Nu har jag läst och läst och läst alla trådar om kompressorer och spikpickor och slang hit och slang dit.

Och jag har tusen och en frågor men denna tråd får handla om en specifik.
Julas pluttkompressor, den lilla stanleyn för kampanjpris 799:- just nu som har avhandlats i massor med trådar, duger den till någon större spikpistol än den lilla dyckertpickan, dvs kan man köra 90mm spik med den?
Duger den att köra en stompicka med?

Förstår att det kanske blev lite grötigt, lite stressigt just nu..
Hoppas ni fattar frågan ändå.
 
Det är bara en kvalificerad gissning, men nej. Jag har en som ser på pricken ut sådär, fast annat märke. Och de är inte byggda för att kompressa ofta och länge. Det står i manualen något om köra några minuter vila dubbelt så många. Min gissning är därför att du nog får ut tillräcklig kraft för att skjuta en spik eller två i stommen, men sen måste den ladda igen.

Dels kommer du nog irritera ihjäl dig på det och så misstänker jag att kompressor inte mår så bra av det på sikt.
 
Visst kommer det fungera om det är för privat bruk. Men ytterst är det hur mycket är det du kommer att använda den och hur "bråttom" kommer du ha när du arbetar.
Har själv köpt en att ha som bärbar hemma där vi har flera plan och den gamla släpbara förpassas till fritidshuset.
 
Självklart hänger det på arbetshastigheten men man vill ju inte tvingas till gubbtempo för att prylarna inte hänger med :)
Den kommer bara att användas för privat bruk, absolut inte professionellt.
Men samtidigt så vill jag ju inte att hela sommaren ska gå åt till utbyggnaden av farsans kolonistuga.

Det hade varit förbannat skönt att slippa köpa två kompressorer..
 
cederbusch skrev:
Det står i manualen något om köra några minuter vila dubbelt så många.
Gångtid 2.5 minuter, vila 7.5 minuter står det i manualen på denna. Köpte en idag.
 
Jag hade mer än gärna köpt en liten rackare som den Stanleyn ni pratar om, minst sagt sexig liten tingelst - Sneglade på den i ngn blad som kom i brevlådan och klämde på den vid köp av en ny skottkärra i veckan.
Klart smutt att släpa på en sån istället för min stora (Men ack så underbara) kompressor.

Det som verkligen stör mig är att alla dessa är på mellan 95-98db i ljudnivå!? Anser inte ni att det är en viktig sak att titta på vid köp?
 
Köper du 100 meter slang till så spelar inte ljudnivån så stor roll ;)
 
slacker skrev:
Det som verkligen stör mig är att alla dessa är på mellan 95-98db i ljudnivå!? Anser inte ni att det är en viktig sak att titta på vid köp?
Jo, vanligtvis så men för 799:- får jag stå ut. Den är ju inte igång hela tiden heller. Hade igång den i garaget idag och den låter helt klart en hel del. Sen är det ju ganska relativt vad man ljud och ljudnivå man störs av. Jag blir helt vansinnig på fläktljud från stationära datorer och laptops, men sen kan jag sitta bland servrar och switchar som brummar på rätt bra utan att störas så mycket.

Det finns ju en annan 6l som tydligen ska vara riktigt tyst men då får man lägga ut 1700:-.
 
Idén med spikpistol är ju liksom ofta att kunna spika många spikar snabbt och enkelt. Ska man då behöva "vänta" på kompressorn faller ju en del av anledningen med spikpistol!

Skulle köpt en lite större om det var stompicka jag funderade på.

Jag är också en sån som blir vansinnig på kompressorer som låter mycket 85-100db.

Kommer att köpa en "extra tyst" då jag köper en ny nästa gång.
 
Har kört min Stanley-kompressor inomhus när jag satt upp dörrfoder och furutak, inga problem med ljudnivån , visst den låter (och varvtalet på kompressorn är högt) men inte så att hörselskydd känns som något obligatoriskt. Jag skjuter en sisådär 10-12 dyckert
sedan drar den igång i uppskattningsvis 15 sekunder. Jag vidhåller i mina tidigare inlägg att en portabel kompressor på max 10 kg är guld värd då det medfört att jag använder mina dyckertpistoler oftare och lätt kan ta med kompressorn till bilen för att fylla luft i däcken.
 
Min älskade Essve kompressor ligger på 71dB och jag tycker att den är bland det mysigaste som finns - Däremot är inte prislappen så mysig.
Målsättningen för mig var två pistoler - 2 Dyckert eller 1 stom och 1 dyckert eller 2 papp pickor och så låg ljudnivå som möjligt men fortfarande vara släpbar..

29 kilo är dock lite väl tungt för enklare listjobb...

En Essve T5/260 lever upp till mina förväntningar med råge! Fin maskin...
 
.. Ju mer kvällen fortlöper så tror jag ändå att det skulle kunna bli en liten högljudd rackare trots allt.. Bara för smidighetes skull - Och ENBART för dyckert!

799:- borde man kunna skrapa ihop... Som jag ser det - Enbart för Dyckert och inget annat..
 
Jo, ju längre tiden går desto mer ser det ut att bli två kompressorer trots allt....
Oaj oaj oaj min stackars plånbok!
 
Jo, den är sexig *S* Funderar själv på den för att ha med till dyckertpickan.

/Kent
 
Den verkar vara en storsäljare - Slut i de flesta av mina "närmaste" butiker! Gah!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.