabba enkla skisser.

Autodesk Revit har jag fortsatt med - det är väldigt smidigt att använda.

När du säger "bra och lätt" och sedan vill ha det i 3D så krockar det lite i kravbilden. Det blir mer komplicerat att rita i 3d än i 2d. Men å andra sidan har man mer nytta av ritningen i 3d - för vem vill bo i ett två-dimensionellt hus.
 
Jag har använt Autodesk Inventor. Bra på 3D...
 
Jag har hittat ett program som heter Architectural Series 3000 Home Design Solution från Punch.
Det verkar vara ett rätt mångsidigt program med möjlighet att planera trädgård mm.
Låter ut spännande, så jag är väldigt sugen på att beställa det...

Är det någon som har testat detta eller något annat program från Punch?

http://www.punchsoftware.com/as3000.htm
 
jag har testat punch (vet inte vilken version). Jag gillar det skarpt. Kan inget om CAD eller 3D sedan tidigare, så det finns säkert bättre program för såna som har rit-bakgrund.

Det är i alla fall lätt att lära sig och det går snabbt att rita saker.

Nackdelarna som jag har sett det är att det finns inte så många texturer och objekt inbyggda i den version jag har testat. Det finns säkert att ladda hem fler...
 
Köpte Punch Pro-Platinum.

Ganska ok program, dock med några irriterande detaljer. Alla avrundningar verkar ske till jämna tum, även om man ställt in "metric" som måttenhet. Gör att måtten kan se lite konstiga ut. Väggarna har en tendens att flytta runt lite när man zoomar in och ut. Alla defaultmått på dörrar, fönster m.m. är enligt amerikansk standard så det får man gå in och ändra hela tiden. Och alla möbler, vitvaror m.m. är naturligtvis gigantiska till formatet. :)

 
Jag har ritat vårt hus i Punch Platinium. Lilla bilden kommer därifrån 8)

Det var jätte kul att jobba med den.

Idag skulle jag beställa deras nyaste program, som går att ladda ner från nätet ;D

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.