Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det blir lite knasigt när ni blandar in el och vvs och grossister... Visst där är prisbilden så knäpp så att ingen kan veta varken ut eller in. Jag har själv handlat hos grossist i egenskap av företagare, köpte t.ex. en golvbrunn, dagen efter såg jag samma på krauta för typ 20% mindre, frågade min grossist som utan att blinka matchade krauta och gav typ 30% ytterligare rabatt...

MEN! Exemplet tråden började med och hantverkarna ifråga är snickare, det handlade om att bygga en altan. Det handlade om att köpa saker hos en försäljare som säljer både till företag och privatpersoner. I det läget är det faktiskt inte så komplicerat, antingen får jag betala mer för att jag går genom snickaren eller så får jag inte det och jag kanske är den enda konsumenten i världen som undrar men jag tror inte det...

När det kommer till el och vvs så köper jag alltid grejerna själv, blir så irriterad på prispåslagen så att det är liksom ingen idé att göra på annat sätt...
 
A
tille1 skrev:
Då tycker vi helt plötsligt lika tydligen att slutpriset är intressant varför gå så långa omvägar i tråden när vi tycker lika "ler" tror du att vi kan få med urban i resonomanget med ?
Mvh Tille
bra-byggare skrev:
Vad har jag tyckt förut enligt sin uppfattning?
tille1 skrev:
Får du väll läsa i tråden
Mvh Tille
Ja jo, som jag misstänkte så skjuter herr eller fru Tille hej vilt omkring sig utan att ens ha en aning om vilka ståndpunkter de andra har egentligen men hoppas på att få träff någonstans.
 
Redigerat av moderator:
Handla av hantverkaren om du är säker på att få betala samma som han på brädgården ?
Mvh Tille
 
tille1 skrev:
Handla av hantverkaren om du är säker på att få betala samma som han på brädgården ?
Mvh Tille
För att slippa göra det själv? Samma anledning som resten av bygget typ...
 
qrz>Hur tusan skulle en lag se ut som förbjuder företag att tjäna pengar på materialet? Någonsin hört talas om förädling och hur skulle den lagen se ut för t ex detaljhandeln?

Självklart vill man tjäna pengar på att åka och handla det du inte vill åka och handla själv. Var exakt är problemet om man diskuterar ett fast pris? Eller jo, jag kan tänka mig ett, du vill kunna pruta på ett fast pris med avseende på att du tycker det är oskäligt etc.

Men bra, acceptera då inte offerten till fast pris utan ta det löpande där du kan få allt specat såsom du tydligen vill.

Har haft ett pucko som kund som försökte med liknande men med argumentet så att jag har ju maskiner som gör att det jobbet som han accepterade till fast pris inte kan ta så lång tid och att jag borde hjälpa honom sen med att montera sakerna sen. Kommentarer överflödiga men kan ju säga att jag bara skrattade och skakade på huvudet. Hade varit rätt kul att sett honom fräsa falsar utan maskiner *S*
Och alla vet ju att maskiner och skärande verktyg är gratis, man köper ju bara in sådant för att sen kunna ta ut en timpenning *suck*

Kort sagt, vissa är rent ut sagt idioter.

/Kent
 
Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Grossisten har ett nettopris på en vara på tex 100 kr till random privatkund. Ett företag har på den varan en rabatt på 50% och betalar då 50 kr. Företaget kan ju om den vill kasta på upp till 50 kr i påslag på denna vara utan att vara dyrare till kunden än grossisten (dvs ett påslag med 100% av sitt inköpspris). Jag personligen har i den prisklassen tex ett påslag med 20%, dvs att kundens pris blir 60 kr och kunden sparar då 40 kr jämfört med att köpa själv och jag gör en förtjänst genom att sälja en vara.
Det finns några problem med ditt resonemang som jag tror har tragglats åtskilliga gånger i diskussioner när det gäller grossister och deras prislistor. För det första så har listpriset till kund inget att göra med vad en privatperson betalar om man köper materialet ute i handeln på ställen där privatpersoner köper material. Vanliga privatkunder handlar inte sitt material hos grossister och därför är deras prislistor helt ointressant och säger inget om vad en privatperson kan få tag på materialet för.

För att du ska kunna säga att kunden spar några pengar på att handla av dig ska det vara jämfört med att handla material på konsumentmarknaden där kunder handlar, annars är resonemanget helt ointressant för kunden. Jag kan försöka förklara vad jag menar med två enkla exempel.

Pelles Bygg har 15% rabatt på den lokala brädgården, en vanlig Svensson som inte förhandlat om priset har ingen rabatt. Pelle är snäll och lägger på 10% på sitt pris och låter resten av rabatten komma kunden till godo. I det här fallet så tjänar Pelle på materialet och kunden sparar också pengar jämfört om han handlat själv.

