En annan teori är att när både hydroforpumpen och den förmodade avloppspumpen går samtidigt + lite annat blir den sammanlagda läckströmmen för hög och JFB löser. Det behöver inte vara något fel egentligen, för de flesta elprylar har en "naturlig" läckström av varierande storlek, så går det för många samtidigt uppstår detta "fel".
 
Kolla avloppspumpen, borde vara den då.
Bör ju gå att tvångsstyra och löser JFB'n då så....

Men sen är ju kruxet att det kan vara den som får hela anläggningens totala felström att bli för hög utan att det är fel på den så jag hade låtit nån mäta på det innan jag hade bytt pump. Som skrivits av en del här så kanske de inte är så lyckade att ha på samma JFB som resten av huset.

/Kent
 
Där var Snaggletooth lite snabbare *S*

/K
 
Tog några av min sons största leksaksbackar och spolade upp vatten i dem från duschen. Tog 10min att fylla dem. Jordfelsbrytaren slog inte ifrån. När vattenpumpen slutat gå började jag tömma ut vattnet ur backarna. Det tog 4min innan jfb bröt. Så vattenläcka på avloppsledningen eller trasig avloppspump måste det nästan vara. Så nu kommer nästa bekymmer. Hur hittar jag avloppspumpen?
 
snickarboden skrev:
Kolla avloppspumpen, borde vara den då.
Bör ju gå att tvångsstyra och löser JFB'n då så....

Men sen är ju kruxet att det kan vara den som får hela anläggningens totala felström att bli för hög utan att det är fel på den så jag hade låtit nån mäta på det innan jag hade bytt pump. Som skrivits av en del här så kanske de inte är så lyckade att ha på samma JFB som resten av huset.

/Kent
Det som kan hända om avloppspumpen ligger på en egen JFB, är att denna löser ut. Detta i sin tur märks inte, då ju allt annat funkar. Sedan överfylls avloppssystemet, vilket i värsta fall kan få vattenskador som följd...
 
Jag kan nästan garantera att det är avloppspumpen.

//Patrik
 
Jag tror också på det nu. Vi har en golvbrunn i tvättstugan i källaren. Från den golvbrunnen tror jag avloppsstammen tar raka vägen ut till den brunnen som slambilen tömmer (vilken brunn det nu är...). Det är ca 4-5m från golvbrunnen i tvättstugan till brunnen utomhus.

I golvbrunnen i tvättstugan spolade jag med trädgårdsslangen (utkastet sitter precis utanför tvättstugan), och även denna gång slog jordfelsbrytaren ifrån efter några minuter.

Får lyfta upp pumpen till helgen (usch och blä) och se hur den ser ut. Jag har faktiskt sådan tur att föregående ägare av huset lämnade kvar en ny, oanvänd, avloppspump :)
 
Grattis :)
 
Går avloppet DIREKT till den brunn som de tömde?
Då tömde de inte pumpbrunnen av misstag iaf.
Första brunnen ska vara trekammarbrunnen. Pumpbrunnen sitter normalt i en annan brunn längre bort. Mellan trekammarbrunnen och infiltrationsbädden.
 
Så du hittade pumpen iaf alltså.
Jag satt här o klurade på om det kan vara kabeln ut till pumpbrunnen eller nån styrning typ nivåvippa som bråkar, så att du kanske inte behöver byta pump utan bara nån kabel eller så.
 
Om man sätter avloppspumpen på en egen jordfelsbrytare så ska man nog kosta på sig en hjälpkontakt och larm eller i alla fall en signal som visar att den har stannat.
 
Nej, jag har fortfarande inte hittat pumpen som används. Däremot har jag hittat den nya oanvända pumpen :)

Jag vet inte om avloppet går direkt till brunnen, jag har tyvärr ingen koll på hur rören går i marken :/ Och vad jag vet har vi bara två brunnslock, ett till dricksvatten och ett till avloppsbrunnen. Man kan inte ha pumpen direkt i trekammarbrunnen?

Vi har ett nivå-larm som ska blinka och tjuta när det blir fullt i avloppsbrunnen.
 
? Larmet brukar väl sitta på en extra nivåvippa i PUMP-brunnen för att larma om pumpen inte fungerar ?
 
Vart tar avloppsvattnet vägen efter trekammarbrunnen? Du lär ha en infiltration eller liknande. Leta i dom krokarna :D
 
ampz skrev:
Vart tar avloppsvattnet vägen efter trekammarbrunnen?
Bra fråga! Ingen aning.

ampz skrev:
Du lär ha en infiltration eller liknande.
Antagligen. Någonstans...

Ska försöka få tag på förra husägaren och se om hon vet något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.