Hej,
Vi har tagit in en offert på att fixa vårt badrum som är knappt 5kvm. Badrummet är massivt (puts på cementhålsten) och det finns ett fönster som ska muras igen, delvis med betongglas. Jag ska riva ur det gamla, bila bort pågjutningen på golvet (troligen en "kaka" ovanpå bitumen). Gjutjärnsstammarna ska bytas ända ner i källaren och jag ska bila bort de gamla stammarna. Nya vattenledningar ska dras med prisolrör som fälls in i väggen. I badrummet finns en WC-stol, ett duschhörn och ett tvättställ samt ett element som ska bytas mot en ny handdukstork.

I offerten från muraren ingår igenmurning av fönstret och glasbetong, putsning av hela badrummet, övergjutning och flyt. Tätskikt samt kakel- och klinkersättning (golv till tak) och allt material utom kakel och klinker. För detta har jag fått ett pris på 70kkr (ink moms, ROT avdraget).

Rörmokaren ska plugga, dra om avlopp och vattenrör samt installera WC, handdukstork, dusch och tvättställ. För detta offererar han 67 kkr (ink moms, efter ROT avdraget) vilket inkluderar all inredning/utrustning (listpris 45kkr) och allt övrigt installationsmaterial.

Jag har stort förtroende för hantverkarna och har fått dem rekommenderade av trovärdiga källor så det är inte frågan om det. Jag vill bara veta om priset jag har fått är någorlunda rimligt. Någon som har input?

Tillkommer gör el och lite annat men det ligger utanför ovanstående offerter.

Mvh
Peter
 
Jag gav 23k för ett nästan likadant rörmokarjobb förutom inredning/utrustning som jag köpte själv så jmf med våran röris är det i princip samma pris.
 
Kakel&Klinker är ytterligare 16kkr inkl fix o fog,
Tätskiktet är redan inkluderat för dig, en trolig kostnad är 10kkr.

Att renovera badrum är är enligt min uppfattning det näst dyraste rummet, köket är det dyraste, då man kastar ut allt och sätter in nytt.

/Per
 
PerHj skrev:
Kakel&Klinker är ytterligare 16kkr inkl fix o fog,
Tätskiktet är redan inkluderat för dig, en trolig kostnad är 10kkr.

Att renovera badrum är är enligt min uppfattning det näst dyraste rummet, köket är det dyraste, då man kastar ut allt och sätter in nytt.

/Per
Har precis gjort samma sak i vårt badrum som är 4,6 kvadrat. Vi har också helt och hållet sten och murat. Det tätskiktet (rollat Höganäs) kostade ungefär 2500:- Rollat är godkänt på murat underlag. Varför så mycket som 10000:- för tätskikt??
 
oskis 123 skrev:
Har precis gjort samma sak i vårt badrum som är 4,6 kvadrat. Vi har också helt och hållet sten och murat. Det tätskiktet (rollat Höganäs) kostade ungefär 2500:- Rollat är godkänt på murat underlag. Varför så mycket som 10000:- för tätskikt??
Var inne på att man använder folie, betalade själv 6kkr efter rabatt för tätskikt till badrummet på 5,5kvm golv+22kvm vägg yta. Sen ska någon hantverkare installera prylarna, de övriga arbetsmomenten var med inköpta hantverkare.

/Per
 
Men det var ju ett badrum sten? Då behöver man inte hålla på med folie. En del sparkar säkert bakut nu och skriver att folie är såå mycket bättre och att hela huset kommer bli blött.,mm. Jag är av den åsikten att det som BKR godkänt rimligen fungerar. Jag tror att det dessutom faktiskt GÖR det också om man sett till att få fall som det ska vara, och det i en konstruktion av sten som ju inte rör sej lika mycket som en skivkonstruktion.
 
Hej och tack för svar,
Tätskiktet är en enklare typ, godkänt för ett massivt badrum. Det gamla badrummet är från 1952 med bitumenmatta på väggar och golv som enda tätskikt och det ser inte ut att vara några problematiska fuktskador. Rörmokarens kommentar var "det här ser man inte ofta idag..." så jag antar att det var dags att renovera :)

Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.