Hej! Har ett problem som började idag, nämligen att vatten i våran dusch samt från tvättmaskinen inte ville rinna ner i golvbrunnen. Dessa rum ligger bredvid varandra på bottenplan. Då jag lyfte upp "golvventilen" så sögs vattnet genast ner. Golvbrunnarna är rena och det kan inte varit stopp där. Tillsaken hör att våran tryckavloppspump ger ifrån sig avloppslukt och har gjort så länge om det nu har ett samband med att vattnet ej rinner ner. Det är endast i dessa två golvbrunnan som det ej funkar. Jag behöver er expertis omg! Vad tror ni om detta?. Stopp i rören, fel på avlopppumpen? HJÄLP!
 
Kolla pumpen.
 
Hur "kollar jag pumpen..?" Är ensamstående 2 barnsmamma med koll på mycket men INTE pumpar! ;)
 
Hej,
Det är lite svårt att kommentera när man inte vet riktigt hur det ser ut, men jag skall göra ett försök.
Vet du var din pump finns och hur man kommer åt den? Vår pump sitter i en pumpgrop utomhus på tomten. Det vanligaste felet på vår pump är att den sätter igen med för mycket fast material. Lösningen brukar vara att lyfta på pumpen och sätta tillbaka den. På det sättet kommer det in mer vatten och mindre fast material i pumpen, vilket gör att det orkar pumpa ut avloppsvattnet.
Men, om pumpen verkligen strejkar så får du snabbt ett större problem, då avloppsvattnet kommer att ta vägen någon annan stans, t ex in i huset eller ut på gräsmattan.
Det kan också vara ide att ringa till försäkringsbolaget och se om man kan få ersättning för kostnader som rör reparation av en avloppspump.
/Tobias
 
Tack för svaret! Min pump sitter på tomten ett "nergrävt stort grönt plaströr" Tror att det heter tryckavloppspump. Känns dock lite för överkurs för mig så jag får nog kalla på lite hjälp. Ett nytt symtom har dykt upp; när toan spolas fylls klosetten med oroväckande mycket vatten för att sedan sugas tillbaka.... Ska kolla med försäkringsbolaget..tack för tipset!
 
Vore jag du skulle jag undvika att spola vatten innan du fått klarhet på felet, det kan bli mycket tråkigt om får in avloppsvattnet "bakvägen"
 
Hej, Plaströret du nämner är vad jag kallar för 'grop'.
När du nämner toaletten som töms på det sättet så kommer jag att tänka på att det skulle kunna vara avluftningsröret som är tilltäppt. Det är ofta ett sådant där krökt plaströr som kommer upp ur taket någonstans (eller marken på vissa ställen). Kanske kan det vara en fågel eller ekorre som tyckte att det var ett bra ställe att bygga bo på, så att det blir för mycket vakum i avloppsrören.
På din beskrivning låter det som att pumpenm ändå fungerar, men gör som elmont föreslår och öppna locket på 'röret' för att kontrollera att pumpen tömmer ut vattnet. Det blir annars fort överfullt.
/Tobias
 
Hej igen! Nytt symtom ; när jag duschar bubblar det i toan....
Ska kolla pumpen efter bästa förmåga imorgon..hoppas på det bästa...
 
OCH leta efter avluftningsröret...något tips om var det lilla röret kan befinna sig? Ska det alltså sticka upp någonstans ut marken? ...hmm (Tobias; tack för din pedagogiska förklaring, skulle dock behöva en karta till röret.. :)
 
O
Avluftningsröret borde sticka upp på taket någonstans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.