Hej!
synpunkter på bifogad planlösning mottages tacksamt.
 
Tycker det ser ok ut. Om utrymme finns mellan köksön och högskåpen så skulle jag flyttat kyl och frys dit ugnarna är och vice versa. Anledningen är att man använder dessa betydligt mer än ugnarna.
 
Jag skulle bygga in förstukvisten så att hallen blir lite separerad från huset. Jag skulle också bygga in den där öppna ytan i trappen. Kan inte riktigt se vitsen med den. Köket skulle jag göra L-format och ta bort vasken i köksön.
 
Haha, såg inte pdf:en utan trodde du menade planlösningen i köket. När Jimata började surra om förstukvisten så var jag helt lost.

Håller med Jimata om att bygga in förstukvisten och göra hallen rymligare. Som planlösningen är nu har den samma generalfel som många svenska hus, gamla som nya, nämligen att man måste passera smuts och indragen väta på entrégolvet för att komma till lilla toaletten och grovtvättstugan. Otroligt ogenomtänkt. Läs mer här: http://www.byggahus.se/forum/arkite...sign/161684-hur-taenkte-arktitekten-haer.html

Nu har jag inte tittat såå noga men förutom synpunkterna ovan tycker jag att den ser bra ut.
 
Visst, jag kan hålla med om att en utbyggd farstukvist är både snyggt och praktiskt om man vill lägga några extra kronor på det, men annars så tycker jag att ett separat kapprum till vänster är klockrent. Ser det sällan i vanliga kataloghus. Vi har ungefär precis samma upplägg och det är otroligt skönt med en hall utan kläder och skor. Hallen är öppen luftig och fri från klädhängare, skor och liknande. Till skillnad från TS så har vi öppet upp till nock i hela hallen så jag gillar lite rymd och kan tycka att det finns en viss tjusning med lite volym så jag skulle nog hellre behålla lite rymd i trappen jämfört med lite extra utrymme i det hyfsat rymliga badrummet på ÖP.
 
Mina synpunkter:

- Om nedre sovrummet bara är gästrum hade jag förminskat det och förstorat hallen, dvs gett trappan mer plats.
- Eventuellt vridit trappan ett kvarts varv medsols för att minska sträckan från vardagsrum och övervåning.
- Köket ligger ganska långt bort från hall eller grovingång. Kanske dörr från grovingång till köket? När man har tunga matkassar vill man inte springa långa sträckor...
- Kylen är väldigt långt från spisen. Jag har ofta varit med om att jag behövt liiite mer matlagningsgrädde i maten och då vill man kunna sträcka sig dit typ.
- På övervåningen ser det ut som det är ganska tajt mellan hörnet på trappan och hörnet på sovrummet. Det ser lite lurigt ut...

Men annars ser det trevligt ut! Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.