Hejsan.

Detta är mitt första ämne här på Byggahus så jag gör säkert nått misstag men då får ni rätta mig. ;)


Men som sagt jag ska bygga en 15m2 friggebod nu till sommaren och har några frågor.

1. Om jag ska bygga en friggebod vilken dimension ska man satsa på?
Jag har tänkt 3 meter bred och 5 meter lång, är det bra ?

2. Om jag bygger en altan som vilar på murblock räknas det in i arean ?
Jag hade tänkt att sätta upp en liten på kanske 4-6 m2 utanför dörren så man kan sitta och njuta där på sommaren. Men kommer det att ränkas in då ?

3. Om det gör det så tänker jag bygga en liten trappa upp till friggeboden.
Kommer det att räknas in då? Den kommer nog inte ens vara 1 m2 stor den trappan.

4. Om man bygger en låda som ligger mellan golvbalkarna och "göms" under golvet räknas det in då ?
Om den "lådan" ligger och vilar (kanske är fastspikad i golvbalkarna) på marken med nå stenblock under. För friggeboden kommer stå på murblock så det blir lite utrymme från innegolvet till marken.
Lite extra förvaring skadar inte!


5. Om jag bygger triangelformade takstolar då har man ju några "balkar" som går igenom friggeboden på bredden i taket.
Men om man lägger över en skiva på dom så det blir som ett innertak och så man kan förvara saker ovanför där, kommer det att räknas in om det kommer nån byggkontrollant ?
 
1. Vad ska du ha din friggebod till?

2-3. Så vitt jag vet behöver du inte bygglov om du inte ska ha tak på altanen, dvs de räknas inte in i de 15m2

4-5. Det som spelar roll är hur hög friggeboden blir från markens medelnivå upp till taknock (max 3m), sen om du vill dela upp det 10 olika plan spelar ingen roll, det finns t.ex. inget som säger att du inte får ha källare på friggeboden dock tycker boverket att man ska fråga sin kommun innan man bygger källare på sin friggebod :).
 
pjkw skrev:
1. Vad ska du ha din friggebod till?

2-3. Så vitt jag vet behöver du inte bygglov om du inte ska ha tak på altanen, dvs de räknas inte in i de 15m2

4-5. Det som spelar roll är hur hög friggeboden blir från markens medelnivå upp till taknock (max 3m), sen om du vill dela upp det 10 olika plan spelar ingen roll, det finns t.ex. inget som säger att du inte får ha källare på friggeboden dock tycker boverket att man ska fråga sin kommun innan man bygger källare på sin friggebod :).

1. Ungdomsboende.

2-3 Så jag kan bygga en altan till den utan att jag behöver skaffa bygglov ?
Även om det blir större än 15m2 med friggeboden ?

4-5 Den ska vara 3 meter från marken till högsta punkten.
Så loft räknas inte med ?
Alltså om det är invändigt och inte sticker ut som på vissa "loftfriggebodar" ?

Tack för svaren, är inte så påläst inom detta "område". :p
 
1. Gör en planlösning, bestäm vad du vill få plats med, säng, skrivbord? Soffa? Jag gjorde en "sovalkov" för jag tyckte det bäst utnyttjade utrymmet, du kan läsa min tråd om du vill: http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/145523-planloesning-friggebod.html

2-3. Jag tror det, men jag inte lova det, sök på forumet, det har garanterat varit uppe förut, läs även på på boverket.se

4-5. Ja du kan ha förvaringsloft, så länge inte taket över dets högsta punkt är över 3m över markens medelnivå. Tänk dock på att det inte blir speciellt mkt takhöjd så jag valde att inte ha triangelformade takstolar för att få maximal takhöjd inne.. du förlorar rätt mkt takhöjd på golvbjälklag och tak. Typ:
Stenblock som golvet ska stå på: 20cm?
Golvbjälkar: 10-20cm?
Tak: 20cm?
Ska du då ha vanliga takstolar också så får du inte mkt mer än 2m takhöjd (beroende på hur mkt fall du ska ha såklart) vilket jag tycker känns trångt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.