Hej!

Jag har gjort om en gillestuga i källaren. Putsade väggar och silikatfärg. På golvet ligger plastfolie och sedan cellplast som isolering. Ovanpå detta ligger ett trägolv. Eftersom jag inte haft några jätteproblem med fukt i källaren har jag inte gjort något utvändigt dvs ingen ny dränering eller isolering. Huset är byggt 69. Jag har byggt en altan utvändigt mot gillestugan. Nu har jag upptäckt att jag får lite färgsläpp på ett par ställen längst ned på väggen mot golvet i gillestugan. Detta beror troligtvis på att dräneringen inte fungerar som det är tänkt. Ja jag vet jag skulle dränerat om innan jag gjorde altanen men då upplevde jag inte att det fanns ett problem. Nu funderar jag på vad som är bäst att göra.
Mina alternativ som jag funderar på är att bygga en typ nivell vägg med mekanisk ventilation utanpå befintlig källarvägg.
Mitt andra alternativ är att bara ventilera längst ned mot väggen med någon form av kanalsystem typ nivell som en ihålig list med ett flöde av luft igenom mot väggen. Vet ej om detta finns är det någon som hört talas om något liknande?
Tredje alternativet är att riva en del av golvet och mura upp en lecavägg utanpå min nyputsade vägg och sedan putsa på denna.
Det sista alternativet som jag är mindre sugen på är att riva min altan på cirka 40m2 och dränera om huset. Sist är givetvis bäst men det skulle kosta mig pengar som jag i nuläget inte har. Sedan är jag inte sugen på att vänta 1 år innan marken satt sig så att jag kan bygga en ny altan.
Har ni någon erfarenhet av ovanstående alternativ så vore jag tacksam om ni kunde lämna en kommentar

/Fredrik
 
Fel med plastfolien där du har den...
Plastfolien ska alltid komma närmast varma stället undantag golvvärme då bör man ha ventilerat golv..etc
Att bygga klimatskydd med uteventillerad vägg är alltid lösning men du tappar mycket yta och höjd men om detta inte gör något kör på det.

Varifrån kommer fukten? Om det är stuprören så led bort vattnet med uppvärmda rör och släpp inte ner onödigt vatten i en dålig dränering...
Om det är vatten från altanen se om du inte kan få bort detta..på smart sätt..markränna..tätskikt

Är det markvatten utifrån kan du alltid dränera med ett dike längre ut?

om det är fukt underifrån som går ut in i vägg under plastfolien så...gör om golvet gör rätt!
 
Hej,

Det du säger verkar vettigt. Jag kommer att ha ett tak på altanen. Dränera längre ut verkar vara ett alternativ. Jag skall tala med en dräneringfirma om detta. Tack för hjälpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.