Hej på er,

Jag håller på göra ett skåp till båten. Gör det i massiv mahogny 22mm som jag sågat och hyvlat från en planka.
Tror att jag var för ivrig att hyvla det efter klyvningen av plankan, så nu har det böjt sej. Blivit lätt U-format.
Kan jag på nått sätt få det rakt igen?
Kanske fukta det och tvinga det rakt igen?
Honduras mahogny är juh varken billigt eller lätt att få tag på.

Edit: Kanske skulle nämna att jag ska "laxa" ihop skåpet

/Thomas
 
Redigerat:
Inga tips....? :( Då får jag väl prova mej fram och rapportera.
Dumt att uppfinna hjulet en gång till.
 
Nja det där är lurigt
. Jag tror du får klyva den på längden i ett antal bitar och rikta upp varje kant och limma i hopp hela klabbet
igen om du använder tex en japanklyvsåg så försviner inte så mycket matreal.


Mvh Pär H
 
Tack för ditt svar Pär,

Hmm, brädorna är 550x195x22 mm, resp. 590x195x22 (LxBxH)
OM jag nu gör som du säger så förvinner juh den underbara ådringen i mahognyn.
Samt att jag tör f-n inte starta min Kina rikt/planhyvel (läs Jula) när det är -20 till -27 grader kallt.
Vad jag menar är att det kanske går att rädda det som räddas kan, så jag kan färdigställa mitt elskåp under vintern för att montera det så snart det är färdigt.

Hade det varit luckan/dörren hade jag inte varit så brydd, för där ska jag göra en intarsia av en fullriggare, bestående av asp, ebenholts, jakaranda, samt ek.
Jag fick blodad tand då jag gjorde ett bord i sittbrunn bestående av 25mm massiv mahogney, samt en intarsia av en kompassros av 4mm tjock ebenholts och asp. Det blev sååå fint! (hmm, självberöm?? *S*)

/Thomas
 
På varje snitt försvinner kanske 1-1,5 mm tror inte att så många kommer att se det. Men det kanske räcker med att du vet om det. Strunta i din rikt/plan du får hyvla för hand.Två tre snitt borde väl räcka på den breden för dom kan väl inte ha kupat sig så mycket eller.

Mvh Pär H
 
Blötte brädorna i duschen, gjorde sen ett "paket" av dom, som sen fick torka i nån dag.
Sen fräste jag laxstjärtarna och satte ihop det. Nu är det bara resten kvar...:)
 
  • Skåp 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skåp 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skåp 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skåp 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skåp 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skåpet fortsätter ta form, men p.g.a. sjukdom så tar det tid.

1. Baksidan klar.
2. Börjat tillverkningen av dörren.
3. Så går det när man "kan" fräsa och slappnar av.
4. Press
5. Elskåp ska vara luftiga, men trots alla mått så blidde dörren för liten:blushing:. Snabbt beslut! Det blir en ram runt:cool:.
 
  • skåp 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skåp 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skåp 8.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skåp 9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • skåp 10.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Snyggt Elskåp!
 
finns helt klart en plats i stora skryttråden för ditt verk.
 
....nääää, Jäv** stolt!!! :) Har inget snickeri, har gjort allt i pannrummet, och den blivande "snickerboa". Har kämpat i minusgrader, meeen, trägen vinner.
Allt i Honduras, utom ramen som e i afrikansk.

Tack för berömmet, det värmer:)


Nu kommer väl det svåra, få in intarsia, i luckan, en fullriggare....
 
  • Skåp 11.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skåp 12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ni det?
Nu tar jag kväll :cool:

/Thomas
 
ja, du har limmat massiva lister runt en massiv spegel!? Det kommer att spricka när träet börjar röra på sig
Eller ser jag fel?
 
Hoppas verkligen inte att det spricker. Jag har gjort "spånt" runt om. Sen ska jag fräsa in kilar på baksidan. Tror du det spricker iaf?

Var närmast veden jag tänkte på, jag har lyckats vända den fel...
 
  • Skåp 14.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ja, om du inte tillåter att spegeln rör på sig så kommer det att spricka, säsklit då detta skulle sitta i båten där luftfuktigheten rör sig våldsamt upp och ner
om du däremot har gjort en ram där spegeln inte är limmad men kan "flyta" fritt så ska det hålla, även om ramen ser lite klen ut.

Det är alltså på ändträ sidorna som problemet uppstår, trä sväller och krymper olika mycket i fiberiktning/tvärs fiberriktning.
 
Thomas_snickare skrev:
ja, om du inte tillåter att spegeln rör på sig så kommer det att spricka, säsklit då detta skulle sitta i båten där luftfuktigheten rör sig våldsamt upp och ner
om du däremot har gjort en ram där spegeln inte är limmad men kan "flyta" fritt så ska det hålla, även om ramen ser lite klen ut.

Det är alltså på ändträ sidorna som problemet uppstår, trä sväller och krymper olika mycket i fiberiktning/tvärs fiberriktning.
Om det är en ram som flyter fritt så kan det hålla. Är ramen däremot fast kommer rörelserna att vara för starka, både för lim och för ytterligare pluggar.

Men för att vara pessimist, om den är rörlig men tajt redan nu, så är troligen trät så torrt det kan bli, och det kommer att vara fuktigt på en båt i augusti, så har du inte marginaler spricker det nog i alla fall.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.