Det är väl bara att väga tvätten , men själv klarar jag mej mycket bra på 6 kg maskin och det har vi gjort med 4 barn som sportat dessutom, men behoven är olika
 
Y
Kollade på LG tvättmaskinen idag, 8kg maskinen såg minimal ut ju, vilken besvikelse, men 11kg såg najs ut.
-Dock hänvisade säljaren mig till överväga ASKO modell istället, såg ut som något från stenåldern.

kanske asko 6984 8kg
torktumlare asko 739c

Bosch diskmaskinen avledde han mig ifrån och rådde till ASKO igen, mest för smartare hyllor.. men återigen såg maskinen ut från 90talet..
Kollade dock ASKO sidan, kan tänka mig kanske diskmaskinen; D5152XXL den hade iaf liten display

--------------

det som kändes bäst av råden var dock ugnen;
Whirlpool AKZM764NB

Sen en 65cm häll, en slide till alla plattorna, lite snålt men okej, sen tre knappar varav ena var att den kokade pasta på egen hand...
Whirlpool ACM751BA

suck blir så trött på detta... att inte alla bara pekade på samma maskin..


==============================================


Uppdaterad lista:
prisjakt

tvättmaskinen asko 6984 8kg
torktumlare asko 739c
fanns dock inte med via prisjakt...
 
Redigerat:
Asko är bygg i samma fabrik som Cylinda
 
LG kör ju 10 års motorgaranti och har numera ett EGET servicenät över hela landet. Kretskorten är inbakade i 1cm tjock silikon, istället för inget alls som alla andra. De byggs i Korea för de som inte visste det, och har hållt på med vitvaror i herrans många, trots att väldigt få (åtminstone i Sverige) vet om det.
 
Skumpen skrev:
Det decibeltalet som LG anger tror jag inte något på det är i alla fall inte mätt vid 1400 RPM. tänk själv 54 vid tvätt och 59 vid cent. jag har inte hittat någon annan tillverkare som har under 70 decibel vid centrifugering, men 41decibel vid tvätt och då har samme maskin 71 decibel vid 1800 rpm centrifugering.
Jag har inte mätt ljudet, men vår nyinköpta LG är verkligen ofattbart tyst jämfört med den Asko (Cylinda) vi hade förut. Inget problem att sova i rummet bredvid tvättstugan samtidigt som man tvättar.

/Hasse
 
Y
Valde LG maskinerna. Fast vilken seg leveranstid de verkar ha, inne på 5e veckan nu tror jag.
 
Var valde du att handla LG maskinerna?
 
Y
Köpte alla maskiner till huset från Gränsbygden. Fått det mesta, bara LG som segar.
 
M
Vi har en Cylinda tvättmaskin, har haft den i ca. 10 år. I början var det en hel del strul med den, hade en servicetekniker ute ett par gånger. Sista åtgärden var att byta kretskort och sedan dess har den fungerat felfritt. Alla åtgärder gick såklart på garantin. Ljudnivån kunde ju varit lägre, men å andra sidan så har vi tvättmaskinen i källaren så ingen störs av den. Vi har också Cylinda kyl/frys, ungefär samma ålder. De har fungerat felfritt hela tiden. Electrolux har vi spis och fläkt, inga problem med dem heller.

En aspekt som jag tycker är viktig när jag köper vitvaror och andra dyrare prylar är hur serviceinriktade företaget är om det skulle bli något fel. Det är ju en sak att vara en bra säljare, men en helt annan sak att verkligen ta ansvar för det man sålt efter köpet. Då betalar jag hellre lite extra vid köpet om jag vet att jag kan få bra hjälp utan krångel om jag skulle behöva det. Att t.ex. behöva tjafsa om vad som går på garantin och inte är hemskt.
 
Har själv Cylinda sedan 25 år tillbaka, den nuvarande är 10 år gammal men tvättar som den var ny. Ljudnivån vid centrifugering såpass låg att barnen i rummet bredvid inte störs, kan sätta igång maskinen vid 23-tiden och plocka ut den på morgonen. Kör min maskin på varmvatten i stort sett alla tvättar och har aldrig haft några problem och tvätten blir färdig märkbart snabbare än med kallvatten. Grannen köpte en direktdriven Samsung som höll i drygt 2,5 år, sedan lade motorn av. Fanns ingen garanti och först när grannen påpekat 3 års reklamationsrätt och hotat med ARN så fick han maskinen utbytt då just den motorn inte fanns som reservdel i sverige. När nuvarande maskin går sönder blir det garanterat en Cylinda till - Svensktillverkad kvalitet !
 
NetNut skrev:
Har själv Cylinda sedan 25 år tillbaka, den nuvarande är 10 år gammal men tvättar som den var ny. Ljudnivån vid centrifugering såpass låg att barnen i rummet bredvid inte störs, kan sätta igång maskinen vid 23-tiden och plocka ut den på morgonen. Kör min maskin på varmvatten i stort sett alla tvättar och har aldrig haft några problem och tvätten blir färdig märkbart snabbare än med kallvatten. Grannen köpte en direktdriven Samsung som höll i drygt 2,5 år, sedan lade motorn av. Fanns ingen garanti och först när grannen påpekat 3 års reklamationsrätt och hotat med ARN så fick han maskinen utbytt då just den motorn inte fanns som reservdel i sverige. När nuvarande maskin går sönder blir det garanterat en Cylinda till - Svensktillverkad kvalitet !
Märkligt att han inte hade nån garanti när Samsung har 5 års motorgaranti.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.