Hej

jag har en påse med gräsfrön med följande blanding

Corail 20
Maxima 25
Wilma 20
Evora 15
Taya 10
Sauvignon 10

Vet ngn om detta är snabbväxande eller långsamt gräs?

Tänkte ha det på en tomt där vi dränerat. Har 2 små barn så det blir nog lite spring på gräset.

Anders
 
Corail är väl en ganska vinterhärdig tät rödsvingel likaså Maxima och Wilma. Corail har långa utlöpare, klarar torka bra och ger gles matta. Maxima har också långa utlöpare. Wilma har inga utlöpare. Varken Corail och Wilma är väl något som egentligen rekommenderas till gräsmatta då bättre sorter finns.
Sauvignon och Taya är ett rajgräs som växer riktigt snabbt och täcker upp och kan försvinna till förmån för de andra lite mer långsamma arterna. Evora, ängsgröe. Kanske inte en av de bästa sorterna. Har ganska lång groningstid men är bra på att självläka. Relativt slitstark och bildar långa utlöpare.
 
Läser jag mellan dina rader verkar som om jag fått tag på billigt skit och bör köpa bättre gräs för min trädgård.

Imponerad av ditt kunnande! Tack för svar!

Avskedsfest
 
Nja....vet inte om det är billigt skit men det finns ju namnsorter i blandningar som är bättre i dagsläget. Några av de som finns i i din blandning passar s a s bättre i mer vilda miljöer än som klippt gräsmatta. Se bara till att du gör att bra underlag annars är en bra och kanske dyr blandning bortkastad. Är det mycket rödsvingel (eller Festuca överhuvudtaget) är gräsmattan ganska torktålig och slitstark.
 
Hej Ophelia, vad rekommenderar du till en nybliven villaägare som ska så sin egen gräsmatta i vår? Har ca 150 kvm och drömmer om en slät vacker tät golfgrön gräsmatta som även tål lite barnspring och lek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.