ErrkaPetti skrev:
Här är en ny länk på adapter som gör att Feins tillbehör passar Bosch/Meec Multiasterkopior...

[länk]
Ok... tack, ska kolla den...
 
-Martin- skrev:
Hur sjutton kunde den gå sönder? Jag har en likadan så man blir ju lite orolig med tanke på vad den kostade.
Det var "gaffeln" i huvudet som rök sönder. Det var min anställde som körde sönder den. Förmodligen har han pressat den för hårt med slitet sågblad vilket gjorde att den sprack. Att byta bara gaffeln gick inte.
 
ErrkaPetti skrev:
Här är en ny länk på adapter som gör att Feins tillbehör passar Bosch/Meec Multiasterkopior...

[länk]
Fast tvärtom... adaptern gör det möjligt att använda Boschs tillbehör i en maskin från Fein.

Saxat från länken: "Bosch 2608000468 Universal Adapter For Fein MultiMaster to enable the use of Bosch PMF 180 E, Bosch PMF 10.8 Li, Bosch GOP 250 CE & Bosch GOP 10.8 V-Li Multifunction Tools Blades & Accessories in the 2nd generation (star fitting) Fein MultiMaster machines."
 
verktygsgurun skrev:
Det var "gaffeln" i huvudet som rök sönder. Det var min anställde som körde sönder den. Förmodligen har han pressat den för hårt med slitet sågblad vilket gjorde att den sprack. Att byta bara gaffeln gick inte.
Då är det ju ett handhavarfel som orsakat att den gick sönder vilket inte är så konstigt för frikopplar man inte när man ska växla i en bil så rasar växellådan oavsett om det är en Ferrari för 5 mille eller en Skoda för 50000:- typ... ;)


bygga_bo skrev:
Fast tvärtom... adaptern gör det möjligt att använda Boschs tillbehör i en maskin från Fein.

Saxat från länken: "Bosch 2608000468 Universal Adapter For Fein MultiMaster to enable the use of Bosch PMF 180 E, Bosch PMF 10.8 Li, Bosch GOP 250 CE & Bosch GOP 10.8 V-Li Multifunction Tools Blades & Accessories in the 2nd generation (star fitting) Fein MultiMaster machines."
Så tolkar jag det med faktiskt... och det är ju nästintill ointressant då Bosch i princip bara har sågblad att komma med.
Detta var ju den största anledningen till att jag själv skaffade Fein då där finns en uppsjö av bra tillbehör när man väl kollat upp det och lärt sig använda dem till vad de är till för...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Då är det ju ett handhavarfel som orsakat att den gick sönder vilket inte är så konstigt för frikopplar man inte när man ska växla i en bil så rasar växellådan oavsett om det är en Ferrari för 5 mille eller en Skoda för 50000:- typ... ;)

QUOTE]

Ja visst e det så...jag har inte ju inte beskyllt Fein för o vara dåliga grejer...Tvärtom. Se första inlägget där jag bara konstaterade likheter med Meec. Jag buntade ihop min anställde efter detta och sköt fast hans tofflor i spångolvet därefter körde jag hem och där fick han stå o skämmas :D
 
verktygsgurun skrev:
Ja visst e det så...jag har inte ju inte beskyllt Fein för o vara dåliga grejer...Tvärtom. Se första inlägget där jag bara konstaterade likheter med Meec. Jag buntade ihop min anställde efter detta och sköt fast hans tofflor i spångolvet därefter körde jag hem och där fick han stå o skämmas :D
Ha ha ha... ja den var bra... stryk skulle han haft... :D;)
 
Jag har den gamla modellen med 180 w motor, och jag har aldrigt hört om några sönderkörda maskiner av den modellen. Kan det vara så att man i den nya modellen petat in en kraftigare motor utan att dimensionera upp mekaniken motsvarande?

När jag kör multimastern, så tänker jag alltid "spånavakuering-vart tar spånorna/dammet vägen?" Om man inte ser till att spånet kan komma bort från den plats den bildas, har man snart överhettat bladet. Dessutom skär bladet mycket långsamt om man inte får bort spånorna. -Troligen självklart för de flesta här, men kanske finns någon läsare som inte har reflekterat över fenomenet. Hålsågar har för övrigt samma problem med spånevakueringen.
 
  • Gilla
Edvuld
  • Laddar…
Som glad amatör och en lycklig ägare av multimaster har jag ibland råkat ut för att bladen blir glödheta. Räknat med att detta är naturligt. Men tydligen gör jag fel. Har du tips på arbetsmetodiken för att undvika detta?
 
Vill bara meddela alla osäkra att 199:- fein-kopian hos jula fungerar mycket bra. För tidigt att uttala sig om livslängd men ljudnivå, avverkning och vibrationer är det inget att klaga på. Livslängd återstår att se.
 
Var på Jula häromdagen och införskaffade en Meec Fein-kopia efter att ha läst denna tråden. Blev en sats med Bosch sågar till också. Den fungerade ju mycket bra, fattar inte att jag inte skaffat ett sådant här verktyg tidigare.
 
Åh, hade ingen aning om att det fanns två. Men det var tydligen 260w modellen jag köpt.
Får väl se hur länge den håller, annars blir det nog en GOP nu när man blivit beroende.
 
Har jag förstått det rätt om man kan köpa en Meec , plocka ur motordelen och sätta in i min trasiga Multimaster?Det vore ju kanon. Man vill ju gärna ha snabbfästesfunktionen.

Det är nu Fein nr två som packat ihop. Den första pajade efter en vecka. Fick en ny fr Axminster med låda o allt trots att jag returnerade bara motordelen :). Den andra går nu inte upp i varv. Den står o durrar på lågt varvtal bara.
 
260 W här också. Bytte även kabeln till en 5 m 0,75 mm2 gummi från en Jula-sladdlampa för under hundralappen. Smidigt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.