Hej !

Håller på att göra iordning ett pannrumm i vedboden!
Har tänkt att använda mig av 3 st 1500L runda farmartankar som acktankar.

Det kommer bli öppet expantionskär

Jag kommer att svetsa igen alla anslutningar och sätta 2" anslutning nere och uppe på tankarna.

Det är inte välvda galvar på dessa tankar, men där gavlen är svetsat i tanken är det rundat hörn ca radie 30m.m så det är inga vassa hörn inne i tanken!


Hur mycket tryck kan en sådan tank tåla?
 
Redigerat av moderator:
Det är inte bra att ha för stora acktankar då förlusterna ökar om behovet att värma är mycket mindre än energi innehållet i tankarna..det dyra är isoleringen...

När det gäller tryck så kontakta SA för råd så att du inte gör bort dig..egna tillverkade tryckkärl är en farlig sak...det kan uppstå luftfickor och vattenledningstrycket kan vara 9 ATM..inget att leka med bara för att man kan svetsa!
 
Läs den trycklösa tråden på bioenergidelen av forumet. Där får du svaren...
 
Hej!

Jo givetvis ska man ha respekt för grejorna.

På bägge farmar tankarna står det att dom är provtryckta ,säker till ett mycket lågt tryck!
hade varit väldigt intressat att vet hur mycket det kan vara

Får väl fylla med luft - lång slang å gömma sig bakom maskinhallen å prov trycka till 0,4 kanske.
 
Du skall ha säkerhetsventiler på 0,2 kg så det torde inte vara något större problem. Det finns inga acktankar som tål 9 kg!
 
Hur högt har du till högsta radiatorn från pannan? Kanske inte behövs så mycket tryck för att det ska fungera på "vanligt" sätt, tankarna är säkert typade till 0.3bar, fast är dom cylindriska så borde den tåla lite till..

Men ett alternativ är ju Övertrycksfritt :) Det har jag..
 
Som jag förstår det på ritningarna på trycklöst system , så sitter expantionskärlet lägren är högsta element?
med detta ska fungerar med en strypventil på returen + en tryckande pump på tillledningen till element ?
 
Skulle underlätta om du höll dig till en tråd :)
 
Jo tänkte på det med
Trådarna började med olika frågor men börjar bli väldigt lika nu.
 
David&Karolina skrev:
Som jag förstår det på ritningarna på trycklöst system , så sitter expantionskärlet lägren är högsta element?
med detta ska fungerar med en strypventil på returen + en tryckande pump på tillledningen till element ?
Ja det funkar så som du tror..Sätt upp kärlet så högt det går för bästa funktion..
 
Precis, ju högre ju bättre och fungerande avluftning är mycket viktigt..
 
I den klistrade tråden om övertrycksfritt står det:

"För att inte överskrida tillåtet tryck i tanken får ej expansionskärlets övre avrinning sitta högre än 3 dm över tankens topp. Men det kan ju vara lämpligt att tulla lite på den regeln och höja det några dm så att kärlet inte blir onödigt lågt. Det är ju knappast några fysikaliska lagar som gjort att gränsen satts till 0,03 bar"

Är själv lite fundersam om det här med placeringen av exp. Verkar vara flera som har fått problem med sina nya system.
 
Problemen kom väl när dom börja ställa kärlen på backen?
 
Om man ska köra övertrycksfritt så är det som knekten säger, försök fortfarande att ha expkärlet ovanför tanken om det är möjligt..
 
Göran.W
Prov tryck aldrig någonsin en tryck tank med luft.
Fyll tanken med vatten och tryck den med vanligt kran vatten för trycket räcker mer än väl till direkt från kranen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.