När kan man använda mossrivaren första gången på våren? Innan första klippningen? Eller bör man avvakta lite?
Och jo, jag kommer använda den även om några säger man inte skall ;)
 
Ska man inte använda den? Varför inte det? Vi brukar köra med en kombinerad mossrivare/vertikalskärare.
Hade också tänkt göra det snart.. Är också intresserad av svar..
 
:) en del säger att mossrivaren bara sprider mossa..jag har en uppsamlare på min så tror inte det borde vara något problem...men är osäker på om man kan skada gräsmattan om man kör den för tidigt på sesongen...
 
vad är skillnaden på mossrivare och vertikalskärare förresten? och min mossrivare har 3 olika inställningar, från 2cm till 8cm tror jag det var, vad bör man använda första gången under sesongen, högsta eller minsta?
Och hur ofta under en sommar bör man använda mossrivaren?
 
Använder jag bara min som mossrivare färller jag upp knivarna.. Då är det som en "visp" (böjda ståltrådar) som raffsar upp mossan.. har också uppsamlare..
Vertikalskäraren har raka knivar som skär i gräsmattan.

Mossrivare:
Dethatcher%20studio_300px.jpg

Vertikalskärare:
Aerator%20studio_300px.jpg

Det är inte den modellen på bilderna jag har, det är bara för ett tydligt exempel.. min är kombinerad och har båda dessa grejor inbyggda där man kan välja att köra dom var för sig eller tillsammans.
Min har också 4 hjul så den är stabil.. 2 axlar undertill där mossrivaren sitter på den bakre och vertikalskäraren på den främre.
 
Redigerat:
Tack för denna förklaringen, solklart nu!
Hur har ni gjort förr? Har ni kört mossrivare/vertikalskäraren direkt på våren eller har gräsmattan fått hämta sig lite efter vintern först?
Hur har ni andra gjort?
 
Har väl eg samma fråga själv... men jag läste häromdan om nån expert som tyckte man kunde skippa mossrivaren helt. Det skulle vara bättre att gödsla gräset så tar det över naturligt.
 
Jepp man jag kommer att använda mossrivaren...råkade få tag på en Black&Decker (utgående modell) hos Jula förra hösten för bara 99kr :)
 
Vi körde vår mitt på sommaren.. har ingen aning om när det är bäst heller.
Körde både rivare och skärare.. Ett par dagar föra hade vi sprutat ut MossaGTI så det blev fruktansvärt massa mossa den rev upp.. Fördelen är väl att gösdla efter man rivit mattan..

Vertikalskära kan man nog med fördel göra nu så att man tillför syre till gräsrötterna.. Kanske passa på att slänga ut lite nya gräsfröer också när man skurit den.
 
Redigerat:
Körde i helgen med mossrivaren, med uppsamlare, och igår var det dags för att sprida ut Ferrogent.
Samma procedur som förra året, fast i år mycket mindre mossa d^_^b
 
MB77 skrev:
Körde i helgen med mossrivaren, med uppsamlare, och igår var det dags för att sprida ut Ferrogent.
Samma procedur som förra året, fast i år mycket mindre mossa d^_^b

så det var i princip det första du gjorde efter snön smälte?
Ferrogent, vad är det?
 
yuphin skrev:
så det var i princip det första du gjorde efter snön smälte?
Ferrogent, vad är det?
Så fort gräs/mossmattan blivit torr så körde vi.
Ferrogent är ett järntillskott till grisar... finns att köpa hos Granngården. Tar död på den lilla mossa som finns kvar. Brukar köra detta ett par gånget varige år.

Sök på Ferrogent så finns det massa skrivit.

Glöm inte bort att göda gräsmattan några gånger per år.
 
Redigerat:
1. Mossrivare sprider mossa runt i gräsmattan medan vertikalskärare skär upp både mossa, ogräs samt dött gräs (använd uppsamlare).
2. Tidigast efter 3 klippningar bör man vertikalskära, när gräset har kommit igång, glöm inte att lägga på gödsel smat vattna efteråt.
3. MossaGTI är färdigblandat= lurar kunderna eftersom du betalar även för vattnet i blandningen, köp ferrogent på granngården istället och blanda själv 2dl i 10liter vatten. Billigare i längden.
4. ferrogent använder man även för att förebygga svampsjukdommar(snömögel) samt att gräset blir grönare och håller i sig i ca 7dagar.
 
Wilhelmsson skrev:
1. Mossrivare sprider mossa runt i gräsmattan medan vertikalskärare skär upp både mossa, ogräs samt dött gräs (använd uppsamlare)

Om man har uppsamlare till mossrivaren förstår jag inte hur den sprider mossa runt i gräsmattan?
 
yuphin skrev:
Wilhelmsson skrev:
1. Mossrivare sprider mossa runt i gräsmattan medan vertikalskärare skär upp både mossa, ogräs samt dött gräs (använd uppsamlare)

Om man har uppsamlare till mossrivaren förstår jag inte hur den sprider mossa runt i gräsmattan?
mossporer fastnar på knivarna och sprids på det viset. mossrivaren river inte på samma sätt som vertikalskäraren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.