Ikea har bytt leverantör av lådorna och de tillverkas idag i Kina, om det är bättre eller sämre vet jag inte men det brukar inte borga för kvalitet
 
Något som jag funderade på när vi sprang och tittade på lägenheter och hus under förra året är hur mäklarna väljer att formulera texten för just köket i ett hus:

Tex - "Ljus och fint nyrenoverat kök från Sentens med vitvaror från Electrolux monterat 2010"

Ngt som jag däremot märkte var att om texten gick ungefär såhär:

"Ljus och fint nyrenoverat kök med samtliga bekvämligheter, installerat 2010"
Så kunde man ge sig fanken på att köket var från IKEA - Varför väljer mäklare att inte skriva ut att köket är från IKEA när man säljer en lägenhet eller ett hus? Är det för att man fortfarande tittar lite snett på det och känslan av "billigt" gör att man mjuknar i sin budgivning?

Varför skriver man tex. HTH eller Marbodal om det är så - Men väljer bort att skriva just IKEA? Samma om det är Siemens vitvaror så skriver man det - Men man lämnar göra ut att det är just IKEA och skriver istället Whirlpool.

Produkten är ju en statussymbol i dagens samhälle, detta gäller nog inte bara kläder utan även vad vi har i hemmet.

Irrelevant och kanske helt orimligt men jag har reagerat över det hela vid visningar och intressanta objekt.
VAD det är för kök är för mig en viktigt del och ska man göra den största investeringen i ens liv så ser jag gärna att investeringen inte består av produkter från IKEA.
 
Ikea har bytt leverantör av lådorna och de tillverkas idag i Kina, om det är bättre eller sämre vet jag inte men det brukar inte borga för kvalitet
Detta stämmer inte, IKEAs lådor tillverkas i Europa av Hettich (Tyskland) eller BLUM (Österrike).
 
pope70 skrev:
Detta stämmer inte, IKEAs lådor tillverkas i Europa av Hettich (Tyskland) eller BLUM (Österrike).
Ok, dom kanske bytt igen då
 
Vi invigde vårt kök i lördags, Ikea stommar och luckor för 35000:- Vitvaror från elkedjan 45000:-, stenskiva från lokal "stenhuggare" 32000:-. Än så länge jättenöjda! Det finns lite bilder på www.claudelin.com
 
SLACKER:
Jag har lagt märke till precis det fenomenet när vi varit på en hel del visningar också det senaste året... :rolleyes:


pope70 skrev:
Detta stämmer inte, IKEAs lådor tillverkas i Europa av Hettich (Tyskland) eller BLUM (Österrike).
Nyfiken fråga... har du besökt fabriken ??

Bara för att märket är från ett visst land så tillverkas det inte alltid i detta landet... :x:rolleyes:;)
 
Vi satte in lådorna i vårat sentens-kök i söndags och dessa känns riktigt stabila och bra. Fin-fin dämpning på dom med. Skenorna för de större lådorna är märkta med 50 KG och de mindre med 30 kg... Undrar om nån har 50 kg i sina...

En fråga, behöver dämpare till några skåp som vi visst har missa att beställa, vill ha såna man snäpper fast på gångjärnen. Vilka ska jag ha då?
 
Många varumärken har ju likt IKEA platta paket. Även Sentens.
 
slacker skrev:
Du kan få en praktexempel - Min stomme från Sentens - På bilden moddad med en extralåda upptill.. - Hade precis likadan stomme i mitt förra kök då från Puustelli.

Det där anser jag vara smart användning av ett hörn! d^_^b
Slacker, är lådan öppningsbar
 
ajohansson skrev:
Slacker, är lådan öppningsbar
Klart att den är öppningsbar! Inte bara dekoration, ville hålla samma linje som övriga lådor i köket på den höjden - har en extralåda om ngn vill göra samma med sin stomme (kräver ju iofs två nya luckor om man redan har köket)
 
ajohansson skrev:
Många varumärken har ju likt IKEA platta paket. Även Sentens.
Platta paket från Sentens är ju valbart - Jag köpte färdiga monterade stommar samt lådor. Man spar bra mycket tid!
 
Så mycket tid sparara man inte för det tar ingen direkt tid att montera stommarna. Och det fina med Sentens märkte vi att alla skåp kan dom inte leverera omonterade utan dom kommer färdiga, så av våra kom nog hälften monterat fast vi beställde platta paket.
 
petersson79 skrev:
Så mycket tid sparara man inte för det tar ingen direkt tid att montera stommarna. Och det fina med Sentens märkte vi att alla skåp kan dom inte leverera omonterade utan dom kommer färdiga, så av våra kom nog hälften monterat fast vi beställde platta paket.
Ingen tid att motera stommar!? Jag kör med skruvdragare och spikpistol men lika för det så tycker jag att det är att slösa tid som kan användas till annat. Sen bara ta hand om alla kortonger - Gaaaahh!! :@
Jag räknar iaf 30 min / stomme att sätta ihop när man bygger kök och det är nog ingen sanning med modifikation. Inte medräknat lådor och lådfrontar - Högskåp tar minsann längre tid för där bör man vara två.

Att det inte tar ngn tid att montera stommar, lådor och fronter håller jag med andra ord absolut inte med om!
Skillnaden mellan ett, mellanstort, färdiglevererat kök och platta paket skiljer nog 1,5 dagar i total arbetstid med pill, lådor och alla de möjliga pysselgrejjer...
Iaf om man nu tittar på IKEA där varenda del kommer i molekyler. Vet inte om just Sentens Lådor kommer i bitar eller färdiga när man köper platta paket.
 
Jag fixade nyligen ihop ett HTH med platta paket och med inbär ing upp till 2a våningen tog det två arbetsdagar innan alla 21 skåpen och de 15 lådorna var ihopmonterade, och då har jag ändå ganska mycket erfarenhet av jobbet...

Så nog tar det en del tid när allt kommer i delar, men än om kunden får betala för ihopsättningen så blir det billigare än att köpa det färdigt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.