Vi är i valet och kvalet vad gäller bänkskivor till köket. Vi har ett gammalt hus från 1930 med torpargrund. Köket har trägolv med träreglar under. När man läser om bänkskivor i sten + betong står det hela tiden om estetiken och för- och nackdelar vad gäller det praktiska. Vad gäller tyngden på skivorna är det främst problemet med att hantera dem som lyfts fram. Vi är skeptiska mot tyngden på våra träreglar....Vi har ingen gjuten grund utan, som sagt, långa träreglar. Är det vettigt att lägga på stenskivor på flera hundra kg på dessa....:/ Köket är U-format och skivorna skulle bli ca 3 m på vardera sida om diskhon. Fördelat på tre skivor. Golvet är visserligen stadigare längs väggen än mitt på, därför kommer vi inte att ha ngn stenskiva på köksön, där blir det trä.

Ingen annan som har liknande funderingar eller erfarenheter kring detta. Någon som har tunga bänkskivor på torpargrund (utan gjutet underlag).

Undrar även HUR MYCKET gjutet betong, granit och kalksten v ä g e r i förhållande till varandra!? Är de ungefär lika tunga eller är ngt material lättare??

MVH

Pernilla
 
Det är ingen som helst fara, inte ens på köksön.

Ni kan ju prova att stå tre-fyra personer på golvet där ön skall vara. Jag betvivlar starkt att ni kommer att upptäcka någon som helst negativ effekt om golvet inte är i väldigt dåligt skick.

Vi diskbänken är väl skåpen dessutom skruvade i väggarna så dessa kommer att ta upp minst halva vikten.
 
En bänkskiva på 30mm i sten väger ca: 100kg/kvm vilket motsvarar 50kg /lpm bänkskiva så det är inte sååå farligt tungt som man vill tro...
 
80 Kg / m² väger granit i 30 mm tjocklek.
90 Kg / m² väger svart diabas i 30 mm.
Urtag för häll och vask tar bort en del vikt.

En köksö bör inte enbart stå på plastfötterna utan sätt skåpen på
en träram så blir konstruktionen stadig.

Inga problem med vikten.
 
Ok... jag erkänner att jag bara höftade till en ungefärlig vikt...

Exakta vikten är ju 82,5kg för granit och 92,4 för diabasen...

Sorry ;)
 
Då skall man kanske tillägga att ett korrekt dimensionerat golv i bostäder skall klara 200kg/kvm, det skall dessutom tåla avsevärt högre punktbelastning. 200kg skall man alltså kunna lasta in samtidigt på varje kvadratmeter i hela huset.

En vanlig bokhylla ger troligen avsevärt mer än 100kg/kvm om den är full med böcker.
 
Tack för alla svar. Verkar som att det skulle kunna vara ok m. stenskiva då....Någon som vet vad betongskiva väger per kvadratmeter (30 el 40 mm tjock)?? Är det ngn större skillnad i vikt mot t ex granit?

/Pernilla
 
Vanligtvis ligger densiteten på betong mellan 2300 och 2400kg per kubik vilket ger ca 72kg /kvm om man räknar en 30mm tjock platta och utgår från 2400kg/kubiken.

Så...

Vid 30mm skiva så väger det ungefär...

Betong 70kg
Granit 80kg
Diabas 90kg
 
Tack så mycket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.