Status
Tråden går ej att kommentera.
mr_bygg skrev:
Det jag säger att jag tycker det är fel att ge kunden illusionen att han sparar pengar på upplägget med grossistprislistorna och att listpriserna är missledande för privatkunder.
Exakt! I fallet grossistprislistor känns ju hela systemet konstruerat för vilseledande av konsument.
 
pbengtsson skrev:
På vilket sätt GG menar du att grossisterna har korrekta utpriser? Jag har själv konton hos en del och deras prislistor är ju tagna helt utan verklighetsförankring.
Ex gå in på Ahlsells publika prislista, jag har mellan 30-60% lägre inköpspris på elprylar via kontot, och har inte köpt en pinal. Sedan har www.elbutik.se bättre priser ändå, håller du dig kring dessa priser är det väl inget att säga om.

Att jämföra med matvaruaffärer funkar inte då du som elektriker inte bedriver detaljhandel.
Jag har aldrig nämt att grossister har de korrekta utpriserna utan att de har utpriser där registrerade företagskunder har någon typ av rabatt. Om du läst inlägg ovan så ser du vad jag skrivit om fri prisättning och kunders egna val på var dom vill handla. Nätsidorna köper in på ett ungefär samma priser från grossister/fabrikanter men kan på vissa grejer hålla lägre priser just för att de är nätbaserade men på de varor dom har lägre priser än tex mitt företags prislista så handlar det inte om många kronor. och till sist, jo, jag bedriver detaljhandel av varor, elartiklar om vi nu ska vara exakta, är även registrerad på det med.så den jämförelsen funkar fin fint.
 
mr_bygg skrev:
Du lägger en massa ord i min mun och resonerar kring saker jag överhuvudtaget inte diskuterar i inlägget du kommenterar. Så jag försöker sammanfatta vad jag ville få fram om det nu gick helt förbi.

Grossistprislistorna saknar ju många gånger helt verklighetsförankring precis som pbbengtsson påpekar vilket gör att det för kunden är ett helt ointressant om du säger att jag som kund sparar på att köpa av dig bara för att jag inte betalar listpriset.

Om det nu är ointressant, varför tjatas det om insynen på dessa pålägg? Har du koll på vad du skriver? Och som du själv kan läsa så jämförde jag med om privatkund handlade på samma ställe så vem är det som resonerar konstigt här?

Om nu en privatkund ändå skulle vända sig till en grossist så finns det säkert möjlighet att hitta en grossist där man faktiskt kan få mer än bara någon krona från listpriset. Hade en gammal kollega som sprang in på en grossist för att handla fk och när säljaren sa priset så frågade han rent ut om han var riktigt klok. Det slutade med att säljaren mummlade något om listpris och sen knappade lite på minräknaren och vips hade priset sjunkit under halva listpriset så ingen vettig privatkund skulle handla hos en grossist för deras listpriser de flesta fall.

Ja, det är ju bra, då finns det ju inget mer att diskutera, jag har sagt hela tiden att kunderna gärna får handla själv så länge dom handlar rätt saker. Är du medveten om att du i din argumentation gått från att vara helt emot till att säga i princip samma sak som mig och tille1, det vi skrivit hela tiden i en form för att försöka förklara hur och varför företag (inkl oss själva) gör, inte försvar för ett system utan en förklaring av ett system.

Exemplena var både för att illustrera vad ordet spara innebär för mig och säkert många andra och skillnaden mellan prismodellerna. För att jag ska spara pengar genom att låta hantverkaren köpa materialet ska jag inte använda mig av Hasses El. Sen visar det också otydligheten med användandet av grossisternas prislistor då kunderna i bägge fallen får en upplevd rabatt, medan den bara är verklig i ena fallet och ett stort påslag i andra.

Åter igen, köper man från samma ställe så är det visst rabatt och åter igen, kan man handla på andra ställen så ok. Ifrågarsätter du nätbutiker på samma sätt? Jag menar, jag ligger prismässigt väldigt lika nätbutikerna och vi handlar i regel från samma ställen också. Argumentationen du för om detta är bara fel, du vet att hantverkare köper med rabatt men inser inte att alla andra butiker gör detsamma eller? Handel av varor är handel av varor vem som än utför det.

Jag säger inget om att det inte är fri prisättning, att det är förbjudet att tjäna pengar etc. Det jag säger att jag tycker det är fel att ge kunden illusionen att han sparar pengar på upplägget med grossistprislistorna och att listpriserna är missledande för privatkunder.

