Har ett hus från ca1910 där torpargrunden tagits bort, fyllts ut och gjutits betonggolv
-okänt om det finns isolering under.

Tänkte lägga XPS spårskivor med vattenburen golvvärme och avsluta med klinker-golv

Har ett par frågor:
1. Ska man limma fast XPS skivorna? Man vill väl inte ha ett sådant golv flytande eller?

2. VAD ska jag lägga ovanpå XPS-skivorna före kakling?
golvgips?
Flytspackel?
Klinka direkt på XPS-skivorna?
Annat?

/Per
 
Du har flera saker du behöver veta...innan du kan lägga golvvärme på betong...
1.Finns det kapilärbrytande skikt under betongen om inte så måste du ha det...
2.finns det tillräckligt med isolering..min 300mm för vettig golvärmelösning...

Om du bryter mot bägge dessa vilket dom flesta ROT/RUT projekt gör så skulle jag
1.lägga platon med ventillation i ytterkantgolv och sedan fuktspärr därefter xps skivor på platon..
2. golvgips är perfekt ovanpå ger stabilitet och stadga
 
1000-tack för snabbt svar!

Kan nog inte kolla diffussionsspärrf utan att borra hål
Kanske säkrast att lägga en ny.
Bara att lägga plastfolie ovanpå platon?
Ska man limma platon i golvet?
Annars, hur få platon att ligga plant när man lägger på XPS-skivorna?

Ska golvgipset limmas mot XPS elller ligga flytande?
Ska man på något sätt limma ihop golvgipsskivorna
med armerings väv eller nåt?

/per
 
Ska du lägga klinkers på golvgips ovanpå xps-skivor så vill det till att betongen är 110% jämn under skivorna. Får du minsta svikt så kommer klinkerfogarna att spricka. Tycker det låter som en väldigt vansklig lösning. Har du takhöjden så lägg hellre ut byggplast, 50-150mm cellplast(vanlig ospårad), golvvärme och sedan 7-8 cm betong på det. Ev fukt blir bara ett problem såvida du har organiskt material i kringliggande väggar dit fukten vandrar. Är det utgrävt på senare tid kanske det finns isolering under plattan. Borra ett hål och kolla.
 
Har precis haft en byggfirma hemma hos mig som gjort i princip samma sak.
Hade bastu/tvättstuga direkt på betonggrund, det dom gjorde va att sätta en EPS skiva 16 mm som skulle fungera som isolering och sedan vattenburen golvvärme. (hade begränsad bygghöjd)

Det fungerar alldeles utmärkt, visst försvinner det väl lite värme neråt men inte så att jag märker utav det, kan även tillägga att jag bor högt uppe i Sverige.

Ovanpå EPS skivorna satte vi vanlig betong ca 3 cm, för att sedan jämna ut allting med ca 5 mm flytspackel..
 
Tack för alla goda råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.