Hej
Har skaffat mig en gammal BIABkompressor från 1976 som jag tänkte få igång. Nu är det ju så att det saknas vissa detaljer för att få igång den men någon här kanske vet hur man smidigast löser det.
Det som saknas är en tryckströmbrytare, mjukstart och matningsrör mellan cylindrar och tank. Jag behöver också lista ut hur magnetventilen fungerar.

Motor: 7,5Kw
Tank: 350 liter


Det stora problemet just nu är att lista ut hur magnetventilen ska fungera. Den är kopplad på en ledning från topparna på blocket. Åt andra hållet så är den ansluten i tanken.
Varför är den ansluten i tanken? avlastar den när trycket i tanken är uppnått?
Eller är det så att jag ska bygga in styrning av den med hjälp av reläer? Är den ens där för att avlasta?

Tacksam för era funderingar/Erik
 
jag skulle ställa frågan på maskinisten.net istället.
Där är men lite mer fokuserad på dessa frågetyper.
 
Jag har en äldre biab kompressor med 350 tank, fast med mindre motor som jag fått. Jag tror jag kan fixa fram en manual åt som jag kan scanna in. Skulle det hjälpa dig?
 
Röret till topparna avlastar dvs öppnar en ventil så att kolvarna inte trycker in nån luft när trycket är uppnått i tanken. En sån konstruktion används istället för tryckströmbrytare men innebär att motorn går hela tiden. För normalt bruk är det trevligare om motorn stängs av...
 
llehs skrev:
jag skulle ställa frågan på maskinisten.net istället.
Där är men lite mer fokuserad på dessa frågetyper.
Ska göra detta så snart mitt konto där har blivit aktiverat. Tack för tipset ändå.
 
katos skrev:
Jag har en äldre biab kompressor med 350 tank, fast med mindre motor som jag fått. Jag tror jag kan fixa fram en manual åt som jag kan scanna in. Skulle det hjälpa dig?
En manual skulle vara mycket uppskattat! skiljer kanske inte så värst mycket förutom motoreffekt. Jag har varit i kontakt med BIAB via mail angående sprängskisser men dom svarar inte ens:@.
 
Matss skrev:
Röret till topparna avlastar dvs öppnar en ventil så att kolvarna inte trycker in nån luft när trycket är uppnått i tanken. En sån konstruktion används istället för tryckströmbrytare men innebär att motorn går hela tiden. För normalt bruk är det trevligare om motorn stängs av...
Jaha så kanske det kan vara. I så fall kan jag ju strunta i att koppla på spänning på magnetventilen eftersom jag ska ha tryckströmbrytare.

Men avlastning får jag ju allt ha för annars blir det nog för trögstartat. Sätter man den på matningsrörets backventil och kopplar röret till tryckströmbrytaren?
 
Är du säker på att nätbolaget som levererar din el tycker om att du kör en så stor motor med frekventa till/frånslag? Normalt har man mjukstart eller YD-start till motorer så stora som 5,5kW. Fast det är klart, sitter på på en lantbruksfastighet eller liknande kanske du redan har ett elavtal där nätleverantören tagit höjd för stora förbrukare :)
 
Redigerat:
phl skrev:
Är du säker på att nätbolaget som levererar din el tycker om att du kör en så stor motor med frekventa till/frånslag? Normalt har man mjukstart eller YD-start till motorer så stora som 5,5kW. Fast det är klart, sitter på på en lantbruksfastighet eller liknande kanske du redan har ett elavtal där nätleverantören tagit höjd för stora förbrukare :)
Mjukstart kommer jag att köpa mig en. Gårdens huvudsäkring är på 50A.
 
Se där, mao ett icke-problem :)

Om du väljer att montera bort tryckventilen som går från kompressorblocket till tanken så måste du verifiera att där finns någon annan form av säkerhetsventil på tanken som löser ut innan du når det maximalt tillåtna trycket för tanken. På de flesta (alla?) kompressorer med tryckvakt sitter det sådana säkerhetsventiler.
 
Fast säkerhetsventil borde det la sitta även om man kör med magnetventilen? Säkerhetsventil sitter det redan en men jag tänker komplettera med en eller två till för säkerhets skull.

298153-Kompressoroversikt.JPG
Kompressorn

298152-markskylt_motor.JPG
Motorns märkskylt

298154-Markskylt_kompressorblock.JPG
Kompressorblockets märkskylt

298155-Markskylt_tryckluftstank.JPG
Tankens märkskylt

298156-magnetventil.JPG
Magnetventilen

298157-oversiktsbild_magnetventil.JPG
Översiktsbild Magnetventil
 
Blommas skrev:
Hej
Det stora problemet just nu är att lista ut hur magnetventilen ska fungera. Den är kopplad på en ledning från topparna på blocket. Åt andra hållet så är den ansluten i tanken.
Varför är den ansluten i tanken? avlastar den när trycket i tanken är uppnått?
Eller är det så att jag ska bygga in styrning av den med hjälp av reläer? Är den ens där för att avlasta?

Tacksam för era funderingar/Erik
Hejsan, kan det vara så enkelt att magnet ventilen släpper ut trycket mellan kompressor och tank när trycket är uppnått? I sånna fall bör det även sitta back ventiler in till tanken. Det skulle innebära att kompressorn startar "obelastad" varje gång.

Mvh
Anders
 
Jante skrev:
Hejsan, kan det vara så enkelt att magnet ventilen släpper ut trycket mellan kompressor och tank när trycket är uppnått? I sånna fall bör det även sitta back ventiler in till tanken. Det skulle innebära att kompressorn startar "obelastad" varje gång.

Mvh
Anders
Fast magnetventilen har ju bara två anslutningar och därmed inte plats för anslutning från matningsledningen.
 
Jag har också en gammal BIAB med 7,5 kW motor, dock har jag inte en aning om vad den ger.
Det enda som står på huset är KA2100.
Min är en start/stopp modell, då jag saknar ventillyftfunktionen.

Vad jag hört så kan man få fram ungefärligt flöde om man kollar hk. 10hk = 1000 L/min, stämmer det, och vad är det då, fri avgiven mängd eller cyl. volymen?

Har googlat som 17 på KA2100, men hittar ingenting...
 
-PC- skrev:
Jag har också en gammal BIAB med 7,5 kW motor, dock har jag inte en aning om vad den ger.
Det enda som står på huset är KA2100.
Min är en start/stopp modell, då jag saknar ventillyftfunktionen.

Vad jag hört så kan man få fram ungefärligt flöde om man kollar hk. 10hk = 1000 L/min, stämmer det, och vad är det då, fri avgiven mängd eller cyl. volymen?

Har googlat som 17 på KA2100, men hittar ingenting...
Jag vet inte vad det är som styr motoreffekten kontra L/min, men för många år sedan hade jag en Atlas Copco med 5 HK motor, och den gav 1000 l/min. Den hade tidigare stått på en däckfirma. Man kan undra vad man skall använda så här stora kompessorer till, som privatperson. Att starta upp, för att pumpa cykeln, verkar vara overkill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.