vi gå i funderingen till att konvertera till vattenburet värmesystem från direktverkande el. Huset är ett 1,5 plans byggt 74. Vi har inte bestämt oss men jag går och "spånar" på hur en sådan installation skulle ske i vårt hus.

Tanken slog mig, kan man dra vatten slingorna i taket på nedervåningen och sen sänka innertaket så att slingorna täcks. Till radiatorerna på nedervåningen så går man ner vid fönsterna och till övervåningen så går man bara igenom golvet upp precis där man vill ha radiatorerna. Det skulle vara väldigt smidigt och flexibelt. Men frågan är, kan man göre en installation av vatten buren värme på det sättet?:rolleyes:

Som sagt, en fundering från en lekman i ämnet!
 
Det finns system med golvlister som döljer pexrör...prata med en arkitekt först och sedan med en rörmokare för ett par tusenlappar så kommer du att få en genomtänkt plan...

Några tips..det finns något som heter fläktkonvektor som gör att du kan slippa rör dragningar i långa banor.
Nya typer av element som inte tar så mycket yta samt att ett alternativ är att du fixar vattenburet på nedervåningen till att börja med och moderniserar styrningen av elementen på övervåningen så kanske du inte behöver värme uppe? Tilläggsisolering efter analys med värmekamera?

Jag skulle om jag var dig sätta en eller två fläktkonvektorer i bottenvåningen och köra smart elstyrning uppe!
Passa på och tilläggsisolera med cellulosa och sätt in tex två airstar eller en luftburen värmepump uppe
 
Ja att kolla med en installatör är en bra ide... så kommer givetvis att ske innan installation.

Tacksam för alla råd, men nu är det just rördragningen jag funderar över ;-) Vi har sedan tidigare två L/L pumpar i huset men det är ingen frid att köra dom för fullt vintertid, det låter en hel del. För mig är inte ekonomin allt, det måste inte gå i hopp ekonomiskt på x år. Jag vill ha ett väl fungerande värmesystem som drar så lite energi det går enligt de förutsättningar som finns.
 
Jag gjorde precis så som du tänkt för 1,5 år sen ungefär i ett hus byggt -75.. Blev klockrent och framförallt snyggt då det i princip inte finns någr synliga rör alls ;).
Ska du konvertera så gör det ordentligt! Dvs, så många radiatorer som möjligt, fläkitkonvektorer är bra, men de låter och kräver lite underhåll. Livslängen är också kortare efterspm de innehåller rörliga delar. Man vänjer sig vid ljudet men har man möjlighet att slippa dem ångrar man sig inte.

Passa på att sätta in golvvärme om du ha rmöjlighet, vi rev upp golven i fyra sovrum samtidigt.Golven var ändå slitna och hade behövts bytas om några år så nu var chansen. Den kommer inte tillbaka resonerade vi.
 
Kul att höra mexitegel!

Ytterligare fördela med att dra det i taket är att man även kan dra in spottar, dra om le och även dra in nätverk. Inverkan på väggar/golv blir ju minimal.
Ska det göras så skall det göras ordentligt, precis som du säger. Jag är inte ute efter att bara sänka kostnaderna, utan jag vill ha ett värmesystem som är fullgott (ingen kompromiss), ger behaglig boendemiljö, och framför allt gör att jag känner mig nöjd. Allt som har med fläktar inomhus att göra går bort så vida dom inte är HELT ljudlösa och så gott som underhållsfria.

Golv värme är ju skönt, men då blir det till att riva upp allt, vet inte om det är värt det. Men det är som du säger, skall det göras så skall det vara när man gör installationen, annars är det ingen idee. Får ta mig en funderare där om vi tycker att det är värt det jobbet.

Hur mycket utav jobbet gjorde du själv, tänker på rördragning?
 
Får man bygga in skarvar till värmerör i tak?
 
Det är väll ingen skillnad om det är i tak eller vägg?

När det gäller tapp vatten så gäller helt andra regler, då får du inte bygga in skarvar.
 
Faktum är att jag också passade på att dra nätverk och sätta spottar i taket när innertaket ändå var nedrivet.

Jag gjorde alltihop själv, med snickarassistans av min far. Min far jobbade heltid och jag körde kvällar och helger. Vi blev klara med konvertering (11 radiatorer) och golvvärme i fyra rum och all återställning av ytskikt mm. Passade även på att lägga en del nya golv i källaren och måla o tapetsera. Vi var klara på på 5 veckor ungefär, inklusive installation av bergvärmepump och ackumulatortank etc.

