Jag funderar lite på hur man kan göra ett helt prefabricerat bjälklag som inte behöver eftergjutas för att få smidigare montering. Har sett hur alfastenhus gör med ett fackverksförstärkt mellanbjälklag och funderar på en variant av samma idé.
alfabjälklag.png

Utöver att förstärka bjälklaget har även fackverket som uppgift att skapa ett installationsutrymme samt bära upp innertaket.

För att kunna tillverka liknande med annan leverantör som inte har tillgång till fackverkskonstruktionen funderar
jag på om man kan låta en takstolstillverkare pressa fast spikplattor på båda sidor om balkar, vilka ersätter
fackverksbalkarna. Genom att låta hälften av spikplattan sticka in i betongen och hälften sitta fast i balken
blir de bra förbundna med varandra för att uppnå samverkan så högre yttröghetsmoment uppnås för att få ner
tjockleken på betongskivan.
altbjälklag.png

Rent praktiskt låter man balkarnas ändar vila på formkanten under tiden man gjuter betongskivan som får golvsidan
motgjutformen. Spikplattorna som sitter fast i bjälkarna hänger då ner i betingen och blir på så sätt fastgjutna, spikarna bör göra att de får bra samverkan med betongen.

Verkar idén rimlig? Finns det något liknande bjälklag att köpa på matknaden kanske redan?
 
Redigerat:
Tycker det verkar omständigt, ska det vara golvvärme i bjälklaget?
 
vore enklare att göra en massiv skiva, men den blir tjockare vilket blir dyrare. En sak jag glömde nämna är att en till poäng är att det ska gå att göra mer fria former, annars vore håldäck en enklare lösning om man vill ha ett prefabricerat bjälklag, (Är f.ö ute efter ungefär 3.5m spännvidd)

tanken var att gjuta in golvvärme ja, men jag är lite velig angående det då en av poängerna med installationsutrymmet under är att det ska vara lätt att göra modifieringar / tillägg / byta ut saker osv i efterhand, så då vore det kanske mer naturligt att lägga golvvärmen ovanpå så den blir lättare att byta ut men det känns enklare & billigare att gjuta in den när man ändå gjuter(?)
 
Ola78
Ett Ew-bjälklag kan kanske vara en variant.
 
Kan du inte gjuta ett på plats i stället?
Längre torktid men troligen både enklare och billigare.
 
Har tittat på EW, är vänt åt fel håll tycker jag, men det är lite liknande princip.

Platsgjutet är lösningen som det faller tillbaka på om det inte går att lösa med prefabricerade element. Eftersom det tilltänkta huset har tre våningar och därmed två mellanbjälklag blir det många leveranser av stommen i så fall med starkostnader per leverans, bör bli billigare att leverera allt på en gång vilket är den viktigaste egenskapen, sen är kortare torktid och möjlighet till ändringar i efterhand önskvärda egenskaper.
 
Kommer väggarna som block som du ska ställa på bjälklaget?
Installationsutrymmet vill du ha nedåt?
 
ja, block, helväggselement

ja,enklare att öppna delar av taket än i golvet vid efterinstallationer, enklare att få till vettiga serviceluckor i tak än i golv, känns mer stabilt att lägga kakel på betong än något skivmaterial för rum som är våtutrymmen.Dessutom om installationsutrymmet av stål/trä är en del av den bärande konstruktionen blir det dragande krafter som den tar upp och betongskivan tar upp tryckande krafter, med betongskivan nederst och bärande installationsutrymme överst blir det tvärtom vilket känns lite bakvänt. Finns det några stora fördelar med det omvända?

optimala vore egentligen en liggande sandwichvägg som mellanbjälklag men det blir antagligen inte så billigt
 
Hur gör man med golvvärmeslangarna i prefab bjälklag? men i princip borde det väl gå? har du kollat med någon tillverkare?
 
Är väl bara att naja fast i armeringsnätet, sen kopplar man ihop slangarna i installationsutrymmet. Alfastenhus har gjort så rätt länge så det talar för att det bör gå. Det som jag ser som det största problemet med golvvärmen är att de flesta elementtillverkare inte gör det normalt sett så de är kanske lite skeptiska till det då de inte brukar göra det och eventuellt måste ta in någon för att göra den delen av jobbet. Helst bör väl fastsättningen av golvvärmen på armeringsnätet ske på annan plats än vid gjutbordet så det inte tar för mycket gjutbordstid i anspråk. Har inte kollat med någon tillverkare ännu, tänkte kolla här först om det fanns något liknande som färdig produkt så skulle det vara enklare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.