Hej!

ToolStop säljer nu DeWalt DW078KH rotationslaser för 4130 sek. Lite mer pengar än en Leica Lino L2 för 1800 kr, men DeWalten klarar ju utomhusbruk med sina 5 mW och den medföljande detektorn, och så har den fjärrkontroll. Det vattnas i munnen.....:p

Skall gjuta platta och bygga hus själv. Är det värt att satsa de extra 2000 kr på en rotationslaser eller finns det stunder då krysslasern är bättre? Rotationslasern kan man ju ställa på högkant, men man kanske vill har just ett kryss ibland?

Eller behöver jag en Bosch GLL2-80P 360 graders krysslaser?

/Anders
 
  • Gilla
rickard_k
  • Laddar…
Bägge har ju sina fördelar, men jag tvungen att välja blev det nog dewalten. Annars har du ju GLL3-80P så har du täkt in alla väggar, tak och golv....
 
Det finns krysslasrar med mottagare så att de går att använda utomhus. Jag har en sådan, och jag har aldrig känt behov efter något annat. Och jag har väldigt lätt att känna behov efter nya prylar ;)
 
Snailman
har en lino l2 med mottagare, och det var inga problem att fixa grunden med den, sen har den ju kryss oxå, så det lär man väl kunna använda till kakel och tex ställa in den på dosor och sen ställa dit gipsen så man vet var man ska borra som nån tipsade om i nån tråd här...

om du inte har mottagare så kan du nog glömma att jobba utomhus utom på natten och i skymningen...

köpte min från england var billigare än i sverige
 
Redigerat:
  • Gilla
rickard_k
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Hej!

ToolStop säljer nu DeWalt DW078KH rotationslaser för 4130 sek. Lite mer pengar än en Leica Lino L2 för 1800 kr, men DeWalten klarar ju utomhusbruk med sina 5 mW och den medföljande detektorn, och så har den fjärrkontroll. Det vattnas i munnen.....:p

Skall gjuta platta och bygga hus själv. Är det värt att satsa de extra 2000 kr på en rotationslaser eller finns det stunder då krysslasern är bättre? Rotationslasern kan man ju ställa på högkant, men man kanske vill har just ett kryss ibland?

Eller behöver jag en Bosch GLL2-80P 360 graders krysslaser?

/Anders
Krysset eller kryssen är värda mycket. Om rotationslasern inte är stark nog att synas ute dagtid utan detektor så har du ingen nytta av att det är en rotationslaser. Då kan du istället satsa på krysslaser med detektor.

Kryss är bra. För en grund vill du ha grunden vertikal (linje på högkant), rak (linje framåt), och i vinkel med kortväggen (linje åt sidan), som också skall vara vertikal (linjen åt sidan uppåt) och i våg (rotationslaserlinjen) Alltså ett par kryss. När du kommer till stommen vill du ha stommen på samma sätt, bara högre vertikal linje och me luft mellan delarna.

Skall du jobba dagtid skall du ha en enormt stark laser. Hittar du inte det, skall du ha en med detektor. Måste du ändå använda detektor är rotationslasern ingen vinst.

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.