Håller på att köpa hus och är lite orolig över radon, mycket finns att läsa och det tycks finnas lika många åsikter som tyckare.... En sak hittar jag dock inget svar på, alla är överrens om att jorden innehåller radon av den anledningen finns radon i all inomhusluft i alla svenska hus MEN I VILKEN MÄNGD?

Hur lågt radonvärde förväntas ett typiskt nytt hus byggt i moderna material på mark med låg risk för markradon egenligen ha? Skiljer sig denna mellan ett stenhus och ett med trästomme?
 
När jag mätte sa dom att under 200bq var det som gällde. Men jag har hört ryktas om att dom sänkt gränsvärdet till 150bq.
 
Riktigt, rekommenderat gränsvärde för svenska hus är <200 bq per kubikmeter och det diskuteras en sänkning till 100 bq. Men det var inte frågan, utan den är - vilket värde kan jag förvänta mig att ett normalt modernt hus hus skall/bör ha?

Kom gärna med resultat på gjorda mätningar, hur låga värden har ni uppmätt?
 
Redigerat:
Tror inte det finns nåt normalvärde som Du kan jämföra ditt eget mot. Markradonet varierar från plats till plats dessutom skiljer sej olika fabrikat av lättbetongen åt och ger olika värden.
Det enda Du har att jämföra med är det rekommenderade gränsvärdet som väl framgår av såväl Socialstyrelsens hemsida som Strålskyddsmyndighetens d:surprised:.

Jag fick för mej att det är 300 bq/m3 som är gränsvärdet men jag kan minnas fel förstås.
 
Ett normalt hus ska under 200bq.
 
"normalvärdet" beror på var du befinner dig, hur väderlek är med flera faktorer. Det som kommuner och till viss del SSM har koll på är strålningen i uSv på många håll i landet och SMHI höll ett tag på (fortfarande?) koll på bq i luften efter Tjernobyl.

En konsult jag känner med ( 140km till OKG ) med en R2 har normalhalt på 17bq +/- 10% i utomhusluften. För många variabler att tolka varför men jag tror OKG är relativt oskyldiga
 
Antar att du är ute efter ett genomsnittsvärde på radonhalten i ett vanligt svenskt hus? Har tyvärr inget svar på det.

Men gjorde en del research på radon inför en budgivning efter att vi var och tittade på ett hus som eventuellt kunde ha radonproblem och stötte på lite intressanta siffror. En publikation jag stötte på nämnde att radonhalten i utomhusluften i Sverige varierar från nära noll, på Gotland, upp till ca 40bq/m3 som högst, med ett värde på ca 20bq vanligtvis på fastlandet. Det är halten uran i bergrunden som bestämmer radonhalten, då uran när det sönderfaller ger upphov till radongasen.

Hittar tyvärr inte den utförliga rapport på ca 30 sidor jag läste tidigare, men det här dokumentet från Arbetsmiljöverket nämner siffror mellan 10-30bq i utomhusluft www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_486.pdf det nämner också att hus på lerjord ligger på ca 50bq/m3 i genomsnitt och att genomsnittet i Svenska bostäder ligger på ca. 100bq/m3 utan att gå in på detaljer.
 
Om man är orolig för radon ska man mäta radonet i vattnet, det är vanligare att man får i sig radon den vägen.
 
tallmilan skrev:
Om man är orolig för radon ska man mäta radonet i vattnet, det är vanligare att man får i sig radon den vägen.
Och då främst när man duschar eftersom det är i ångform den är farligast.
 
Danne_83 skrev:
Och då främst när man duschar eftersom det är i ångform den är farligast.
Har för mig att det inte ska vara så, radonet i sig är inte särskilt farligt utan radondöttrarna som uppstår vi sönderfallet av radonet. Det dröjer ett tag efter att radongasen kommer in, säg genom duschvattnet, tills att radonet sönderfaller och radondöttrarna fälls av i inomhusluften och binds med dammpartiklar.

Vilket innebär att fukten i badrumsluften gör att det i själva verket har ett mindre innehåll av radondöttrar än den normala inomhusluften. Dock kan det väl tänkas att det kommer in stora mängder radongas när man duschar och sprids i inomhusluften, men inte att själva duschandet i sig skulle vara farligt.
 
sin skrev:
Har för mig att det inte ska vara så, radonet i sig är inte särskilt farligt utan radondöttrarna som uppstår vi sönderfallet av radonet. Det dröjer ett tag efter att radongasen kommer in, säg genom duschvattnet, tills att radonet sönderfaller och radondöttrarna fälls av i inomhusluften och binds med dammpartiklar.

