Gräver ner jordvärmeslang och ska lägga märkband i schaktet. Gräver med en 150cm bred planerskopa.

Finns det märkband med någon järn/ståltråd i som gör att man kan hitta de med detektor?
Kanske överdrivet eller vad tycker ni?
 
Ja, det finns sådana märkband för fiberkablar. Grönt plastband med järntråd.

Sökaren kostar ca 16 000 kr.

Lite överkurs tycker jag nog själv, då man ändå måste handgräva inom ett par meter från indikerat läge. Den precisionen borde man kunna få från kartan som man ändå måste ha.
 
mycke_nu skrev:
Ja, det finns sådana märkband för fiberkablar. Grönt plastband med järntråd.

Sökaren kostar ca 16 000 kr.

Lite överkurs tycker jag nog själv, då man ändå måste handgräva inom ett par meter från indikerat läge. Den precisionen borde man kunna få från kartan som man ändå måste ha.
Tror jag kör på vanligt band och hoppas att det inte är mitt problem den dagen man måste hitta på slangen d^_^b Om några år köper man säkert en sökare som hittar plastslang för 300kr på Biltema.
 
jag har en annan variant
Hitta en bra fixpunkt som tex en stolpe på altanen eller en husknut. lägg sen ut ett måttband eller spänn ett snöre och markera där exakt var slangarna ligger i bredd. Ta sen ett kort på det hela och du är nere på +/- en dm på var slangen ligger i sida
 
Sedan är det väl frågan hur kvistigt det är ute på ett fält på en meters djup. Inget ställe som man gräver på ofta.
 
Noggrann inmätning med flera referenspunkter är nog enklast. Annars går det med inmätning med differentiell GPS...
Som alternativ till söktråd eller markeringsnät(som det brukar kallas) så kan du lägga med en gammal 2-tråds telekabel, den håller för att ligga under jord. Har för mig att jag sett sökare för uthyrning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.