My bad. :) Men borde det inte funka med tätade skarvara och puts på insidan?
 
Sophie skrev:
Men utifrån ditt foto måste jag ändå säga att det ser väldigt bra ut. Många gånger bättre än vad det gjorde innan!
Tack för de uppmuntrande orden! Men som så ofta så ser det bättre ut på bild än i verkligheten. Jämför med tegelvägg, ni har ju nyss tagit bort putsen på er murstock. Även om man stålborstar så är det fortfarande smutsigt ända tills man tvättar med syra.
 
TorpSara:

Det beror lite på hur väggen är uppbyggd.

Gotländska kalkstenshus (som mitt) har tjocka väggar av staplad kalksten. I dessa väggar utgör luften inne i väggen en väsentlig del av isoleringen. Så snart det finns sprickor i putsen blåser det rätt igenom och/eller upp inne i väggen som i en skorsten. (Vi har trasig puts och i princip dubbla värmeförbrukningen när det blåser.)

Är därimot stenväggen massiv (ihopmurade, fyrkantiga stenblock) så finns det ingen luft att tala om i väggen, och då är givetvis problemet mindre.
 
Helioz skrev:
Finns ett par andra syror som kan funka om inte du vill tvätta med saltsyra. Ättika (24%) kan fungera också eftersom det löser kalk, pensla på rikligt och låt sitta någon timme innan du går på med högtryck.

Klinkerrent är en produkt som används till att ta bort fog och cementrester från kakel och klinker som även kan fungera till detta. Brukar vara en blandning med bl.a citronsyra, fosforsyra och oxalsyra. Finns många tillverkare av det t.ex Kiilto, Biltema, Weber.

Om du kan få tag på det så kan du även testa ren oxalsyra.
Hmmm, klinkerrent kanske är något man skulle kunna våga sig på. Fosforsyra skall tydligen vara mildare än saltsyra läste jag. Låter lovande!

Tror du verkligen ättika kan funka på cement?
 
mycke_nu skrev:
TorpSara:

Det beror lite på hur väggen är uppbyggd.

Gotländska kalkstenshus (som mitt) har tjocka väggar av staplad kalksten. I dessa väggar utgör luften inne i väggen en väsentlig del av isoleringen. Så snart det finns sprickor i putsen blåser det rätt igenom och/eller upp inne i väggen som i en skorsten. (Vi har trasig puts och i princip dubbla värmeförbrukningen när det blåser.)

Är därimot stenväggen massiv (ihopmurade, fyrkantiga stenblock) så finns det ingen luft att tala om i väggen, och då är givetvis problemet mindre.
Om man ser det rent traditionellt så har väl ni på Gotland och södra Sverige en lite annan historia med putsade och vitkalkade väggar/grunder? Är hela väggarna på ditt hus i sten eller är det bara grunden?
 
Redigerat:
Det är hela väggarna ända upp till gavelspetsarna.

Väggarna är 55 cm tjocka och uppbygda av oregelbundna kalkstensbitar från någon dm upp till en halvmeter i bredd.
 
Jahapp, så har man förstört stenarna för alltid. Hyrde i ren desperation en vattenbläster då inget annat bet på cementresterna. Fick köra på rätt rejält för att få bort cementen och det såg jättebra ut - så länge det var blött! Det jag hade läst mig till var att granit kunde mista lite av sin lyster när den blästras. Och det kunde jag väl gå med på men det var dessvärre en stark underdrift. Sanningen är att det nu ser ut som om stenarna är belagda med en mjölkvit hinna och de har totalt mist all glans och färgprakt. Oj vad besviken man kan bli. Blästring av natursten är inget att rekommendera!
 
  • GrundBlästrad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Usch vad trist. Igen ser det dock inte så farligt ut på bilden även om de ser lite matta ut. Fasar för att börja på vårt eget projekt nu... och det börjar verkligen dra ihop sig.
 
Ja, det var inte ett dugg roligt men det kan i alla fall tjäna som ett exempel på hur man inte skall göra. Det kan kanske vara så att gemene man inte kommer att tänka på det men för oss som vet hur det var innan är det stor skillnad. Vad som händer när man blästrar är att ytan mattslipas, som med sandpapper på trä. Ordet som bäst beskriver ytan som blir tycker jag är - livlös! Jämför med ett betongblock där ytan är helt död. En fint kluven granitsten har ju också ett djup som man kanske inser först när det inte finns längre.

Det kanske finns ett litet hopp och det är att olja in stenen. Olja förhöjer ju glansen väsentligt. Får prova det i sommar, men först måste fogarna fixas. Frågan är bara hur beständigt det blir (med oljan alltså)...
 
Hur gick det med stengrunden, hittade du någon lösning? Står inför liknande problem där cementlagret är alldeles för tunt för att lossna i större bitar, det är ett evighetsprojekt att knacka loss cm för cm.
 
Nix, bästa vägen framåt är dessvärre hammare och huggmejsel (evighetsprojekt var ordet... kanske därför jag fortfarande inte kommit längre). Provade med en spadmejsel/borrhammare a la Helioz men det funkar dåligt på en stengrund då den är så ojämn). Spadmejseln bara slinter och när den väl får fäste kan man ge sig på att det är en fog.

Däremot kan det finnas en lösning på att få bort cementresterna när väl putsen är avlägsnad och det är isblästring. Det verkar som att denna metod skall rå på det mesta men vara skonsam mot sten. Kan vara värt ett försök om du kommer så långt.
 
Ok, trodde du hittat något universalmedel. Har också funderat på isblästring men är tveksam till att den rår på cementen. Funderade på lite andra knep som syra av något slag (fosfor eller citron). Läste att man kunde blanda med tapetklistret och pensla på så att det inte dunstar bort på en gång. Ska testa lite...återkommer med resultat.
 
Jag tror det blir svårt att få tillräcklig djupverkan med syra, dvs att det behövs en mekanisk borttagning av det värsta först. Hoppas dock innerligt att du hittar ett mirakelmedel!
 
Kanske en nålhammare kan fungera?
 
xibeca skrev:
Kanske en nålhammare kan fungera?
Bra där, det kan nog faktiskt fungera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.