Ska bygga pannrum i garage, nybygge. Behöver tips på skorsten, var först inne på en i metall men sotaren sa att sten var att föredra då det lättare blir skorstensbrand i metallskorsten. Tycker detta låter konstigt. Vad ska man välja?
 
Jag valde en NVI stålskorsten..

Och jag valde stålskorsten för att det är bättre på det mesta, den stora fördelen är att den blir varm mycket snabbare än en i sten, och att skorstensbränder tillhär historien med dagens moderna vedpannor. Min panna har aldrig högre rökgastemp än 180 grader, blir nog inte någon skorstensbrand med den tempen?

Tänkte du köra en Vidarus eller en CTC total, eller vilken kombipanna som helst så är en stenskorsten att rekommendera, annars är det stålskorsten som gäller, tycker jag..
 
Kollade också NVI men tyckte att den var för dyr, köpte en på www.ahalvarsson.com pris komplett till min panna 3.5 meter isolerad 5.600 ink moms och frakt. Den är gjord i rostfritt stål! Diameter 150 mm
 
Prismässigt tyckte jag inte det var så stor skillnad mellan stål och blocksorsten när jag tittade för något halvår sen, båda är ju godkända och du kan nog ta vilken som, stål kanske går något fortare att montera, det kan också skilja lite på hur nära takstolar och bärande bjälkar man får bygga.
Här finns lite olika leverantörer, jag valde en Isokern blockskorsten som jag får ett bra pris på hos min lokala bygghandlare, jag tycker den passar mitt garage lite bättre än en rund i stål.
Kolla också med pannleverantören hur stor diameter du ska ha, det kan skilja ganska mycket mellan olika pannor.
 
Jo, NVI var väldigt dyr, fast försäljaren lyckades övertala mig..

Jag betalade 11.000 för 3.5 Meter :(
 
Köpte heda skorsten från keddy till min panna, var mycket lätt att monter och hyfsat billig.
 
En annan fråga. Då jag ska ha pannrumet i en separat byggnad 15 meter från bostadshuset , finns det krav på att skorstenen måste vara högre än bostadshusets taknock eller liknande?
 
Jag hade ute sotarmästaren i mitt distrikt för att titta på hur det ser ut på plats.
Det finns ett regelverk men det är ganska otydligt. Dvs det finns ganska stort utrymme för tolkningar.

Det kostade mig en timmes tid ( ca 700 spänn) men det är det ju värt.
Sotarmästaren är ju den som kommer att godkänna installationen och med hans kommentarer för just min lösning gör ju sannolikheten större för att han kommer att godkänna installationen.

Luddigt? Ja det är ju inget mot hur reglerna var.
Det är tex olika krav beroende på om skorstenen är på normalt sett lä eller påvindssida av taket. Det är ju också så att man vill ha en viss längd på skorstenen för att få drag i den ibland. Beror förmodligen på vilken panna man har men ändå.

Det är värt att fråga hos sotaren och även någon leverantör av skorstenar tror jag.
 
Jag har samma skorsten som silversmeden fast på 4 meter. har använt den sen i höstas och är mycket nöjd. Tog bara ett par timmar att montera, inkluderat att såga upp i taket och montera plåtar och beslag.

Pannrummet är i ladan ca 15 meter från kåken, och jag har bara dragit upp skorstenen 1 meter över nock på ladan. Rent praktiskt funkar det hur bra som helst. Har dock inte haft dit någon sotarmästare för besiktning ännu, så man får väl höra vad denne har att säga. men som sagts, det verkar vara ganska luddiga regler ang. detta. Men tror inte att det ska vara några problem.
Det är nog noggrannare vilken nock man ska räkna från ju närmare bostadshuset man bygger pannrummet. Men vet inte, spekulerar bara. Är nog många faktorer det hänger på kan tänkas.
 
Sotarmästarna brukar kolla mest på genomföringen altså i Lojhs fall genom taket minst 30 cm till brännbart samt inklädning med minerit + stenull i schaktet. Kan väl skilja från sotare till sotare eller kommun.
 
Jag föredrar Isokern dubbelmodul.
Mycket lättmonterad och får ställad dikt an brännbart på två sidor, dvs mycket lätt att få plats med som eftermontering i huset.
 
Nackdelen med alla murade varianter är ju vikten bland annat. Plus att de är lite dyrare.
Fördelen är ju som du säger att man kan ha de dikt an på två sidor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.