Hasses El har bra rabatt på kabel hos grossisten, närmare bestämt 80% på listpriset. Hasse är också snäll precis som Pelle och låter kunden få ca 10% rabatt på listpriset men trots det kan kunden få tag på samma kabel för en bråkdel av det priset om kunden köper materialet själv privat och inte hos Hasses grossist. I det här fallet så tjänar Hasse precis som Pelle på materialet men kunden betalar ett stort påslag jämfört med de priser som kunden själv kunnat skaffa materialet för.

Om man nu vill använda sig av grossisterna och deras prislistor så tycker jag man i alla fall kan hålla sig ifrån att påstå att kunden på något sätt skulle tjäna på upplägget. Det är ett sätt för en hantverkare att ta ut en mer eller mindre stor del av sin vinst på ett jobb via materialförsäljningen utan att de flesta privatkunder ser eller förstår storleken på påslaget eftersom det döljs via grossistens prislista ut till kund.
 
Skjuta vilt omkring sig du kan nog utrycka dig
i dom sista 5-6 sidorna har jag haft samma uppfattning om du läser
Jag vet att det vore kul för en del att få grotta i mitt o andras sätt att driva företag
jag står på konsumentens sida o försöker berätta hur det funkar
GG har försökt med
är det nåt ni undrar över ställ frågan till skillnad från en del är jag beradd att svara
God natt Tille
 
mr_bygg skrev:
Det finns några problem med ditt resonemang som jag tror har tragglats åtskilliga gånger i diskussioner när det gäller grossister och deras prislistor. För det första så har listpriset till kund inget att göra med vad en privatperson betalar om man köper materialet ute i handeln på ställen där privatpersoner köper material. Vanliga privatkunder handlar inte sitt material hos grossister och därför är deras prislistor helt ointressant och säger inget om vad en privatperson kan få tag på materialet för.

För att du ska kunna säga att kunden spar några pengar på att handla av dig ska det vara jämfört med att handla material på konsumentmarknaden där kunder handlar, annars är resonemanget helt ointressant för kunden. Jag kan försöka förklara vad jag menar med två enkla exempel.

Pelles Bygg har 15% rabatt på den lokala brädgården, en vanlig Svensson som inte förhandlat om priset har ingen rabatt. Pelle är snäll och lägger på 10% på sitt pris och låter resten av rabatten komma kunden till godo. I det här fallet så tjänar Pelle på materialet och kunden sparar också pengar jämfört om han handlat själv.

Hasses El har bra rabatt på kabel hos grossisten, närmare bestämt 80% på listpriset. Hasse är också snäll precis som Pelle och låter kunden få ca 10% rabatt på listpriset men trots det kan kunden få tag på samma kabel för en bråkdel av det priset om kunden köper materialet själv privat och inte hos Hasses grossist. I det här fallet så tjänar Hasse precis som Pelle på materialet men kunden betalar ett stort påslag jämfört med de priser som kunden själv kunnat skaffa materialet för.

Om man nu vill använda sig av grossisterna och deras prislistor så tycker jag man i alla fall kan hålla sig ifrån att påstå att kunden på något sätt skulle tjäna på upplägget. Det är ett sätt för en hantverkare att ta ut en mer eller mindre stor del av sin vinst på ett jobb via materialförsäljningen utan att de flesta privatkunder ser eller förstår storleken på påslaget eftersom det döljs via grossistens prislista ut till kund.
Nu börjar du knyta in dig i ett väldigt ensamt hörn här. Jag säljer varor, jag vill tjäna pengar på varorna. Jag säljer dessa varor till folk som om dom köpt på samma ställe som jag betalat mer där än av mig, jag skulle kunna gå upp i samma pris eller bara ligga någon enstaka krona under om jag vill det. Bevisligen vet du inte hur försäljning av varor fungerar. ICA och COOP köper till viss del av samma grossister och säljer för olika priser, där kan du som privatperson inte handla från grossist men hos de flesta grossister inom byggbranchen så går det utmärkt med kort så absolut är det relevant, du kan också som privatkund säkert förhandla ner någon krona från listpris men inte lika mycket som deras registrerade företagskunder. Du är ute och jämför äpplen och päron i det här fallet, det är fri priskonkurens

Dina exempel är ju bara beviset på att det råder fri vilja var man vill handla och att prissättningen är upp till vart och ett företag så jag förstår inte var du vill komma med det? Går du in på bilfirma A och hittar din drömbil och tar den på stört utan att kolla bilfirma B:s priser? Jag fattar inte vad som skiljer i tankegången just när det gäller att kolla upp hantverkares priser, förstår man inte att de säljer både varor och tjänster? Profit vill man ju ha på båda så klart, det är ju så man kan ha ett företag levande. Olika säljare har helt enkelt olika priser så om en kund vill köpa sin kabel tex på nätet så visst, det får dom väl göra men se till att det är på plats när jobbet ska utföras samt att det är rätt och godkänd kabel. Skulle sen kabeln i det fallet ha ett fabrikationsfel så lämnar jag inte garantier på det, endast på att arbetet att få den på plats. Samma med all annan material som kund vill handla på egen hand.

