Börjar bli dags att fixa tomten och jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Stora delar av tomten har fin matjord men tyvärr osiktad så det är blandat med sten. Andra delar är lerblandning, även det blandat med sten. De flesta stenar är mindre än en knytnäve men jag har sett någon som är större också men det är inga berg.

Frågan är nu hur jag ska göra, jag vill ogärna göra gräsmattan högre. Snarare 1 dm lägre. Kan jag hyra en jordfräs bara för att luckra upp så att jag kan jämna till och skrapa bort överskott av matjord och lägga det ovanpå där det är lera och sedan bara lägga någon cm siktad matjord ovanpå den stenblandade matjorden?
 
När du fräser så kommer stenarna upp och då kommer volymerna minska men fräsningen kräver att du "sladdar" eller rullpackar innan du sår ny gräsmatta.

Leran kan du inte göra så mycket med utan du får bestämma dig för om du ska jordförbättra den (om det är bra lera) om det är dålig blålera med svavel..måste du ta bort ett ordentligt lager och lägga markseparationsduk dränering sedan sand och därefter matjord ..
År det bra lera så kan du fräsa ner torv kalk och sand samt din överblivna jord se bara till att du inte får stående vatten utan ordna avrinning på leran
 
Leran är i backar så det rinner bort rätt ordentligt, men jag ska se över om det finns några svackor. Är nog rätt bra lera också för det växer gräs på den trots att vi inte har sått något :)
 
Nu har jag funderat lite till och kommit fram till att ovanpå lerjorden så skyfflar vi ut ny jord. Och där det är matjord då börjar vi med att ta en jordfräs och luckra upp det. Flyttar från baksidan (där det är för högt) till framsidan (där det är för lågt). Ev. så får vi fylla på med mer jord på framsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.