Vi har problem med mögel i kylen. Fritidshuset står med värme på, kanske 5-8 grader. Eftersom solen ibland ligger på och värme upp nu på vintern, så har vi tänkt att det är bäst med kylen påslagen (och lite kylvaror med lång hållbarhet i). Vi vill kunna komma ner över dagen och ha lite i kylen.

Men, det verkar som det funkar dåligt, antagligen för hög luftfuktighet? Pappersetiketterna är svartprickiga, och minsta spår av matrester på hyllor och i fack har "blommat ut". Utanför kylen är allt OK. Det som är i burkarna verkar inte tagit skada.

Antar att det beror lite på att kylskåp inte funkar så bra när det är kallt runtomkring.

Några tips på hur vi kan lösa detta, kylskåp med avfuktare kanske
 
Jag fick ett mail om att det kommit ett svar, men ser det inte? Har användaren tagit bort det då?
 
Du har kollat att avrinningen från kompressorn fungerar väl, så att inte kondensvatten stannar i kylen?
 
Se inget stopp innifrån i alla fall. Eller menar du från baksidan?
 
Jasså, tråden blev flyttad? Tyckte den passade bättre i "Fritidshus" än vitvaror, med tanke på att själva problemet är relaterat till ouppvärmt hus.
 
Precis vad jag tänkte på! Det kan vara stopp i slangen som går innifrån kylskåpet och ut genom baksidan. Då blir det rejält fuktigt i kylskåpet och risk för mögel ökar.
 
Göran.W
Det är för kallt med 5-8 grader för då går kylen så sällan eller inte alls så fukten i den inte kondenseras på kyl elementet och rinner ut.
Stäng av den och låt dörren stå öppen så är problemet löst.
 
Problemet är att när solen ligger på vissa dagar på våren, så blir det varmt i köket.
 
Göran.W
Finns det ingen fukt i kylen blir det ingen mögel oavsätt om solen står på eller inte.
Kan det vara så att fuktigheten är för hög i luften i stugan.
 
Nej, men kylvarorna mår inte bra av värmen. Som jag skrev, varor som inte står i kylen möglar inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.