Ditt sista stycke är...ja...bara konstigt. Du såg ju mitt exempel ovan, visade helt klart att kunden handlar billigare genom exempelvis mig än att gå direkt till denne grossist.
Det du hakar upp dig på är ju att företagen tjänar pengar och varför skulle dom inte det? Sen är det ju inget som du som kund har något med att göra heller, det som är intressant för dig är ju vad totalsumman blir så du kan jämföra olika företag och ska du nyttja ROT så får du ju reda på automatiskt vad som är arbetskostnaden så om du vill köpa material själv någonstans så är det ju upp till dig. det är materialförsäljningen som gör att många företag går i vinst, är ju bra att ha en buffert om det skulle bli dåliga tider eller tycker du att alla småskuttar ska gå i KK?

Jag tror ju knappast du skulle bli nöjd om en kabelsnutt på 10 meter bara var klammrad 1ggr per meter men att betala för att få det klammrat var 20-25 cm verkar du inte vilja för risken finns ju att företaget tjänar pengar på klammer. Stora krav och liten betalningsvilja är inte något som går hand i hand lika som att vara dyr som företagare och göra skitjobb.
 
På vilket sätt GG menar du att grossisterna har korrekta utpriser? Jag har själv konton hos en del och deras prislistor är ju tagna helt utan verklighetsförankring.
Ex gå in på Ahlsells publika prislista, jag har mellan 30-60% lägre inköpspris på elprylar via kontot, och har inte köpt en pinal. Sedan har www.elbutik.se bättre priser ändå, håller du dig kring dessa priser är det väl inget att säga om.

Att jämföra med matvaruaffärer funkar inte då du som elektriker inte bedriver detaljhandel.
 
snickarboden skrev:
qrz>Hur tusan skulle en lag se ut som förbjuder företag att tjäna pengar på materialet? Någonsin hört talas om förädling och hur skulle den lagen se ut för t ex detaljhandeln?
Jag skrev att man inte borde få tjäna pengar på material utan att vara tydlig mot kund... Som jag skrivit tidigare så är jag inte emot att en företagare har marginal på material, jag skulle bara vilja ha lite mer öppenhet...
 
pbengtsson skrev:
På vilket sätt GG menar du att grossisterna har korrekta utpriser? Jag har själv konton hos en del och deras prislistor är ju tagna helt utan verklighetsförankring.
Ex gå in på Ahlsells publika prislista, jag har mellan 30-60% lägre inköpspris på elprylar via kontot, och har inte köpt en pinal. Sedan har www.elbutik.se bättre priser ändå, håller du dig kring dessa priser är det väl inget att säga om.

Att jämföra med matvaruaffärer funkar inte då du som elektriker inte bedriver detaljhandel.
Om du förhandlar vidare med Ahlsells så kan du få bättre priser än elbutik.se, beror iofs lite på vilken försäljare du pratar med och hur du pratar...

Men jag håller med fullständigt om att deras prislista helt och hållet saknar verkligehetsförankring, men så är det ju hos de flesta el & vvs-grossisterna...
 
qrz skrev:
Jag skrev att man inte borde få tjäna pengar på material utan att vara tydlig mot kund... Som jag skrivit tidigare så är jag inte emot att en företagare har marginal på material, jag skulle bara vilja ha lite mer öppenhet...
Öppenhet? Så om jag t ex förädlar virke från stock till möbel så skall kunderna ha insyn i vad de olika stegen där kostar? Ursäkta mig men varför då?
Alternativt om jag bygger fönster med fur från ett sågverk, varför skall kunden ha insyn i vad virket kostar mig? Det är nämligen helt irrelevant eftersom virket är en ytterst liten del av processen.

Samma resonemang gäller på allt med fasta priser, hus, altaner, väggar, tak, inredning, elinstallationer o s v. Man köper en färdig produkt till ett fast pris (.)

Däremot förstår jag att man vill ha reda på vad materialet kostar om man anlitar någon på löpande men nu är det fasta priser som denna tråd behandlar.

