Har en väldigt kuperad villatomt som är dåligt utnyttjad. Jag kan med "lätthet" göra den plana gräsytan 4ggr så stor som idag genom att schakta och röja. Men jag behöver hjälp av en arkitekt för att trolla bort höjdskillnader och undvika att mina grannar får en berlinmur utanför sina fönster.

Jag försökte kontakta några förra året, men trädgårdsarkitekterna verkar väldigt upptagna.

Behöver alltså hjälp med att ta fram en ny ritning, lite höjdmätningar och färdiga skissförslag som kan ligga till grund för bygglov osv. Tips?
 
Hej Swebigmac, ska själv bygga i Järfälla under året.. kul.

Ang. din tomt, är det inte bättre att låta huset följa nivåskillnaderna i stället ? En bra arkitekt löser det och vad jag tycker mig ofta se är att de husen blir mer spännande ...
 
Kan tillägga att huset har stått här sen 1972, och det kommer nog stå kvar, det jag tänkte närmast på var den risigt utnyttjade tomten som har en stor jäkla MORÄN över sig... inge roligt alls.

Bifogar en bild på hur tomten ser ut. det rödmarkerade är typ 40° lutning. Det går knappt att gå upp för dessa slänter. Dvs tomtmark som är helt outnyttjad. Nivåskillnaden mellan "kullen" och väg är 4 meter, och från väg till bortre ända av tomt är det 8 meter ungefär enligt nivåkartan. Således synnerligen kuperat.
 
  • Skärmavbild 2011-04-10 kl. 18.51.36.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild 2011-04-10 kl. 18.55.34.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ahhh då förstår jag. Tomten ser stor nog ut att stycka?
 
Usch nej, ingen styckning här inte. Planering!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.