Hej!

Vi ska bygga ett egenritat 2-plans hus i Stockholmstrakten, helst med totalentrepenad.
Vi har tagit fram ett offertunderlag samt egen ritning. Huset beräknas bli c:a 175kvm och vi räknar med att hamna mellan c:a 15000-17000:-/kvm.
Hittills har vi framförallt varit i kontakt med trähusleverantörer.
Enda stenhusleverantören vi fått kontakt med är Pedrahus som jobbar runt Stockholm.
Har sökt kontakt hos solcon i Enköping som bygger lammi-stenhus men utan resultat.

Nu undrar vi om någon känner till någon annan stenhusleverantör som bygger i Stockholmsområdet som kan vara intressant för oss.

Vi undrar också om det är någon som byggt med Pedrahus eller har någon erfarenhet av dem?

Tacksam för svar.
 
G
Nej vet bara leverantör i gbg tyvärr.
 
Hej, vi bygger med roxistenhus i skåne, men vet att de också finns i Stockholm. Gå in på deras hemsida och kolla www.roxistenhus.se.
Vi valde mellan två husleverantörer i skåne och lyckades få en av firmorna att sänka sitt bud med 60 000kr. Det är alltid bra att ha flera alternativ när man ska förhandla.
Tyvärr har inte vårt bygge gått helt smärtfritt, mycket hänger på vilka snickare som finns och vilka roxi använder sig av i stockholmstrakten vet jag inte.





 
Anders1010 skrev:
Hej, vi bygger med roxistenhus i skåne, men vet att de också finns i Stockholm. Gå in på deras hemsida och kolla www.roxistenhus.se.
Vi valde mellan två husleverantörer i skåne och lyckades få en av firmorna att sänka sitt bud med 60 000kr. Det är alltid bra att ha flera alternativ när man ska förhandla.
Tyvärr har inte vårt bygge gått helt smärtfritt, mycket hänger på vilka snickare som finns och vilka roxi använder sig av i stockholmstrakten vet jag inte.
Hej Anders.
Vi har faktiskt varit i kontakt med Roxi stenhus tidigare idag, men tyvärr inte fått tag i någon säljare ännu, så de är helt klart med på våran lista.
Vad var det som inte fungerade helt smärtfritt? Hade ni totalentrepenad?
 
Vårt problem var att vi hade oturen att träffa på oseriösa snickare som "glömde förankra" takstolarna vid marken och alla takstolarna blåste ned och tog med sig två gavlar i lättbetong. Allt ramlade ned på vår halvfärdiga carport... Det var mycket plockepin..,I alla fall tog Roxistenhus på sig alla extrakostnader som uppkom pga raset, snickarna fick kicken samma kväll men det tog 2 månader innan bygget kunde återupptas ( nya bra snickare växer inte på träd här nere iskåne). Totalt är vårt bygge en månad försenad (inflyttning den 28 nov), vi vet inte ännu om muraren hinner putsa huset innan slutbesikningen pga vädret. Vår tidsplan gick upp i rök och det har varit problem med att få information när alla hantverkare kommer osv. Kontraktet är också ganska luddigt, vi har inte riktigt haft kontroll på vad vi beställt och det är ibland svårt att få en prisuppgift hur mycket ett tilläggsarbete kostar..(ex vi frågade hur mycket det skulle bli om vi valde målat istället för tapeter i maj och fick svar i början av oktober, detta skyller de på berodde på bytet av hantverkare...)

Men huset ser ut att bli jättefin, vi längtar till inflyttning och tack och lov byggde vi med totalentreprenad.
margareta sjödin
 
Ojojj.. :surprised:
Låter riktigt jobbigt.. Vad hade ni för entrepenadform? Det låter som hustillverkaren tog ansvar för det hela, eller det kanske inte ni tycker riktigt?

Ni har inte möjligtvis några bilder på huset man kan få titta på? *nyfiken*
 
hej bwe,

Vi hade totalentreprenad och det är jag mycket tacksam för. För oss kommer olyckan inte att kosta något extra mer än att vi måste ha byggnadskreditivet lite längre,samt att KA räkningen blev dyrare. Naturligtvis har vi förseningsklausul i kontraktet, så vi får 4000kr/påbörjad vecka. Roxi har tagit sitt ansvar och rett ut problemen, men jag som är ett kontrollfreak vill veta exakt hur mitt hus kommer att se ut i slutändan och här kan Roxi bättra sig. Ex har vi beställt ett gult hus (s1010-y20r) och helt plötsligt är takkupan målad vit. När vi påtalar detta får vi veta att det står vitmålad i kontraktet, och jag kan inte se att "panel grundad vit från fabrik" innebär att den i slutändan ska vara vitmålad när vi valt ett gult hus. Sådana här småsaker gör bygget litet tungrott.

Här är en länk på exakt vårt hus (Skepparen) som Roxi kommer att uppföra i Abbekås
http://www.roxistenhus.se/abbekas/skepparen.php
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.