/Kent
 
Glufsglufs skrev:
Nu börjar du knyta in dig i ett väldigt ensamt hörn här. Jag säljer varor, jag vill tjäna pengar på varorna. Jag säljer dessa varor till folk som om dom köpt på samma ställe som jag betalat mer där än av mig, jag skulle kunna gå upp i samma pris eller bara ligga någon enstaka krona under om jag vill det. Bevisligen vet du inte hur försäljning av varor fungerar. ICA och COOP köper till viss del av samma grossister och säljer för olika priser, där kan du som privatperson inte handla från grossist men hos de flesta grossister inom byggbranchen så går det utmärkt med kort så absolut är det relevant, du kan också som privatkund säkert förhandla ner någon krona från listpris men inte lika mycket som deras registrerade företagskunder. Du är ute och jämför äpplen och päron i det här fallet, det är fri priskonkurens osv osv....
Du lägger en massa ord i min mun och resonerar kring saker jag överhuvudtaget inte diskuterar i inlägget du kommenterar. Så jag försöker sammanfatta vad jag ville få fram om det nu gick helt förbi.

Grossistprislistorna saknar ju många gånger helt verklighetsförankring precis som pbbengtsson påpekar vilket gör att det för kunden är ett helt ointressant om du säger att jag som kund sparar på att köpa av dig bara för att jag inte betalar listpriset.

Om nu en privatkund ändå skulle vända sig till en grossist så finns det säkert möjlighet att hitta en grossist där man faktiskt kan få mer än bara någon krona från listpriset. Hade en gammal kollega som sprang in på en grossist för att handla fk och när säljaren sa priset så frågade han rent ut om han var riktigt klok. Det slutade med att säljaren mummlade något om listpris och sen knappade lite på minräknaren och vips hade priset sjunkit under halva listpriset så ingen vettig privatkund skulle handla hos en grossist för deras listpriser de flesta fall.

Exemplena var både för att illustrera vad ordet spara innebär för mig och säkert många andra och skillnaden mellan prismodellerna. För att jag ska spara pengar genom att låta hantverkaren köpa materialet ska jag inte använda mig av Hasses El. Sen visar det också otydligheten med användandet av grossisternas prislistor då kunderna i bägge fallen får en upplevd rabatt, medan den bara är verklig i ena fallet och ett stort påslag i andra.

Jag säger inget om att det inte är fri prisättning, att det är förbjudet att tjäna pengar etc. Det jag säger att jag tycker det är fel att ge kunden illusionen att han sparar pengar på upplägget med grossistprislistorna och att listpriserna är missledande för privatkunder.

Du är otroligt tydlig med att du vill tjäna pengar på påslag på materialet du säljer, men användandet av grossisternas prislistor är ett effektivt sätt att dölja påslaget ut till kund. Att privatkunder i de flesta fall bara jämför timpriser har helt enkelt att göra med att kunden inte fattar påslaget och att hantverkaren inte är tydlig mot kunden att timkostnaden är bara en del av debiteringen och resten ligger som ett påslag för hantering/försäljning av material.
 
A
Glufsglufs skrev:
Sen är det ju inget som du som kund har något med att göra heller,
Glufsglufs skrev:
det är materialförsäljningen som gör att många företag går i vinst, är ju bra att ha en buffert om det skulle bli dåliga tider eller tycker du att alla småskuttar ska gå i KK?
Det är fritt att avtala om att hantverkarens nettopriser ska redovisas med fakturor och att ett överenskommet påslag får göras på det. Vissa som skriver i tråden vittnar om just såna upplägg så det är uppenbarligen kunder som visst har insyn i hantverkarens inköpspriser och där hantverkarna inte lever på materialförsäljning. Så man måste inte arbeta med höga påslag på material.

Glufsglufs skrev:
det som är intressant för dig är ju vad totalsumman blir så du kan jämföra olika företag och ska du nyttja ROT
Kan du ge ett bra förslag på hur man på förhand ska jämföra företag någotsånär exakt när jobbet ska göras på löpande och kanske större delen av företagens intäkter kommer från materialförsäljningen? Jag upplever det som ganska svårt om man inte redan i offertstadiet vet ganska exakt vad för material som går åt och vad priserna är på dessa. Brukar du speca materialåtgång och priser så detaljerat i dina offerter eller hur brukar dina offerter se ut i ett läge när kunden vill veta materialkostnaden och arbetskostnaden i detalj redan på offertstadiet?
 
snickarboden skrev:
Alternativt om jag bygger fönster med fur från ett sågverk, varför skall kunden ha insyn i vad virket kostar mig? Det är nämligen helt irrelevant eftersom virket är en ytterst liten del av processen.

Samma resonemang gäller på allt med fasta priser, hus, altaner, väggar, tak, inredning, elinstallationer o s v. Man köper en färdig produkt till ett fast pris (.).

/Kent
En altan är inte en produkt, virket är en stor del av kostnaden och processen. Varför denna ovilja mot att köra med öppna kort om kunderna nu vill det? Några rötägg kommer det ju alltid finnas som ska roffa åt sig i smyg men jag har svårt att tänka mig någon annan branch där det är så illa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.