Hej!

Hej!
Jag vet inte om detta är rätt plats för detta inlägg.
Jag har lite problem med min takläggning här hemma.

Jag håller på att byta tak här hemma.
Jag valde en firma som jag trodde på.
Offerten låg på 210 000 varav arbete 160 000.

Upplägget var att jag själv fick hjälpa till hur mycket jag ville för att få ner priset men för 210 000 så skulle jag inte lyfta ett finger.

Nu har de och jag gjort den ena sidan färdig för att lägga tegel. Då får jag en faktura på 121 000 på material till hela taket samt deras arbete. Då har de dessutom dragit av 50 000 i rot-avdrag för mig så utan rot skulle fakturan ligga på 171 000. i offerten står det inget om att rotavdraget skulle vara inräknat i priset.
i fakturan jag fick nu var arbetskostnaden på 110 000 innan rotavdraget.

Hur f-n kan de fakturera mig 121 000 när ena halvan av taket inte ens är färdig och den andra halvan inte ens är påbörjad?

Så som jag ser det så är offerten på 210 000.
160 000 i arbete
50 000 i material.

vill jag utnyttja 50 000 i rotavdrag så blir det ju 110 000 i arbete och 50 000 i material, totalt 160 000.
Han har nu fakturerat mig 121 000 vilket betyder att han endast kan fakturera mig 39 000 kr till och då ska taket vara färdigt men ena sidan är ju inte ens klar!
Dessutom var det endast 5 dagars betalningsdatum på den.
Vad ska jag göra?!
känns inte rimligt att betala detta beloppet nu. Jag har dessutom hjälpt till på den här sidan med ca 30-35 timmar.

Hoppas ni fattar vad jag menar
Jag är bara så jävla arg och besviken. det är väl inte meningen att jag skall se till att hans offert ska gå ihop genom att jobba arslet av mig!
 
Hej henrik

Ja det där lät ju surt som citron. Men har du bara godkänt offerten eller skrev ni kontrakt. Oavsett så står det väl där vad som gäller.

Men att du funderar på hur man monterar fotplåtarna, fast du har lejt bort jobbet plus att du har snickare runt i kring dig, förmodar jag.

Ja du får tala om hur det går.

Ps: hade jag fått 210000 för att byta ett tegeltak i din storlek hade jag cyklat till Värmland:rolleyes:. Ds
 
Har du pratat med firman? Om du inte kommer överens så har du 30 dagar på fakturan. Behov av pengar har nog firman. Försök att prata med dom.
 
Det jag funderade på var om krokarna skulle sitta under plåten eller på samt om plåten skulle sitta under papp och läkt eller på läkten.

Jag är själv utbildad finsnickare men lägga tak är jag rätt ny på :)
Jasså, du tyckte det var ett bra pris? :)
 
henrikgran skrev:
Det jag funderade på var om krokarna skulle sitta under plåten eller på samt om plåten skulle sitta under papp och läkt eller på läkten.
Okej, men låt dem göra det, därför de är där, förmodar jag?;)

henrikgran skrev:
Jag är själv utbildad finsnickare men lägga tak är jag rätt ny på :)
Jasså, du tyckte det var ett bra pris? :)
Okej. ja, inte skulle jag tackat nej inte.:wow:
 
Gissningsvis vill dom ha in pengar för materialet och därför får du fakturan nu - Prata med dem och se vad som tillkommer extra. Dvs, det kan ju vara så att fakturan avser HELA taket trots att ena sidan inte är klar. Du slet röven av dig och det kan ju ha betalat sig?
Dock skulle jag inte betala en krona förrens jobbet är klart - På sin höjd materialet - Om det står på min infart i sådana fall!

Tycker däremot att 5 dagar eller som i ett fall där jag fått OMGÅENDE på betalningstid är helt absurt. Okej 10 dagar kan jag tycka är okej på privatperson om man inte sagt annat innan.

Rak och ärlig kommunikation är ju a och o för nöjda kunder och nöjda hantverkare - Kostnader är ju det sista man skall mörka...
 
Ja det är därför de är där men jag sa till dem att de inte behövde komma något mer förens jag lagt teglet och flyttat ställningen till andra sida. Känns som om att det får vara bra här. Tror inte jag vill att de kommer hit något mer utan att jag fixar det själv, har ju en hel del snickarvänner :)
tyvärr så avser fakturan inte hela jobbet eftersom att han hade skickat med en liten handskriven lapp med deras timmar på, också lite märkligt att han skickar med timmarna när jag har ett fast pris.
Materialet står här hemma på gården :)

Kan de kräva pengar för arbete om inte jobbet är klart? eller kan jag hålla inne med dem?
Materialet är ju en annan femma
 
henrikgran skrev:
Ja det är därför de är där men jag sa till dem att de inte behövde komma något mer förens jag lagt teglet och flyttat ställningen till andra sida. Känns som om att det får vara bra här. Tror inte jag vill att de kommer hit något mer utan att jag fixar det själv, har ju en hel del snickarvänner :)
tyvärr så avser fakturan inte hela jobbet eftersom att han hade skickat med en liten handskriven lapp med deras timmar på, också lite märkligt att han skickar med timmarna när jag har ett fast pris.
Materialet står här hemma på gården :)

Kan de kräva pengar för arbete om inte jobbet är klart? eller kan jag hålla inne med dem?
Materialet är ju en annan femma

Som sagt, det beror på vad som står i kontrakt/offert har du godkänt det så blir det nog lite high chaparall om du helt plötsligt avbryter utan goda argument, men är ingen jurist så överlåter det till någon mer kunnig på sådant. Aldrig varit med om liknande.

Men tycker det låter lite suddigt alltihop.:x Varför du ska ha en timlista från byggaren om du har fast pris, mm mm.
 
Precis min fundering med. Jag struntar ju i timmarna
 
Men uppdatera gärna, måste ju få veta hur/vad som händer.:rolleyes:
 
Jag lovar att uppdatera när det händer något nytt
 
Träig snickare skrev:
Har du pratat med firman? Om du inte kommer överens så har du 30 dagar på fakturan. Behov av pengar har nog firman. Försök att prata med dom.
:S Om ni inte har kommit överens om betalningstid för faktura så kan dom väl sätta vilken tid som helst.:S
Var finns det annars i lagstiftningen att dom ens behöver ge dig kredit överhuvud taget ? Att generellt ha "Rätt till 30 dagar" finns definitivt inte men är ju ganska vanligt.
Jag tycker däremot att om firman sätter 5 dagar så kan det tyda på att dom har behov av att få in pengar.

Saxat från Konsumentverket:
"Förfallodag
Räkningar ska betalas i så god tid att säljaren har pengarna på förfallodagen som man kommit överens om. Om man inte gjort upp om när betalning ska ske, är konsumenten skyldig att betala när säljaren så kräver."


Du måste ha ett väldigt stort tak med tanke på den tilltagna prislappen eller ingick det att byta även råsponten?
 
Det stämmer, det är även ny råspont
 
Han kanske redovisar timmar till dig för att få ett jämförelsetal för dina timmar?
Hela alltihopa låter som ett märkligt upplägg, fast pris men med reduktion för egna arbetade timmar?
Har ni avtalat avdraget per arbetad timme för dig? Det normala i det där fallet är ju att du bara betalar dem för deras timmar och material.
I princip kan de ju fakturera hela beloppet efter avslutat arbete oavsett din insats om ni saknar avtal kring detta.
 
pengabrist kan väl alla få?
prata med honom och fråga hur han menar med fakturan istället, dom flesta med rent mjöl i påsen har nog inget emot det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.