SOm rubriken lyder:

Våtzon 1 på golv vad innebär detta? trodde att det bara var att lägga spånskiva samt flytspackel? Och efter det lägga på golvvärme och sen kakla på?

Fuktspärren, ingår det i tätskiktsystemet?
 
Eller är det följande som gäller:

Spånskiva, sen spackla. Därefter golvvärme. Därefter tätskikt, fogmassa och fästmassa och sen kakel?
 
Spånskiva, primer, armering, golvvärme,flytspackel, tätskikt/duk, fästmassa-klinker, fogning.
 
primer och armering har jag aldrig hört talas om?
 
Ok, du kanske ska läsa på lite mer så det inte blir fel. Primer har man på spånet för att flytspackel ska fästa. Armerning har man för att inte flytspackelet ska spricka.
 
Det är ju därför jag är här, för råd och tips. Inte jag som lägger golvet mfn jag som köper in sakerna. Golvvärme innan spackel alltså.
Tätskikt/duk är samma sak som fuktspärr?
 
Som jag förstår så är det armeringsnät man ska köpa.
 
Tätskikt är = duk ja.
Armering är så kallad rot-armering som ligger på nät.
 
Helioz...

Man behöver inte alls regla upp golvet till cc300 då man flytspacklar golvet !!
 
Nej man måste varken regla cc30 eller ha V313-P5 skivor men man bör. Citerar BBV 10:1:

"Referens för tillräcklig böjstyvhet
Mycket lång erfarenhet av beprövade lösningar
visar att den böjstyvhet som uppnås
med c-avstånd 300 mm mellan bjälkarna
och en 22 mm golvspånskiva är
betryggande för att det keramiska skiktet
inte ska skadas. (Sådan konstruktion kräver
dock också armerad avjämningsmassa för
att ta upp rörelser i träskivan, inte primärt
för böjstyvhet)."
 
Tackar för svaren. Funderar lite kring väggarna oxå. Vad behövs mera förutom våtrumsgips inom och 1m från zon 1 samt vanliga gipsskovor utöver.

Vad gäller angående tätskikt? Vilka alternativ finns det?
 
Stiffan skrev:
Tackar för svaren. Funderar lite kring väggarna oxå. Vad behövs mera förutom våtrumsgips inom och 1m från zon 1 samt vanliga gipsskovor utöver.

Vad gäller angående tätskikt? Vilka alternativ finns det?
Det beror på hur tätt reglade väggar du har. Men rekommenderat är ju att sätta ett lager OSB-skivor bakom gipset. Det göra att väggarna får motsvarande cc 30 och du har något att skruva krokar och toapappershållare i, för större saker måste du sätta kortlingar bakom gipset innan du gipsar.
 
Helioz skrev:
Nej man måste varken regla cc30 eller ha V313-P5 skivor men man bör. Citerar BBV 10:1:

"Referens för tillräcklig böjstyvhet
Mycket lång erfarenhet av beprövade lösningar
visar att den böjstyvhet som uppnås
med c-avstånd 300 mm mellan bjälkarna
och en 22 mm golvspånskiva är
betryggande för att det keramiska skiktet
inte ska skadas. (Sådan konstruktion kräver
dock också armerad avjämningsmassa för
att ta upp rörelser i träskivan, inte primärt
för böjstyvhet)."
Visst, men bör är en annan sak... ;)

Du skrev skall och då tog jag det som att du inte visste hur det låg till... :rolleyes:

Helioz skrev:
Golvvärmen ligger i flytspacklet. Det skall även reglas upp till cc30 om inte detta är gjort och spånskivan skall både limmas och skruvas och bör vara av V313-P5 klass om allt skall följa reglerna. Nätet är inte vanligt armeringsnät utan denna variant som skall häftas i spånskivan innan flytspackling:
[länk]
 
Absolut, borde ha skrivit bör i båda fallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.