Den illusionen får kunden av sig själv när dom får för sig att vilja veta vad ett eventuellt påslag är på ett eventuellt rabatterat inköpspris. Återigen, jämför man så måste man ju jämföra att kund handlar på samma ställe och då är det billigare. Det är ingen illusion som hantverkarna spelar på i regel utan frågar kund så säger jag att dom har si och så pris bara just för att jag själv har fast prislista och sen är det ju upp till dom att jämföra, precis som om dom köper vilken vara som helst i vilken butik som helst.....men av någon anledning verkar det slå tvärstopp i prisjämförelserna när det gäller att handla material till ett bygge enligt dina förklaringar.

Du är otroligt tydlig med att du vill tjäna pengar på påslag på materialet du säljer, men användandet av grossisternas prislistor är ett effektivt sätt att dölja påslaget ut till kund. Att privatkunder i de flesta fall bara jämför timpriser har helt enkelt att göra med att kunden inte fattar påslaget och att hantverkaren inte är tydlig mot kunden att timkostnaden är bara en del av debiteringen och resten ligger som ett påslag för hantering/försäljning av material.
Som jag nämnde ovan...jag ligger prismässigt så som nätbutikerna ungefär. Påslaget har fortfarande inget med saken att göra för det är ju det verkliga slutpriset kunden betalar. Tar jag betalt för en vara med 100 kr så kostar det kund 100 kr och kanske 95 kr från nätbutik men då tillkommer ju kanske frakt och sånt, mitt inköpspris har ju inget med saken att göra och varför är det så intressant att veta mot mig men inte mot nätbutiken?

Nä, jag tycker inte argumenten håller utan att det mest handlar om att du tycker att det är fel att ett företag tjänar på att du handlar av dom.
 
bra-byggare skrev:
Det är fritt att avtala om att hantverkarens nettopriser ska redovisas med fakturor och att ett överenskommet påslag får göras på det. Vissa som skriver i tråden vittnar om just såna upplägg så det är uppenbarligen kunder som visst har insyn i hantverkarens inköpspriser och där hantverkarna inte lever på materialförsäljning. Så man måste inte arbeta med höga påslag på material.



Kan du ge ett bra förslag på hur man på förhand ska jämföra företag någotsånär exakt när jobbet ska göras på löpande och kanske större delen av företagens intäkter kommer från materialförsäljningen? Jag upplever det som ganska svårt om man inte redan i offertstadiet vet ganska exakt vad för material som går åt och vad priserna är på dessa. Brukar du speca materialåtgång och priser så detaljerat i dina offerter eller hur brukar dina offerter se ut i ett läge när kunden vill veta materialkostnaden och arbetskostnaden i detalj redan på offertstadiet?
Inköpspriser redovisar jag inte mot någon annan än skatteverket, det är inte intressant och jag säger väl åter igen, jag har fast prislista på de vanligaste varorna och vill man veta pris så frågar man, precis som vilken säljare som helst.

För att få reda på vad saker kostar så frågar man. Kommer en hantverkare ut och kollar jobbet så kollar ju han också vad som kommer att gå åt i material och då får man ju fråga. Att fråga vad han lägger på i procent ger ju ingenting då du inte vet vad han utgår ifrån och även om det är ett större jobb som ändå går löpande så vill man ju som hantverkare veta vad man ska handla in så kalkyleringen är ju gjord i förväg iaf.

Jag detaljerar inte i offerten men till fakturering så är materialet detaljerat med pris om kunden så önskar. Sällan dom bryr sig men det har funnits en och en annan som velat kolla att jag fakturerar samma antal brytare och uttag tex som sitter uppe.
 
qrz skrev:
Exakt! I fallet grossistprislistor känns ju hela systemet konstruerat för vilseledande av konsument.
Nä, saken är den att konsument inte är inblandad i grossistprislistor. Företagen har olika rabatter dom också beroende på hur mycket man köper under ett år så alla företag har ett utgångspris som sen en rabattsats räknas på, det har inget med konsumenat att göra. Konsumentens del är sen hur hantverkaren hanterar det priset och/eller om konsumenten som icke registrard företagskund går till grossistbutiken och vill handla själv vilket utgår från ett icke befintligt rabattbrev.

Men, samma sak för alla hantverkare och "slutkundsbutiker", både irl och på nätet, alla köper in från grossist/fabrikant i olika mängder och har olika rabatter och därmed olika utpriser. Alla nyttjar rabattsystemet, bara det att många har svårt att förstå att de flesta hantverkare utför handel på varaor också, inte bara tjänster.
 
A
Glufsglufs skrev:
Inköpspriser redovisar jag inte mot någon annan än skatteverket, det är inte intressant och jag säger väl åter igen, jag har fast prislista på de vanligaste varorna och vill man veta pris så frågar man, precis som vilken säljare som helst.

