Jag har förstått att tätningar med silicon är vanligt förekommande för många av er här (gör det själv från gång till gång)
Men efter en besiktning på ett stort el jobb som min dåvarande firma utfört så fick vi påbackning på tätningarna vi hade gjort med just silicon, besiktningsmannen hade för sig att det kunde lägga sig en hinna på bleck och kontakter och orsaka dålig/glapp kontakt. Har inte hört det varken före eller efter... Någon mer som hört eller upplevt detta?
 
Jo har också hört nåt om det där.. Men är det om man råkar smeta våldsamt inne i en strömbrytare? Eller gör ångorna att det blir dålig kontakt? Jag har många gånger tätat kapslade uttag ute tex med silikon, och jag har aldrig varit med om att det blivit problem.

Jag var på en lackeringsfirma, har jag för mig att det var, där det var totalförbud mot att använda silikon pga att det avger nåt som stör lackeringen?
 
Sen reagerar väl halogenfria rör och kablar så bra med silicon. De löses upp.
 
Silikon är ett :@ skiit
Ytor som blivit silikonsmittade omöjligör all annan ytbehandling inom en radie på 20 meter och upp till 100 m i vindriktningen.
Silikon borde förbjudas
 
Vad tätar man med då? Utomhusakryl?
 
kamilenski skrev:
Vad tätar man med då? Utomhusakryl?
Vad som hellst förutom silikon T.ex någon Polyuretanprodukt, eller en 1-komponent akryllatexbaserad fogmassa.
Eller en bitumenbaserad 1-komponent tätningsmassa.
Eller en polyesterbaserad 2-komponents fogmassa
Eller en fogmassa, baserad på butylgummi.
Eller tuggummi
Eller ...............................vad som helst, men inte silikon.q(;^;)p
 
Vet inte vad som gäller för silikon som tätningsmedel. Däremot så kan silikon som finns i olika smörjprodukter "förflytta" sig och ge kontaktproblem, men det är mera än 30år sedan man gjorde den upptäckten. Arbetade på Ericsson i början av 80-talet när man bytte till ett silikonbaserat fett och det orsakade både utbyte av komponenter och även att viss utrustning fick kasseras.
Men att t.ex. tätning med silikon kring en genomföring i apparatdosa skulle ge t.ex. problem via förångning eller liknande på en vanlig strömbrytare för starkström ser jag som föga troligt.
 
Jag skrev nyss såhär i en annan tråd

"Silicon är det nån som använder det fortfarande när det finns AquaTät?

http://www.duri.fi/products.php?ProductID=4890

Har haft en sån halvtrasig tub liggande kallt i servicebilen i 2 år, fungerar fortfarande utmärkt. Går ju dock inte att "foga" med utan bara för att täta med
 
Och vad tätar ni med mellan VP rör/kablar/ledare som löper ut från fasaden?
T.ex. till väggbelysning, uttag m.m.
 
Aqua Tät går fint där också. Blir det synligt är det kanske bättre med uteakryl
 
Ok.
Får skippa silikon :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.