Hej!

För c:a två år sedan köpte vi ett hus byggt 2001. Vid köptillfället anlitade vi en besiktningsman som gick igenom huset. När vi för några veckor satte in nya takfönster hävdade byggkillarna att vår takpapp inte var godkänd enligt gällande byggnorm (varken nuvarande eller den från byggåret) och att en besiktningsman borde upptäckt detta bara han lyft på några pannor. Jag är absolut ingen expert, men tydligen var det en felaktig sorts takpapp som häftats fast.

Vi har pratat med besiktningsföretaget om ombesiktning samt ev. ekonomisk kompensation. I ett första utlåtande säger de att de normalt sett inte kan se vad det är för typ av takpapp bara genom att lyfta på några pannor (och jag antar att de därmed inte anser takpapp ingå i en besiktning?), men att de ska ta frågan med sin skadeavdelning och återkomma. Dessutom undrar de om vi har några papper/ritningar på taket.

Det står inget om taket eller takpappen i besiktningsprotokollet. Besiktningsmannen var aldrig uppe och lyfte på några takpannor. Vi har en del papper på huset som vi fick av förra ägarna, men vad jag kan se nämns det inget om vilken typ av takpapp som lagts.

Hur är det med takpapp, ingår det i en besiktning? Och varför är det intressant för besiktningsföretaget att se om det finns papper eller ritningar på taket?

Suveränt om någon kunde hjälpa till att reda ut begreppen.
 
Första frågan är ju då vad det är för fel på pappen. Det jag kan tänka mig är att de kan ha använt en papp som jag tror heter YAM, där M står för mineralfiber, det är en äldre papptyp, som man tydligen kunde drabbas av i början på 2000 talet (vi lade om vårt tak år 2000, ämnet var då uppe till diskussion med firmorna som offererade). Korrekt papptyp på den tiden var YAP, där P står för polyester eller ngt. liknande material. SKillnaden mellan typerna är att den med plastfiber är segare.

Nu är det några år sedan för min del så jag kan ha blandat ihop benämningarna.

Det gick säkert att få papp som var felaktig på andra sätt också, vore intressant att få reda på precis vilket fel de har upptäckt hos dig.

Jag uppfattade det år 2000 som att vissa firmor körde med den dåliga pappen, det var inget fel med det, men som beställare skulle man vara medveten om det när man jämförde offerter.

Jag tror att det är svårt (omöjligt?) att se skillnad på typerna såvida man inte får göra förstörande provning, den dåliga pappen går lätt att riva med händerna, den bättre får man (nästan) inte isär utan verktyg. Er hantverkare nu har ju troligen skurit i pappen och chockats lver hur dålig den är. Problemet med den sämre typen är att den kan skadas när man arbetar på taket, räcker att man trampar på den så kan den spricka.

En besiktningsman skall definitivt undersöka pappen på taket, kanske inte för att bedömma typen, och på ett så nytt hus inte heller för att bedömma hur sliten den är. Men för att se att den är korrekt monterad, att det är rätt överlappning osv.

När vi köpte vårt hus 98, så berättade vår besiktningsman att vår papp höll tätt genom läskpappersprincipen, dvs den sög åt sig vatten istället för att stöta bort det, därav att vi lade om taket. Vissa bitar av den gamla pappen som suttit extra utsatt kunde man se igenom om man höll upp det mot solen.
 
Hemmakatten
sir lancelot skrev:
Dessutom undrar de om vi har några papper/ritningar på taket.

Det står inget om taket eller takpappen i besiktningsprotokollet. Besiktningsmannen var aldrig uppe och lyfte på några takpannor. Vi har en del papper på huset som vi fick av förra ägarna, men vad jag kan se nämns det inget om vilken typ av takpapp som lagts.

Hur är det med takpapp, ingår det i en besiktning? Och varför är det intressant för besiktningsföretaget att se om det finns papper eller ritningar på taket?
Håller med hempularen om att besiktning av tak och takpapp ingår i en besiktning.

