Hej! Behöver lite golvråd. Jag och min sambo bor i ett hus (bostadsrätt) från 1914 och har under linoleummattor mm grävt fram de ursprungliga trägolven med tillhörande kakelugnsfundament (2 st). Kakelugnarna är tyvärr sen länge förlorade. Vi vill i alla fall snygga upp fundamenten som är i betong och någon form av mer poröst gjutet material. Efter lite grovslipning inser vi att ytan som finns inte blir så snygg pga sprickorna. Vi har blivit tipsade att stryka ett lager husfix över det hela och sedan måla. Är det någon som har erfarenhet av detta? Vad finns det för andra alternativ? Att lägga på en ny yta av något hårdare som sedan slipas kräver flera centimeter i höjd....eller?

Till saken hör att husets skorsten för tillfället är igenmurad men sånt kan förstås ändra sig på sikt, det är bl.a. därför vi vill behålla ursprunget. Att fylla igen med trägolv har vi funderat på men det känns inte rätt mot huset. Själva materialet i fundamenten känns inte som att det behöver vårdas, däremot fundamentens existens i sig. De fernissade trägolven ska slipas och behandlas på något sätt.

Tacksam för alla tips!
 
  • fundament 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fundament 002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fundament 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg ett parkettgolv över hela golvet för det du har är ett golv i furu !
Sprickorna måste fixas med tex plastik padding (2komponent)...porerna penslar du med husfix
Sedan tar du epoxifärg Hagmans målar ett "falskt trägolv" eller fusk marmor sedan lackar du med klarlack över hela golvet.
Prata med dekorationsmålare behöver inte kosta mer än vad du tror.!
 
Jag tycker du ska lägga golv tegel. Tunna tegel stenar. Sen ska du ha en elastisk fog mellan betongen och trägolvet. Trät kommer alltid att röra sig och du kommer att få en glipa mellan trät och betongen om du inte har en elastisk fog. Lycka till.
 
Tack för tipsen.

Angående furugolvet så är meningen inte att gömma det utan snarare framhäva det i all sin ålderdomliga prakt... Typ luta och såpa eller kanske oljevaxa. Så något parkettgolv blir det inte :D

Golvtegel eller andra plattor hade kanske kunnat vara något men vi vill gärna undvika att komma upp så mycket i höjd. Just nu lutar det åt att gjuta nytt betonglager och sedan slipa detta. Eller bara spackla och måla... Vi får väl se hur det går, är ute på hal is här. :S
 
Jag tycker att jag ser små spikhål runt ditt fundament. Jag tror att det kan ha varit täckt med en tunn metallskiva och att det inte varit synligt. Så har vi det i vårt ena hus. Jag vet inte om det är mässing eller vad det är, men det är en gulaktig metallplåt.
 
Aha, intressant! Såna plåtar har man ju sett. Ja nåt måste ju spikhålen ha orsakats av. Det kanske även kan ha varit för lister? Först trodde vi att det rödaktiga materialet var sten eftersom ytan var så jämn och glansig - det var innan vi började slipa. Om man ändå skulle täcka alltihop med metallplåt verkar det som onödigt merarbete att välja ett annat gjutmaterial utanför själva kakelugnsrundeln? Men outgrundliga äro byggarens vägar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.