För att få reda på vad saker kostar så frågar man. Kommer en hantverkare ut och kollar jobbet så kollar ju han också vad som kommer att gå åt i material och då får man ju fråga. Att fråga vad han lägger på i procent ger ju ingenting då du inte vet vad han utgår ifrån och även om det är ett större jobb som ändå går löpande så vill man ju som hantverkare veta vad man ska handla in så kalkyleringen är ju gjord i förväg iaf.

Jag detaljerar inte i offerten men till fakturering så är materialet detaljerat med pris om kunden så önskar. Sällan dom bryr sig men det har funnits en och en annan som velat kolla att jag fakturerar samma antal brytare och uttag tex som sitter uppe.
Så du menar att du redan i offertstadiet detaljerar allt material som kommer gå åt och priser kund kommer få betala på respektive pryl och specificerar det i offerten om någon ber om det? För det är väl bara då man har möjlighet att jämföra två företag mot varandra, eller har du andra förslag på hur man ska jämföra offerter?

Det går att i efterhand när man får fakturan kan konstatera vad man betalat råder ingen tvekan om, men hur gör man bäst på förhand?
 
Glufsglufs skrev:
Nä, saken är den att konsument inte är inblandad i grossistprislistor. Företagen har olika rabatter dom också beroende på hur mycket man köper under ett år så alla företag har ett utgångspris som sen en rabattsats räknas på, det har inget med konsumenat att göra. Konsumentens del är sen hur hantverkaren hanterar det priset och/eller om konsumenten som icke registrard företagskund går till grossistbutiken och vill handla själv vilket utgår från ett icke befintligt rabattbrev.

Men, samma sak för alla hantverkare och "slutkundsbutiker", både irl och på nätet, alla köper in från grossist/fabrikant i olika mängder och har olika rabatter och därmed olika utpriser. Alla nyttjar rabattsystemet, bara det att många har svårt att förstå att de flesta hantverkare utför handel på varaor också, inte bara tjänster.
Många har nog svårt att förstå att hantverkare utför handel med varor eftersom det är otydligt. Om du till en kund säger "materialkostnaden" så är det lätt att tolka det som att det är det materialet kostar, dvs. att det rör sig om självkostnadspris. Det är ju just det som är så vilseledande.
 
qrz skrev:
Många har nog svårt att förstå att hantverkare utför handel med varor eftersom det är otydligt. Om du till en kund säger "materialkostnaden" så är det lätt att tolka det som att det är det materialet kostar, dvs. att det rör sig om självkostnadspris. Det är ju just det som är så vilseledande.
Den tolkningen kan jag inte alls förstå. Om jag talar med mina kunder om en kostnad så är det vad de får betala till mig.
Enda gången slutkunden vet om inpriset är när de heter Ericsson och förhandlar med min leverantör och själv bestämmer vad det vi tillför är värt.
 
bra-byggare skrev:
Så du menar att du redan i offertstadiet detaljerar allt material som kommer gå åt och priser kund kommer få betala på respektive pryl och specificerar det i offerten om någon ber om det? För det är väl bara då man har möjlighet att jämföra två företag mot varandra, eller har du andra förslag på hur man ska jämföra offerter?

Det går att i efterhand när man får fakturan kan konstatera vad man betalat råder ingen tvekan om, men hur gör man bäst på förhand?
Jag mängdar först och har det i datorn och gör därefter en kalkyl med tiden och därmed har jag sen ett pris till kund. Jag kan ju inte gärna bara höfta till att det går åt X antal klammer, metrar kabel och styck uttag. För att kunna lämna ett pris så måste jag ju veta vad som går åt eller hur?

Om man ska ha jobbet på löpande så kan man kanske inte säga exakt var det hamnar i totalpris men på ett ungefär och varje specifik grej kan jag ju säga att det kostar kund si och så mycket men då handlar det ju mer om att tiden är svävande.
 
A
Glufsglufs skrev:
Jag mängdar först och har det i datorn och gör därefter en kalkyl med tiden och därmed har jag sen ett pris till kund. Jag kan ju inte gärna bara höfta till att det går åt X antal klammer, metrar kabel och styck uttag. För att kunna lämna ett pris så måste jag ju veta vad som går åt eller hur?

Om man ska ha jobbet på löpande så kan man kanske inte säga exakt var det hamnar i totalpris men på ett ungefär och varje specifik grej kan jag ju säga att det kostar kund si och så mycket men då handlar det ju mer om att tiden är svävande.
Jag är inte säker på att jag är helt med. Vad var ditt förslag för att som kund på ett bra sätt jämföra företag i offertskedet när man vill ha det på löpande?
 
