Mystiken tätnar, vad månde det bliva? :wow:
 
Nu har jag fått bilderna. Växthuset ser lite risigt ut just nu (bild 3 och 4), det är efter med underhåll. Pers föräldrar köpte det gamla magasinet som jag visar på första bilden ungefär år 2000 och renoverade upp det. Det ligger på en gård där det finns tre hus. Ett annat av husen köpte Pers syster och hennes dåvarande man Lasse. Lasse byggde växthuset, men sedan något år tillbaka är de skilda och bortflyttade, och det är ingen som riktigt har tagit hand om växthuset sedan dess.

Den första bilden visar magasinet, till höger bakom det skymtar ni växthuset. Den andra bilden visar insidan.Den tredje och fjärde bilden visar som det ser ut idag. Tydligen var plattan på väggen lite konstnärligt målad!

Bonusmaterial: en artikel om Pers föräldrars hus! http://www.byggahus.se/artiklar/gammalt-blev-som-nytt
 
  • solvaxthus_forst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • solvaxthus1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • solvaxthus2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • solvaxthus3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AnneFi
Tack så mycket. dom hade alltså lagt korrugerad plast.. ja det blir till att tänka på.

Har snackat med grannen och fått godkänt, ska gå in med papper så att det är okej på riktigt. Inga 4,5 meter från tomtgräns nämligen.
på något sätt ska man försöka hitta 3000 gamla tegelstenar, gräva ur 15kvm jord 0,5m ner och gjuta en platta. 3*3m är det ett lagom växthus?

Men jag måste vara ärlig direkt.
Vi har ca 1,5 rum kvar att fixa i källaren och en vind att isolera och renovera färdigt så jag vet inte hur lång tid och hur mycket pengar vi har att lägga på
den nya idén. Men jag kommer absolut att uppdatera er i varje steg.
 
3*3 meter är fullt tillräckligt (mitt är t.ex. 2,60*2,60). Hade jag kunnat hade jag gjort mitt 3 meter på längden också..
Fast allt e ju rekativt, beror väl mest på vad man ska ha det till och vad och hur mycket man vill odla.
På 3*3 meter får du plats med en hel del.

Håll koll på blocket.. där brukar man kunna hitta tegelsten till bra pris, tillomed bortskänkes ibland.
 
AnneFi
Vad händer nu då.
Jag har fasiken inte ens skrapat klart fönsterna. BLÄÄÄÄ! vad tråkigt det var. Fick ett tips av en kompis att färgborttagningsgel var riktigt bra så jag slösade en hel dag på att gnida in alla fönsterna med det.
Och vad blev resultatet? ett lager av hundra släppte. Nu ska jag skrapa rent alla spröjsar och så har jag köpt en bandslip till sambon som han kan gå loss med.

däremot så använde jag all min supercharm när jag träffade en kille igår som tydligen jobbade med grävning så han kommer imorgon med en liten nätt maskin och ska gräva upp för ramen och plattan för den stora summan av diselkostnaden. :D

tegel går det trögt med men i "värsta" fall så får vi köra med leca. Sjukt nog så hade en släktings kompis kört ÅTTA lass med helsingborgstegel till tippen ovetande om att folk faktiskt betalade pengar för sånt.
 
Ahhh.. kul att det börjar hända saker..

Visst e det tråkigt att skrapa fönster men tänk vad du har kunnat bygga på solbrännan hela påskhelgen..
 
AnneFi
nu grävs det för fullt.
Något som bara en trädgårdsmänniska uppskattar - JÖSSES VAD FIN JORD det är. Lerjord fast riktigt porös och fin. jag vill bada i den :D
 
AnneFi
blev vist grävt några hål extra när maskinen ändå var här. undra vad vi ska göra med dom. :)
 
AnneFi
Varför vi inte skalade bort allt gräs orkar vi inte fråga oss själva idag
5f750e84.jpg
 
Kunde ni inte fyllt dedär extrahålen med grästuvorna?
 
AnneFi
Haha de extra hålen ska bli en damm :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.