Vilket innebär att fukten i badrumsluften gör att det i själva verket har ett mindre innehåll av radondöttrar än den normala inomhusluften. Dock kan det väl tänkas att det kommer in stora mängder radongas när man duschar och sprids i inomhusluften, men inte att själva duschandet i sig skulle vara farligt.
Det kan säkert stämma det du skriver. Det var min föreläsare som sa så under en byggteknikkurs och jag har inte kollat upp ifall det stämmer.
 
tallmilan skrev:
Om man är orolig för radon ska man mäta radonet i vattnet, det är vanligare att man får i sig radon den vägen.

Felaktigt information...:S
Om man kommer med den typen av påståenden så bör man ju kunna belägga dem, så nu väntar jag med spänning på de fakta som gått resten av forskare och experter förbi....!
En förkrossande stor andel av Svenska hushåll har INTE radonavgång i mätbara mängder från vattnet! Ytvattentäkter berörs i princip inte av det.

Den primära Radongaskällan är inkommande markradon, nr2 är radon från byggnadsmaterial och sist är radon från tappvatten.

Däremot så har "sin" en bra sammanfattning som i stort sett ger svaret på frågan!
 
Redigerat:
sin skrev:
Har för mig att det inte ska vara så, radonet i sig är inte särskilt farligt utan radondöttrarna som uppstår vi sönderfallet av radonet. Det dröjer ett tag efter att radongasen kommer in, säg genom duschvattnet, tills att radonet sönderfaller och radondöttrarna fälls av i inomhusluften och binds med dammpartiklar.

Vilket innebär att fukten i badrumsluften gör att det i själva verket har ett mindre innehåll av radondöttrar än den normala inomhusluften. Dock kan det väl tänkas att det kommer in stora mängder radongas när man duschar och sprids i inomhusluften, men inte att själva duschandet i sig skulle vara farligt.
Du gjorde mig nyfiken så jag goglade det och det verkar som vi båda har rätt.

http://www.socialstyrelsen.se/halso...don/iduschenkommervalradonattavgesfranvattnet


"Nej, det innebär inte någon större risk för er eftersom man vistas i duschen en mycket kort tid. Radon avges effektivt till luften i en dusch och radonhalten kan tillfälligt bli hög. Den korta tiden som man vistas i duschen har dock ingen betydelse för den livslånga hälsorisken. Det avgörande är hur hög radonhalten är i bostaden som ett årsmedelvärde. Ett duschrum har en ventilation för att ta bort den fuktiga luften och radon från vattnet följer då med ventilationsluften ut från bostaden och påverkar normalt inte inomhusluften i någon större grad."
 
Humulus skrev:
Felaktigt information...:S
Om man kommer med den typen av påståenden så bör man ju kunna belägga dem, så nu väntar jag med spänning på de fakta som gått resten av forskare och experter förbi....!
Du har rätt i att det är felaktig information generellt sätt.
Jag tänkte bara lite egoistiskt på alla små otäta hus på landsbyggden med eget vatten som var grunden för den information jag fått från bland annat Gamma Uppsala. Nu bor ju inte alla i Sverige så och de flesta har väl kommunalt vatten.

Vi såg skillnad på våra värden före och efter radonavskiljaren installerades, men det utgör ju inte någon statistisk grund.

Det jag ville förmedla dock kvarstår, glöm inte att kolla radon i vattnet vilket är ett stort problem i bl.a. mälardalen och kan skilja sig från brunn till brunn. Men som vanligt är det roligare att hacka på meningsbisatserna
 
Om det var mig du åsyftade med "hacka på meningsbisatser" :@ så
känns det rätt omotiverat...

Jag korrigerade ett felaktigt påstående om att radon i utgör det största radonproblemet i Sverige! Går knappast att uppfatta ditt inlägg på något annat sätt...

Ur ett folkhälsoperspektiv så är radonavgång från tappvatten inte ett stort problem, vilket det däremot är vad anbelangar radon från mark och byggnadsmaterial, där man uppskattar
uppemot 500 individer dör per år. (I det talet ingår förvisso också radon från vatten, men anses utgöra en mycket liten andel av dessa fall och sällan den enda källan.

Radon som avges vid dusch och bad kommer sällan upp i några höga nivåer över tid och ventileras normalt ut ganska effektivt.
Det finns också en risk med upptag ur vatten via GI, men den förfintliga forskningen har hitintills inte funnit några stora risker med detta upptag ur ett folkhälsoperspektiv.

För den enskillde individen kan dock radon i vattnet vara utgöra ett problem, dock så är det ju relativt lätt och billigt att avhjälpa, till skillnad från radon från byggnadsmaterial.
Anskaffar man en fastighet med egen brunn (speciellt borrad) så bör man givetvis utreda eventuell radonförekomst i vattnet, tillsammans med övriga vattekvalitetsprover.


tallmilan skrev:
. Men som vanligt är det roligare att hacka på meningsbisatserna
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.