Hej, jag ska bygga en altan i L-form runt huste. Måtten är 4m bred x 15m. Den byggs på en suterrängvilla och kommer därför att vara ca 2m ovanför backen. Jag hörde mig för med en snickare om en offert på virke och arbetskostnad. Fick som svar att matrialkostnaden skulle hamna på 60 000kr. och arbetskostnaden skulle hamna på något liknande. Kan detta verkligen stämma. Tror fan att han försöker blåsa mig. glömde att säga att en altandörr ingår i matrialkostnaden. Tacksam för råd. Miquel
 
Välkommen till forumet.

Det är väl bara att räkna på det. Räkna ut hur många kvm den blir på. Titta på ngt nätbyggvaruhus typ Bauhaus, K-rauta, byggmax vad trall för den ytan skulle kosta. Du får plussa på lite för själva underkonstruktionen också inkl hur den nu ska fästas i jorden.

Om den nu blir på 60 kvm (4x15) så skulle det på Bauhaus kosta 5280 kr för själva trallen (11 kr lpm, 8 lpm/kvm). Så 60.000 låter mycket! Sen lika mkt för att bygga den.

Gört själv är mitt råd.
 
Hej

Har precis köpt material till vår altan, som är i storleksordningen som din. Kostnaden för materialet var knappt 30000, men då ska "allt" vara med, d.v.s plintar, regelverk, trall, räcke, samt beslag och skruv. Trallen låg på ca 9000. Jag tycker alltså inte som föregående talare att man kan "plussa på lite för själva underkonstruktionen". Det är ju den som kostar! En altandörr är inte gratis heller, där får du nog räkna med en 10000 om du vill ha en helglasad. Utan att veta mer om konstruktion än så här så tycker jag nog att materialkostnaden är rimlig om än lite i överkant.

Arbetskostnaden däremot tycker jag låter väldigt hög. Skulle det vara efter eller före rotavdrag. Mycket i vilket fall som helst.

Tycker du ska ta in fler offerter från andra företag och jämföra. Kolla även referenser på de företag som du tar offerter ifrån så att du kan höra om tidigare kunder är nöjda eller inte.

Eller gör som mig och många andra. Gör allt själv:)
 
S
miquel.
du får tänka på att byggfirman förmodlingen ej kör dit virket och annat matrial själva.
jo det kostar en slant. är dom iallafal två personer så har dom monterat altanen på en vecka.
börjar dom på måndag sitter du med en kall öl på fredag kväll.
 
Men tänk vad gött den där ölen smakar ytterligare någon vecka senare när du beskådar mästerverket DU byggt och dessutom inte lika fattig!

Jag tycker personligen att 120 tkr är fruktansvärt mycket pengar för ett trädäck.
 
cederbusch skrev:
Men tänk vad gött den där ölen smakar ytterligare någon vecka senare när du beskådar mästerverket DU byggt och dessutom inte lika fattig!

Jag tycker personligen att 120 tkr är fruktansvärt mycket pengar för ett trädäck.
usch...
va dyrt för en altan.....
 
S
du får kolla va det kostar att ha byggnads firma. varför det blir dyrt
 
I en tidigare tråd så finns det lite sammanställda priser för altanbyggen där vi bland annat redovisat vad vår altan kostat så det kanske kan ge er lite vägledning.

http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/147700-altan-kostnad.html#post1100158

Det som tillkom utöver kalkylen var sen några tusen för ytterligare en trappa med räcke så totalt när allt var klart ca 33 000:- i materialkostnad för ca 50 kvm altan, med en 3 m bred trappa på 4 steg och en vanlig trappa på 11 steg.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.