Jag har faktiskt en fläktkonvektor, som sitter under trappan. Detta för att jag ville undvika radiatorer på markplan i möjligaste mån. De skulle inte smälta in så bra där kom vi fram till. Konvektorn är krafitgt överdimensionerad så att jag klarar mig att köra den på lägsta fläkthastigheten och dessutom så hjälper den till att få upp värmen när man eldar i braskaminen nere. I och med denna placering så hörs den inte mycket på markplan heller, där vi vistas mest.

Om jag inte missuppfattat senaste utgåvan av "säkert vatten" så är det inte längre tillåtet att ha dolda skarvar på radiatorvattnet heller. Det var det tidigare, till och med årsskiftet tror jag men verkar inte vara så längre. Men du har ju stora möjligheter att få det snyggt ändå. Kör med Rör i Rör och använd fördelare så kommer du billigast undan. Dvs, det blir inga radiatorstammar utan varje radiator matas med egen slang från central fördelningspunkt. Upp till övervång går du ju genom bjälklaget och där blir det inte många centimeter av slangen som syns. I markplan så kan du växla över till koppar eller förkromat om de skall läggas utanpåliggande ner till radiatorerna.

Förutom att det numera är en fröjd att betala elräkningarna så är den största vinsten värmekomforten. Det är ett helt annat hus nu, källaren som tidigare var lite fuktig (fast man inte tänkte på det) är nu hur behaglig som helst. :)
 
mexitegel skrev:
Faktum är att jag också passade på att dra nätverk och sätta spottar i taket när innertaket ändå var nedrivet.

Jag gjorde alltihop själv, med snickarassistans av min far. Min far jobbade heltid och jag körde kvällar och helger. Vi blev klara med konvertering (11 radiatorer) och golvvärme i fyra rum och all återställning av ytskikt mm. Passade även på att lägga en del nya golv i källaren och måla o tapetsera. Vi var klara på på 5 veckor ungefär, inklusive installation av bergvärmepump och ackumulatortank etc.

Jag har faktiskt en fläktkonvektor, som sitter under trappan. Detta för att jag ville undvika radiatorer på markplan i möjligaste mån. De skulle inte smälta in så bra där kom vi fram till. Konvektorn är krafitgt överdimensionerad så att jag klarar mig att köra den på lägsta fläkthastigheten och dessutom så hjälper den till att få upp värmen när man eldar i braskaminen nere. I och med denna placering så hörs den inte mycket på markplan heller, där vi vistas mest.

Om jag inte missuppfattat senaste utgåvan av "säkert vatten" så är det inte längre tillåtet att ha dolda skarvar på radiatorvattnet heller. Det var det tidigare, till och med årsskiftet tror jag men verkar inte vara så längre. Men du har ju stora möjligheter att få det snyggt ändå. Kör med Rör i Rör och använd fördelare så kommer du billigast undan. Dvs, det blir inga radiatorstammar utan varje radiator matas med egen slang från central fördelningspunkt. Upp till övervång går du ju genom bjälklaget och där blir det inte många centimeter av slangen som syns. I markplan så kan du växla över till koppar eller förkromat om de skall läggas utanpåliggande ner till radiatorerna.

Förutom att det numera är en fröjd att betala elräkningarna så är den största vinsten värmekomforten. Det är ett helt annat hus nu, källaren som tidigare var lite fuktig (fast man inte tänkte på det) är nu hur behaglig som helst. :)
Det var bra jobbat av er! Kul att ni har tänkt lika som mig...eller jag som er kanske... ;)

Det kommer inte vara aktuellt att göra det än på ett år i varje fall så det finns tid att fundera på hur det skall lösas. I mitt fall så blir det 5+7 st radiatorer. Om vi ska ha golvvärme eller ej beror lite på hur mycket jobb vi kommer orka ta på oss.

Hade jag bott närmare dig så hade jag kunnat tänka mig att komma för bi och kolla hur du löst allt. :)
 
CirruZZ skrev:
Hade jag bott närmare dig så hade jag kunnat tänka mig att komma för bi och kolla hur du löst allt. :)
Får du vägarna förbi så lägg bara ett PM :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.