Ja det är ett bra sett! Men mina dörrar har inget masivt virke utan endast MDF.
 
Mikael_L skrev:
Svaret är väl vändlimning med störtning?
[länk]
Jo, det är lösningen. Men det kräver en lite bastant ram, vilket ofta kan lösas med en ram som är lagd med bredden i samma riktning som dörren är bred (så ingen limfog syns). Som bilderna såg ut var ramen mer satt utanpå som ram, skydd och utseende, så jag funderade på om något speciellt var gjort förutom symmetrin.

--- Mats --
 
Mitt första egna inredningssnickeriprojekt är en grind som skulle matcha trappans utseende så mycket som möjligt, och jag är hyffsat nöjd med resultatet, trots att den är lite skev (dock inte så mycket som fotot vill antyda). Råmaterialet är några råsågade ekbitar från svärfars skog som legat och torkat ett par år i en lada, men var nog inte någonstans nära snickeritorrt.

Rostfria stängerna är från IKEA Grundtal hylla, både dimension och utseende var en perfekt match mot trappans detaljer.

Grind.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kopierade en barnsäng jag sett på internet; Babybay!

Här är min:
aahkdaadh.jpgaahkiaadh.jpgbabybaycopy.jpg

Här är originalet:
babybay_original_kl.jpg

Total materialkostnad bör ligga runt 600:-. Då hade jag givetvis redan verktygen. Lite skillnad mot originalet som kostar runt 2500:-... Att det sedan var roligt att göra den gör bara saken ännu bättre!
 
Dålig kopia! Ingen tjej i sängen ju *S*
Sälj den bara inte för då måste du garanterat ha nån form av CE-intyg på den, ja alltså sängen, inte tjejen!

/K
 
Mycket fint! Har du händelsevis fler bilder på den och tillverkningsprocessen? Speciellt övergången till vuxensängen är jag intresserad av, blir det en glipa där och hur får man spjälsängen att stå kvar?
 
Floydarn skrev:
Mycket fint! Har du händelsevis fler bilder på den och tillverkningsprocessen? Speciellt övergången till vuxensängen är jag intresserad av, blir det en glipa där och hur får man spjälsängen att stå kvar?
Tyvärr inga fler bilder...

Själva övergången är för tillfället endast en glipa. Det ska lösas inom de närmaste dagarna, och då blir det antingen en eller båda av dessa lösningar:

* L-formade järn som fästs under "foten" och sticks in under sängens sockel (har kontinentalsäng som synes, och den står på en liten, tunn sockel).
* Ett tyg med hög friktion fästs under själva "hyllplanet" och läggs under kontinentalsängens bäddmadrass. Hög friktion kan åstadkommas med exempelvis en gummiduk som används för att hålla mattor på plats.

Troligen blir det båda dessa lösningar för att hindra sängen från att glida isär.

Jag fick ett par rundstavar över (beställde lite extra), så det blir troligen en liten "grind" att stänga för om man vill använda sängen stand-alone.

I det stora hela är jag nöjd med utgången. Får ha i åtanke att det är mitt andra projekt någonsin inom möbelsnickeri!
 
Bidrar med ett soffbord i ek som nyligen är tillverkat.
 
  • ekbord.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TBrogren
  • Laddar…
Riktigt läckert! Definitivt i min smak.

/Kent
 
@Bonan, snyggt!
Jag går själv och funderar på ett kvadratiskt soffbord som nog också bör vara i ek (eller möjligen vitt).
Möjligen så vill jag nog ha en liten låda undertill för fjärrkontroller och glasunderlägg. Annars hade jag nog slagit till direkt om jag sett detta i butik till rimliga pengar. Riktigt fint och kul idé med den upphöjda skivan.

Hur har du gjort "pelarna" mellan benen och skivan? Är det bara svartmålad rundstav eller något mer avancerat?
Hur har du fäst krysset mot benen?
 
jac skrev:
@Bonan, snyggt!
Jag går själv och funderar på ett kvadratiskt soffbord som nog också bör vara i ek (eller möjligen vitt).
Möjligen så vill jag nog ha en liten låda undertill för fjärrkontroller och glasunderlägg. Annars hade jag nog slagit till direkt om jag sett detta i butik till rimliga pengar. Riktigt fint och kul idé med den upphöjda skivan.

Hur har du gjort "pelarna" mellan benen och skivan? Är det bara svartmålad rundstav eller något mer avancerat?
Hur har du fäst krysset mot benen?
Tack, alltid kul med positiv kritik. Vad det gäller att ha något under skivan så har jag beställt en glasskiva som ska ligga över krysset för att ha lite avlastningsyta så idén är rätt.

Pelarna mellan benen och bordsskivan är aluminiumrör som är matt svartmålade. Limmade med PL 400 och satta med mässigsskruv precis under under bordsskivan och sedan genom staven snett in i bordet för att få det hållfast, Dessa är sedan kapade och slipade jämt med stavarna.

Vad det gäller krysset så har jag gerat en kvadratisk eklist två gånger så det ser ut som en halv pyramid men jämn på de andra sidorna. Dessa klossarna är sedan pluggade i benen. På dessa vilar krysstavarna som i sin tur också är pluggade i klossen men inte limmade. I såfall kan jag varken få in eller ut glasskivan :D

Bifogar en bild så du har en lite bättre vy över hur klossarna ser ut.
 
  • ekbord.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@Bonan. Mycket snyggt! Ser välbyggt ut. Hur är skivan gjord, har du limmat i hop en massa bitar, eller är den köpt "färdig"? Vad ska du har för glas, och hur stor ska den skivan vara? Kommer du inte att slå smalbenen i glaset, om det är så stort som får plats? Jag antar att du beställt en skiva med rundade kanter :O
 
Skivan är hela ekstavar med limfog så den är inte köpt färdig utan gjord från ekplankor 32mm. Ska ha en 8mm härdad glasskiva med rundad kant. Krysset är inte limmat så glaset måste först in innan jag sätter fast krysset så glasskivan kommer passa precis in i utrymmet innanför benen.
 
Bonan:

Väldigt snyggt!

Ser otroligt gediget ut! :wow:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.