Är det någon som vet vad bergvärme och värmepump heter på engelska?

Tackar på förhand

Berit
 
Ingen aning.

Undrar om det finns.. :)
Både England och USA är U-länder vad gäller uppvärmning OCH energibesparing.

Om du hittar nån bra länk, så posta den här. Annars tror jag att du hittar den bästa infon på svenska sidor.

Annars kanske vi får exportera ett ord till vid sidan av "Ombudsman" och "Smorgasbord" :)
 
Värmepump = heat pump

Bergvärme = Geothermal System

skulle jag tro...
 
Värmepump heter heat pump precis som Xrister säger.
 
Pelle har du nåt förflutet hos "länkarna..."? Attans snubbe och hitta info till allt...
 
Hej och tack allihopa

låter som att geothermal heat pump är ordet.

Engelska vänner såg helt chockade ut när jag sa "geothermal heating". Dom såg 100 tals meter djupa borrhål med vulkanutbrott som följd.

Berit
 
Berit skrev:
Engelska vänner såg helt chockade ut när jag sa "geothermal heating". Dom såg 100 tals meter djupa borrhål med vulkanutbrott som följd.
Men då blir det iallafall varmt.... ;D
 
U-land...som sagt :)
 
Hmm...

Bor i England och vi har enkelglas, gas värme och heltäckningsmatta överallt. Och då menar jag överallt inklusive badrum.

Längtar hem till ett isolerat varmt hus. Har tröttnat på att frysa. Så nu blir det bergvärme/golvvärme, fler radiatorer än vi någonsin kommer att behöva på övervåningen plus 2 ton täljstenskamin. Garaget fick strykas till fördel till mera värme. Bilen kan gott frysa.

Berit
 
Berit skrev:
Har tröttnat på att frysa.  Så nu blir det bergvärme/golvvärme, fler radiatorer än vi någonsin kommer att behöva på övervåningen plus 2 ton täljstenskamin. Garaget fick strykas till fördel till mera värme.  Bilen kan gott frysa.

Berit
Go Berit Go :)
 
;D ;D ;D ;D +
 
;D ;D

Ja, tittvärt och läsvärt!
Bättre brödlös än trådlös även om det blir fel tråd ibland!

Helena med.....
S...... S......

;)
 
Pelle skrev:
Ojdå Calle det ser ut som du råkat ut för allvarliga problem.

Jag rekommenderar att du går till:
[länk]
En Hård disk defrag tror jag gör susen...
Du har missuppfattat saken. Det är inte datorn som krånglar, det är bilen. Men här fick jag hjälp:
http://hejbilist.nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.