Anledningen till att besiktningsföretaget vill veta om du har några papper/ritningar på taket är för att OM du har det så kommer företaget anse att de inte har någon ersättningsskyldighet eftersom du i så fall redan visste vilket kvalitet det var på pappen.
 
Det där att de vill se ritningar kan ha med lutning att göra. Vissa papptyper sakll inte läggas på låglutande tak. Tror att dte har med tätheten på skarvar att göra. På ett tak med normal lutning har man papp som i princip bara ligger över skiftet under med viss överlapp, inget lim.

Med lite sämre lutning förseglas skarven med lim ( kan vara en självhäftande remsa). På riktigt låglutande tak svetsar man ihop överlappet med smält tjära, eller liknande kemisk produkt.

Det handlar om att förhindra kapilärsugning av vatten i fogen
 
Hemmakatten
Det är ju ett tegeltak vilket innebär en viss minsta lutning på taket Så det är ju inget låglutande tak i alla fall.

En van besiktningsman borde bara med ett ögonkast ha kunnat tala om vilken lutning det är. Nä, jag är en misstänksam typ (i kväll iaf) och tror att besiktningsmannen "missat" takbesiktningen och att man nu försöker komma undan ansvar. Skulle inte heller förvåna mig ett dugg om besiktningsmannen helt plötsligt skulle "komma ihåg" att det inte fanns någon stege och att han därför inte kunde besiktiga taket....
 
Det finns vad jag vet inga krav i byggnormen på pappen.
Däremot anses YAP vara en bättre och lämpligare kvalitet i dag.

Jag kollar alltid pappen när jag gör besiktningar!
 
Tack för svar :)

Byggkillarna beskrev precis det som Hempularen säger, dvs att man i princip kan riva takpappen rakt av och att det finns sorter som är mycket segare, fast de pratade inte om termer som YAM eller YAP. Jag har kontaktat dem för att se om de kan förklara felet närmare.

Vi har "normal" :) lutning på taket, kan inte tänka mig att det skulle kunna klassas som låglutande tak.

Besiktningsmannen hade med sig en egen stege, det var vindstilla och en fin vårdag.
 
Redigerat:
sir lancelot skrev:
Besiktningsmannen hade med sig en egen stege, det var vindstilla och en fin vårdag.
Gjorde några mindre besiktningsjobb förra året gällande tak när hus bytte ägare, där hade besiktningsmännen klättrar runt och lyft takpannor på utsatta ställlen, så är det en besiktningsman som inte kikar på det som är mest fundamentala för ett hus, skulle jag ringa någon annan "gubbe" för en ny besiktning.
 
10-åriga byggfelsförsäkringen borde gå in i sådana fall där man har ett avsevärt fel på entreprenaden.
Försäkringen följer med fastigheten och har inget ,ed vem som lät bygga huset.
 
volvo skrev:
10-åriga byggfelsförsäkringen borde gå in i sådana fall där man har ett avsevärt fel på entreprenaden.
Försäkringen följer med fastigheten och har inget ,ed vem som lät bygga huset.
Inte så säkert att det är ngt fel på entreprenaden.
Beror på vad som står i upphandlingsbeskrivningen och i entreprenadavtalet.
 
Preliminärt är det takpapp YAM2000 som ligger på taket, men byggjobbaren skulle kolla närmare och återkomma med svar efter helgen. Hur dålig är den takpappen egentiligen, måste det bytas direkt? Vad händer om man väntar och ser...?

Måste kolla papperna om det finns något skrivet om vilken typ av takpapp som skulle användas när huset byggdes, men jag tvivlar på det...
 
Jag tvivlar på att det skulle vara ett direkt fel med den pappen.
 
O
Jag skulle inte ligga sömnlös om natten gällande pappen. Du har takpannor på så det tar den värsta fukten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.