Redigerat av moderator:
Konsumentmakt...
Det är många här som säger hur det "ska" vara. Inget av det stämmer. Visst har hantverkaren rätt att redovisa hur de vill, men jag som kund har lika stor rätt att ställa krav, och svarar inte hantverkaren på de frågor jag ställer har jag all rätt i världen att välja en annan hantverkare. Hantverkaren får då själv avgöra vad han tjänar mest på: öppenhet eller en förlorad affär. Full valfrihet.

Fula trick förekommer i alla brancher. Jag såg en större IT-upphandling (enligt LoU) nyligen, där vinnaren lite förenklat skulle bli den med lägst snittpris. I villkoren ingick även att vinnaren kunde neka erbjudna jobb om de för stunden inte hade resurser. En av de "tävlande" satte då timpriset noll på alla tjänster de inte kunde erbjuda, och priser i överkant på det fåtal tjänster de hade. Myndigheten ifråga tvingades på grund av underlagets utformning att välja detta anbud, trots att de visste att slupriset skulle bli högst med dem.
 
qrz skrev:
En altan är inte en produkt, virket är en stor del av kostnaden och processen. Varför denna ovilja mot att köra med öppna kort om kunderna nu vill det? Några rötägg kommer det ju alltid finnas som ska roffa åt sig i smyg men jag har svårt att tänka mig någon annan branch där det är så illa...
För att förstå detta så bör man förstå skillnaden mellan fast pris och löpande räkning.
Det är därför som jag m fl på alla sätt försökt få dig m fl att förstå att om man accepterar ett fast pris på något så kan du sen glömma att börja diskutera vad varje ingående detalj kostar.

Hur svårt detta kan vara att förstå vet jag inte men tydligen väldigt svårt för vissa.

Har någon fått ett fast pris på t ex en altan så omfattar priset allt inom offerten, take it or leave it typ. Börjar man sen efter accept fråga om hur mycket virket kostar så hade som sagt jag m fl bett höge vederbörande fara och flyga. Vad spelar det ens för roll?

Ärligt talat så finns det vissa som jag inte vill ha som kunder, som jag sagt tidigare så finns det en del som garanterat hade prutat även om de hade fått jobb och material gratis, dvs de vill ha mer. En del är liksom sådana och nej, det är inte intressant att ha sådana puckon som kunder.
Å andra sidan är det rätt kul att se hur en del kan lägga ner så mycket tid på att räkna och fundera t o m på skruvnivå ibland men sen inte gör jobbet själva *skakar roat på huvudet*

Kort sagt, nej vi snickare m fl är inte några gratiskonsulter/arkitekter och är faktiskt rätt måttligt roade av att göra ritning efter ritning gratis.

/Kent
 
bra-byggare skrev:
Jag är inte säker på att jag är helt med. Vad var ditt förslag för att som kund på ett bra sätt jämföra företag i offertskedet när man vill ha det på löpande?
Man lämnar inte offert på löpande, när offert är lämnad så är det inte löpande längre utan ett fast pris på ett anbudsförfrågan från kund. På löpande får man helt enkelt fråga efter timpris och pris på aktuella artiklar.
 
Klart man kan lämna offert på löpande. Det är ju bara att skriva tex "800 kr per arbetstimme" istället för "totalpris 8000 kr för hela arbetet". En bra hantverkare skriver i båda faleln med hur många timmar man beräknar att arbetet ska ta, så att man i första falelt har hum och lsutpriset, i andra fallet har hum om timpriset.

Om man har "rent mjöl i påsen" alltså och inte skäms för hur man debiterar. Flera här har ju vittnat om att de fått detaljerade specas, kopior på inköp med adderad procent osv. Ändå envisas andra att säga att det inte funkar så.

När vi bytte trappa i somras innehöll offerten både fast pris för trappa med montering och rörligt pris för rivning innan, då vi inte visste hur mycket vi skulle hinna själva. Inga konstigheter alls, trots att "man" enligt dig inte lämnar offerter på löpande arbete.

Varför du gör en massa ritningar gratis förstår jag inte, det tar man väl också betalt för?
 
A
Glufsglufs skrev:
Man lämnar inte offert på löpande, när offert är lämnad så är det inte löpande längre utan ett fast pris på ett anbudsförfrågan från kund. På löpande får man helt enkelt fråga efter timpris och pris på aktuella artiklar.
Okej, så att försöka jämföra hantverkare med avseende på totalpris om man vill ha jobbet på löpande är med andra ord omöjligt? Jag hade nog förväntat mig att du som är i branschen hade haft några kreativa förslag som vi konsumenter inte har tänkt på om hur du hade gjort för att jämföra åtminstone elektriker?
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.