Vi ska snart koppla in garaget på husets bergvärmeanläggning. Både av eget intresse och för energideklarationens skull vill jag kunna mäta hur mycket värme som går ut till garaget.

På tyska ebay har jag sett att det finns en uppsjö av mätare till vettiga priser om man söker på "wärme zähler", men de är ju anpassade till olika flöden. Vad ska jag välja? Helst vill jag ha även ha pulsutgång för att kunna koppla till ett övervakningssystem.

Garaget är på 60kvm och har 20mm golvvärmeslang. Jag tror att effektbehovet kommer ligga kring 3kW vid DUT när det är färdigbyggt.

Funderar också på om man ska köpa två mätare och sätta en på husets golvvärme eller om man ska lita på värmepumpens siffror. Man kan ju ta värmepumpens produktion minus garagets mätare för att få husets förbrukning annars.
 
En mätare med Qn=0,6 klarar c:a 9kW med 7 graders delta som referens. Observera att det är det nominella flödet (Qn) som du ska kika på och inte Qmax (maxflödet). Mätfelen kan vara högre över det nominella området.

Är du genuint intresserad så ska du så klart ha två mätare och loggningsutrustning! :)
Antar du redan hittat till exempelvis http://www.energibutiken.se/ ?
 
Frågan är vad du vill mäta, när du väl börjat kan det va kul att mäta annat också. Jag har Logger 2020 och ett antal sensorer till mitt system www.e-logger.se/pub?Tallbacken men är nu inne på att mäta energi som vedpannan och solfångarna producerar. Detta är en annan typ av mätare men kan kopplas till loggern. Det fina i kråksången är att du kan göra egen hemsida till din logger som ligger online bara koppla upp sig och kolla va temperaturerna är hemma, har ingen betydelse om du är i Sverige eller någon annanstans i världen. Kul va!
 
Ja jag är genuint intresserad! :) Har hittat till energibutiken också! Jag har sett mätaren där men tyckte den var dyr. I slutändan vill man ju logga allt möjligt, temperaturer i bergvärmesystemet, energi till värme, varmvatten, FTX ventilationen samt att jag ska sätta upp runt 5kW solceller på taket som förstås vill loggas med produktion och temperaturer.

Finns planer på frikyla också, som säkert vill loggas...

Helst skulle man integrera med KNX på nåt roligt sätt och få upp allt och lite till på en snygg panel i hallen så att man både kan titta och styra, men frågan är om det finns nåt system som fixar allt. Jag tror inte det.

Tillbaka till mätaren, hur räknar jag ut lämpligt Qn då? Är det bra med marginal? Eller ger det kanske lägre flödesmotsånd på bekostnad av noggrannhet?
 
Qn är ju kubikmeter per timme, det är vid det flödet felmarginalen är minst. Qn=1,5 är alltså 1500 liter/h

Är själv inte jätteinsatt på att räkna ut flödeshastigheten, men du borde komma hyfsat nära genom att kika på tryckfallsdiagram för slangen och shuntgruppen och sen kika på databladen för cirkulationspumpen. I verkligheten tror jag inte det är så petnoga för våra tillämpningar. Qn~0,5 funkar bra för garaget är min kvalificerade gissning.
 
Har du KNX i dag finns det väl en lösning redan?
 
Nej jag har inte KNX men vi har förberett för detta. Vi drog sjuledare till första dosa, satte in en extra tom DIN-central samt drog busskabel (CAT6) till varje brytare.

Kan man ta in pulser från en energimätare på nån KNX-ingång och få KNX-modulen att utföra en konvertering till energi? Finns det matematikmoduler i KNX?
 
Tänkte till en gång ang flöde och det var ju rätt enkelt.

flöde * delta * värmekapacitet = effekt
så:
flöde = effekt / (delta*värmekapacitet)

Tex 3kJ/s / (5C * 4.2kJ/(kg C)) = 0,14l/s = 504l/h

Qn 0,5 är alltså på gränsen med delta 5C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.