Funderar på att tilläggs isolera på vinden, nu har jag fuktspärr neråt och lösull åvanpå det.
Kan man rulla ut isolering åvanpå det eller lägga skivor åvanpå lösullen? Eller måste jag fortsätta med lösull?
Tycker det skulle vara mycke lättare att bara rulla ut lite ny isolering ovanpå.
Elle kommer lösullen tryckas ihop då eller kan det bli några fuktproblem i mellan dom olika isoleringarna?
 
Fuktproblem får du när varm luft möter kall, så det är ju inte så sannolikt, däremot kommer ju isoleringen pressas ihop något, som du skriver, det kan du ju kompensera genom att välja en något tjockare isolering att rulla ut.
 
Hur ska du komma åt att lägga ut/rulla ut isolering och få det snyggt och bra utan att kliva i lösullen?
 
Ola78
jeppeknaster skrev:
Hur ska du komma åt att lägga ut/rulla ut isolering och få det snyggt och bra utan att kliva i lösullen?
Håller med här, det är inte lätt att klara det utan att trampa i det. Ta dit en lösullsentreprenör eller hyr sputa själv och spruta på. Har för mig att jag läst att det krävs ungefär 25% tjockare lager med lösull för att motsvara isolering i skiva.
 
Om man tar skivor istället för rulle så kan man kanske peta dom till rätta med en pinne eller liknande i kanterna.
Om lösullen trycks ihop lite förlorar den i U värde eller blir det ungefär samma eftersom det blir mer kompakt?
Nu har jag ca 40 cm lösull på vinden, huset är byggt 98, Vad är standard tjocklek på lösull om man bygger idag?
 
Ola78
Nu förtiden brukar man lägga mellan 450-600 mm lösull. De flesta tillverkare ligger väl i spannet 450-500 mm, men det finns som sagt de som har mer. Så det skiljer sig inte så jättemycket från vad du har på ditt hus idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.