Vi har ett nybyggt hus med grundoljad fasad och ska nu måla detta när det blivit varmare. Vi vill ha en ljus kulör på den stående panelen (ljusgrå eller vit) och brun som träets ådring syns igenom på den liggande (dubbelfas)panelen.

Vad finns det för olika färgtyper, vad är det för underhållsintervall på dem, vilket arbete krävs vid ommålning (skrapning :p) och hur "lättmålade" är de? Jag antar att det är svar man kan få på en färghandel, men tips från den målande allmänheten är mycket värda!

Vad har ni byggahus-are för erfarenheter att dela med er av?
 
Bra att ta ljus färg för den håller längre genom att solen inte går så hårt åt ljusa kulörer.
Problem med miljöfärger är att mögelskydd och annat är dåligt..jag skulle blanda kallpressad linolja med balsamterpentin och ge huset ett extra skydd innan jag målade med en linoljefärg tunt 3 strykningar.
Därefter så skulle jag vid behov olika för Norr och Södervägg..stryka min linoljeblandning (tunnare än ovan)
När jag ser att linoljefärgen ser lite matt ut kanske 5 år söderväg 10 år norr..andra mittimellan
 
Tack byggarätt. Vi har linoljefärg med i funderingarna.

Idag har vi varit på färghandlar och botaniserat och vad jag förstår så är 4 typer av färg som används (?):

- akrylatfärg "plastfärg"
- alkydfärg "oljefärg"
- linoljefärg
- slamfärg

De två sista var det ingen av färghandlarna som nämnde... Det som känns mest naturligt för mig är slamfärg och linoljefärg, men vi får forska vidare.
Mina fördomar: "plastfärgen" låter inte virket släppa ut fukt så att det ruttnar samt att man måste skrapa en massa när man ska måla om. Det kanske är bättre med detta nu för tiden? "Oljefärgen" har jag inte hört något direkt om, förutom att det luktar och inte är så miljövänlig. Vad är det för olja i dessa färger egentligen?
Linoljefärg har framstått som miljövalet, men att det är mycket jobb att måla på.
Slamfärgen också mer miljövänlig samt lättjobbad, men funkar inte med ljusa kulörer.

Hm, ibland är det för många val i livet ;-)
 
Mikael_L
Vi har valt slamfärg, men det var inte något lätt val.

+ Väldigt diffusionsöppen, fukt i trät och/eller bakom fasadpanelen torkar ut i princip lika snabbt som obehandlat trä
+ Lätt att måla, bara två strykningar och rengöra sig själv och redskapen i vatten.
+ Lätt att måla om, borsta av fasaden med piasavakvast och sen en enda strykning
+ Billigt
+ Helmatt

- Ger absolut inget fuktskydd, kommer det en droppe på fasaden sugs den in.
- Ger väl egentligen inget annat skydd än UV-skydd
- Måste målas om ofta, 6-8 år
- Börjar krita av sig när det börjar närma sig ommålningsdags
- Begränsat antal färger
- Helmatt


Det enda alternativet till slamfärg som jag såg var akrylatfärg.
Börja slabba med oljefärg kändes aldrig aktuellt.
Jag tror att dagens akrylatfärgsystem faktiskt fungerar rätt bra. I alla fall på fasad, jag skulle aldrig måla ett staket eller något annat som målas på alla sidor med en plastfärg.
Men på fasaden, med öppet trä och luftspalt bakom, och sen vettiga takutsprång som skyddar mot regn osv tror jag det funkar.

Har du grundoljad panel kan du troligen inte använda slamfärg, du kan kolla med leverantören om grunden är slamfärgsanpassad, men det brukar det väldig sällan vara.

Det finns järnvitriolbehandling också, men även här tror jag din grundmålning sabbar det alternativet. Järnvitriol ger det absolut minsta skyddet av trät.
 
Tack Mikael L. Jo vi har nog insett att grundoljan kan ställa till det för oss i färgvalet. Järnvitriol var första valet, men det har vi helt uteslutit nu, men även av estetiska skäl. Det lutar åt en lasyr på den liggande panelen, och slamfärg om vi hittar rätt färg och det funkar med oljningen. Ska ringa götenehus och fråga om grundningen, säljaren bedyrade att det skule gå att måla med alla färger (inkl järnvitriol) men han har andra sidan sagt väldigt mycket som inte stämde....
 
Vi står i exakt samma position. Får upp ett nybyggt hus om en månad och vill också ha den i två nyanser då den är byggd med både liggande och stående panel. Den stående ska vara vit och den liggande panelen går tvärs igenom mitten av huset och den vill vi ha laserad i en "naturlig" brun färg. På den övriga stående panelen blir det förmodligen linoljefärg, någon som kan tipsa om nåt pålitligt märke? Likaså med lasyren, den är en djungel av märken att välja. Vilken är "bäst"?
 
För att göra det lite mer komplicerat så finns det hybridfärger också, alkydakrylat typ demidekk.
 
Målade om huset 2009, blev övertalad att använda en vattenbaserad oljefärg Flügger Aqua 99. Från ett solblekt men friskt hus står jag idag med ett röt/fuktskadat hus + fönster. Det finns säkert dom vattenbaserade oljefärgerna som är bättre, men frågan är om det inte är bättre att satsa på dom system som man vet fungerar?! Vi måste byta ut all panel + fönsterna och jag kommer inte måla med någon vattenbaserad färg igen.

Mvh Linda
 
Det fungerar perfekt med Demidekk bara man grundmålar med rätt grundfärg. Byggde nytt 1988 sålde 2008 och det var endast söder väggar som behövde målas 2001 och inget trä som behövde bytas. Men det behöver tvättas vart 3-4 år med skurborste och Yes och då blev det som nymålat. 2008 målades vårt nya hus med Demidekk helvitt det skall tvättas i år. Båda husen ligger på västkusten mindre en 8 km från havet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.