Om man ska bygga till ett hus med källare, hur gör man då i övergången mellan befintligt hus och tillbygge?
Huset är byggt 1953 enligt följande princip:
Grundläggning - Betonggolv
Grundmur - block
Bjälklag - Trä

Det sägs ju att man inte ska fästa tillbygget i huset för att det ska kunna röra på sig.
Men hur gör man i mellanrummet mellan de två olika huskropparna?

Murar man upp en vägg längs med den gamla så att det blir som två separata hus eller hur gör man?

Någon som vet hur betongplattorna gjordes förr?
Idag har man ju 20-30 cm isolering under. Gjorde man så förr också?
Kan det bli trubbel om bara tillbygget blir isolerat underifrån?

Jag läste även här att man ska dränera och isolera det befintliga huset medan man bygger till.
Vad "händer" om man inte gör det?

Anledningen till att jag frågar allt det här är för att jag har varit och tittat på ett hus som är för litet, men som ligger jättebra och är bra på många andra sätt. Skulle man kunna bygga ut det skulle det vara perfekt.
Får bara höra med stadsbyggnadskontoret innan ev. bud, så man kan få ett hum om det går att få bygglov till tillbygget. Annars är det inte lönt att köpa det.

Men som sagt. Skulle gärna vilja höra vad ni har att säga om ovanstående frågor.
Kanske ni har annat nyttigt som jag bör tänka på?

Tack på förhand
 
Ta och kika om ngn av de intilliggande husen har samma planlösning eller ser likadana ut - I så fall har dem samma utbyggnad som du tänker?
Då kan du enkelt begära ut ritningar på "grannens" hus och planera ditt eget utefter det. Tyvärr är det ingen garanti att man får bygglov men om hela kvarteret byggt ut lika - Som i mitt fall - Så är ju sannolikheten stor att du får göra detsamma, MEN ingen garanti...
Vad gäller svar från stadsbyggnadskontoret så lär det ta ett tag tyvärr... nästan 4 månader har gått och tiden tickar för mitt bygglov.
 
Du ska ha källare även i tillbyggnaden? Då ser jag ingen anledning att fuktisolera den befintliga väggen som du ansluter mot. Däremot kan det ju vara en bra idé att göra det på hela kåken när du har den nya källardelen rest. Mellanrummet som du nämner löste jag på så sätt att jag satt en masonitskiva mellan huskropparna. Om du ska ha fasadtegel så ska du inte mura ihop nya och gamla delen utan det måste vara en rörelsefog mellan, annars spricker det garanterat. Träfasad kan du ha på vanligt sätt.

OBS! Var extremt noga med markarbetet under den nya delen, man vill ju inte att tillbyggnaden ska sätta sin några centimeter i förhållande till det gamla huset.
 
Skit i källaren.;)..Bygg torpargrund eller sula beroende golvnivåer/marknivåer...
Själv byggt t-grund...30 m2 (rörlig) spritad-grund..
 
I utrymmet under mark, mellan gammal källare - ny källare, skulle JAG nog ha satt något icke-organiskt material som medger att huskropparna kan röra sig lite oberoende av varandra, t.ex. en tunn cellplast eller liknande.
 
Intressant tråd! Vi funderar på att göra samma sak. Dock har vi redan köpt vårt hus (bott en månad) men håller nu på i sluttampen med diskussion med arkitekten innan det är dax att lämna in bygglov. Vi har funderat mycket fram och tillbaka på detta med källaren i utbyggnaden. Vi har ett trähus. Fundrar på hur grunden kommer att se ut mellan gamla och nya delen? Vi gör en förlängning av huskroppen. Och huset står i en sluttning, så grunden kommer ju att synas bra från gatan. Putsar man på skarven antar jag att man får en ful spricka?

En annan fråga, om man har torpargrund mot källare, hur gör man då det är dax för omdränering osv på väggen i källaren som "ligger under" torpargrunden? Blir inte det ett problem på sikt?
 
Tack för alla svar.
Nu har jag lite att fundera på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.