L M Design to live in AB bygger bara några hus i omr, det är kommunen som säger att fjärrvärme är obligatorisk, visst kan du byta men är iallafall tvungen att betala alla avgifter.
 
Enk Projektet skrev:
Jag hittade en länk, kolla vad det står ang uppvärmning.
[länk]

Här kan ni läsa om pris sättningen
[länk]

Ena Energi skulle jag inte vilja ha några affärer med. Prislistan verkar vara konstruerad för att förvilla kunden och dölja det verkliga priset. Anslutningsavgiften och servisavgift????? framgår inte. Är det mycket pengar? Det är ju ett politikerstyrt företag med kommunen som ägare. Jag skulle ligga på politikerna men dom lyssnar väl inte på någon förrän i augusti 2014.

Reko fjärrvärmeleverantörer har ingen anslutningsavgift när man bygger ut i nya områden. Om man inte går med från början och vill ansluta senare (ex ägarbyte och nye ägaren vill ha fjärrvärme indragen) kostar det en peng. Hos oss fick grannen betala 15 000. Servisavgift för fjärrvärme är ju rena snurren. Vi har ett pris per kWh som gäller årsvis.

För den aktuelle byggaren - i det här fallet L M Design to live in AB - är det väl fördelaktigt att välja fjärrvärme. Att sätta in en värmeväxlare kostar väl inte företaget mer än 25 000 per hus inklusive arbete. Alternativet bergvärmepump stannar knappast under 150 000. Bolaget vågar väl inte bråka med kommunen och låta de som inte vill ha fjärrvärme få annat uppvärmningssystem. Man kanske har skrivit på ett avtal som är hemligstämplat.

Ett momento är att Ena Energi redovisat negativt resultat 2007, 2008 och 2009. Ingen uppgift för 2010. Underskott på mellan 6,3 och 15,9 mkr. Obegripligt i en monopolverksamhet. Anar prisökningar närmaste åren för att bättra på affärerna.
Tack och lov att man inte bor i Enköping.

C-G
 
Enk Projektet skrev:
L M Design to live in AB bygger bara några hus i omr, det är kommunen som säger att fjärrvärme är obligatorisk, visst kan du byta men är iallafall tvungen att betala alla avgifter.
Kommunen kan inte tvinga på någon fjärrvärme. Då begår man lagbrott. Kommunen har väl sålt området/tomterna till L M Design......... Det som företaget är beroende av och måste följa är vad som står i detaljplanen för området. I detaljplanen får kommunen inte kräva att husen skall ha fjärrvärme.

C-G
 
När vi byggde nytt förra året, så för att få köpa tomten av kommunen så var vi tvungna att koppla in fjärrvärme. Vi har frånluftvärmepump i huset så fjärrvärmen fungerar bara som spets i stället för el och vi betalar bara för använd värme, så inga fasta avgifter så jag tycker vi har ett kanonavtal så länge som det fungerar så här.
Vet ej om det är vanligt att ha sådant avtal
 
Jag orkar inte förklara fler gånger
Ring och kolla med ENA energi och Enköpings kommun vad som gäller.
Jag bor i grann omr och känner flera som bor i dom aktuella omr och skriver bara vad dom sagt.
Jag kan själv välja vad jag vill och bryr mej inte om hur det är på andra ställen.
 
vafan skrev:
När vi byggde nytt förra året, så för att få köpa tomten av kommunen så var vi tvungna att koppla in fjärrvärme. Vi har frånluftvärmepump i huset så fjärrvärmen fungerar bara som spets i stället för el och vi betalar bara för använd värme, så inga fasta avgifter så jag tycker vi har ett kanonavtal så länge som det fungerar så här.
Vet ej om det är vanligt att ha sådant avtal

Då har vi det lika bra. Det borde fungera så i alla kommuner tycker jag.

Enda skillnaden är att vi kan köpa tomten av kommunen utan att förbinda oss att dra in fjärrvärme. Orsaken är att det inte är tillåtet för kommunen att kräva det. Men om ingen klagar kan de ju fortsätta att tvinga folk.

C-G
 
Mycket snack om lagbrott. En google på ämnet visar att det är ganska vanligt. Motala kommun tar sig tid att förklara varför
http://www.motala.se/sv/Invanare/Po...ar-man-pa-fjarrvarme-om-man-inte-vill-ha-det/

Slutsatsen jag drar är att dom inte tvingar dig. Men om du ska köpa tomt av dom i ett visst område är villkoret att du ansluter dig till fjärrvärme. Det handlar om ett vilkor för tomtköp, vill du inte ha fjärrvärme får du leta efter en annan tomt. Ofta finns ju andra krav om rätt takbelägning mm. inom ett bostadsområde. Är det också lagbrott att tvinga någon ha tegel på taket?
 
Klart man kan ansluta sig.. bara man får säga upp avtalet när man väl fått tomten?

Iofs skulle man säkert kunna stämma kommunen.
 
För att gå tillbaka till ämnet som är "Förbjudet med egen uppvärmning vid fjärrvärme?"
Så är problemet att fjärrvärmeverken måste ha så låg temperatur tillbaka från sina kunder som möjligt.
Om du kopplar på någon annan utrustning som tex en bergvärmepump och reglerar fel så finns ju möjligheten
att temperaturen ut från dig blir högre än vad den igenteligen skulle vara. Och detta är inte alls bra det förstör hela fjärrvärme nätets uppbyggnad i förlängingen kan skapa problem hos dina grannar oxå.
 
Blindnit skrev:
Mycket spillvärme i Luleå ;)
Kostar mig ca 15-16000/år att värma upp en dåligt isolerad villa på 300 m2 här. Inte fy skam :)
 
jeppeknaster skrev:
Kostar mig ca 15-16000/år att värma upp en dåligt isolerad villa på 300 m2 här. Inte fy skam :)
Det enda stället där det fungerar med fjärrvärme är där det finns en industri med spillvärme all annan användning av fjärrvärme är felaktig utifrån slutkundernas behov.
 
Mellanbarn skrev:
Slutsatsen jag drar är att dom inte tvingar dig. Men om du ska köpa tomt av dom i ett visst område är villkoret att du ansluter dig till fjärrvärme. Det handlar om ett vilkor för tomtköp, vill du inte ha fjärrvärme får du leta efter en annan tomt. Ofta finns ju andra krav om rätt takbelägning mm. inom ett bostadsområde. Är det också lagbrott att tvinga någon ha tegel på taket?
Som villkor för tomtköp är det nog tillåtet liksom en detaljplan som kräver tegel på taket. Men en detaljplan som kräver att det ska vara taktegel från kommunordförandes eget bolag företag AB Tegelkartell är det inte. Försöka kommer de dock alltid.
 
D
husnils skrev:
I vilka kommuner eller områden är det förbjudet att ha möjlighet till egen uppvärmning bredvid fjärrvärmen?
Alla leverantörer som vill vara med i "Reko fjärrvärme" konceptet (mer än 90% av leverantörerna räknat på omsättning) måste tillåta delleverans enligt punkt 2.3.2.8.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.